ترشی اشتهای افراد چاق را زیاد می‌کند

یک متخصص تغذیه با بین این‌که مصرف ترشی جات باعث تحریک راه‌های تنفسی و ایجاد سرفه در افراد بیمار می‌شود، گفت: خوردن ترشی برای افراد سالم مانعی ندارد اما باعث افزایش اشتهای افراد چاق و دارای اضافه وزن می‌شود.

اصغر فرهادغیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع بیماری‌هایی هم‌چون سرما خوردگی، آنفلولانزا، آلرژی و دیگر بیماری‌ها در فصل‌های سرد پاییز و زمستان، اظهار کرد: اولین اقدام در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار، رعایت بهداشت فردی است.

وی افزود: با شستشوی فراوان دست‌ها، اجتناب از دست دادن و روبوسی با افراد بیمار و اجتناب از استفاده مشترک از وسایلی هم‌چون حوله و ظروف غذا، می‌توان انتقال بیماری‌ در فصل‌های سرد را کاهش داد.

وی با تاکید بر نقش مهم تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، بیان کرد: با تغذیه‌ی مناسب و سالم، سیستم ایمنی بدن تقویت شده و از تکثیر ویروس‌ها و میکروب‌ها و ایجاد بیماری در بدن جلوگیری می‌شود که در این راستا مصرف مواد سرشار از ویتامین c مانند سبزی‌هایی با رنگ سبز تیره، مرکباتی با رنگ نارنجی و قرمز و میوه‌جاتی سرشار از بتاکاروتن‌ها باعث تقویت ایمنی بدن می‌شوند؛ هم‌چنینی انواع پروتئین‌ها و املاحی مانند روی، ویتامین A و B3 نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند.

فرهادغیبی افزود: براساس مطالعات انجام گرفته، روی یا زینک باعث پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی می‌شود که این ماده معمولا در گوشت‌ها و حبوبات به شدت یافت می‌شود این درحالیست که آب پرتقال که دارای ویتامین c است فقط باعث کاهش طول دوره بیماری می‌شود.

وی با تاکید بر استفاده زیاد از مایعات و به خصوص مایعات گرم در فصل‌های سرد سال، اظهار کرد: مایعات گرم تامین کننده حرارت بدن بوده و باعث دفع ویروس‌های بدن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این توصیه‌ها برای تمام افراد است، افزود: یک توصیه همیشگی به افراد دارای اضافه وزن، اینست که از مصرف غذاهای پرچرب که تاثیری در پیشگیری یا تقویت سیستم ایمنی بدن ندارند، خودداری کنند.

این متخصص تغذیه با بیان‌ این‌که مصرف سه وعده اصلی غذایی به همراه سه میان وعده در هر روز توصیه می‌شود، اظهار کرد: می‌توان در وعده‌های نهار و شام از سبزی‌ جات، کربوهیدراتی مانند نان، برنج و ماکارونی، گوشت و لبنیاتی مانند ماست استفاده کرد، در میان وعده‌ها نیز مصرف سبزی جات، میوه جات و انواع مغزها توصیه می‌شود.

وی متذکر شد: استفاده از غذاهای مانده از شب یا ظهر در صورت گرم کردن تا دمای بالای ۷۰ درجه ایرادی ندارد اما باید قبل از مصرف در یخچال نگه داری شود که مدت زمان آن بستگی به نوع غذا متفاوت است.

error: Content is protected !!