در صورت صدور مجوز تولید سواری دیزلی، دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود می‌کنند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام مخالفت این سازمان با تولید سواری دیزلی گفت: اگر مجوز تولید سواری دیزلی صادر شود، دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود کنند.

مسعود تجریشی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر در کلانشهر‌ها با مشکل افزایش غلظت آلاینده «ناکس» مواجه هستیم، با اشاره به تاثیر این آلاینده بر افزایش میزان گاز ازن تصریح کرد: ازن باعث سرطان پوست می‌شود و این موضوع غیر قابل انکار است. در نامه‌ای هم که به وزارت صنعت ارسال کردیم، در این‌باره توضیح دادیم و مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست را با تولید سواری دیزلی با ذکر دلایل اعلام کردیم.

وی با اشاره به ارسال نامه‌ای به ایران‌خودرو به منظور اعلام مخالفت با تولید سواری دیزلی، گفت: خودروسازی می‌گوید که «۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری روی موتور دیزل صورت گرفته است.» پاسخ به چنین اظهارنظری این است که مگر روی موتور‌های دیگر مثل موتور ملی یا موتورگازسوز سرمایه‌گذاری نکردید؟ برخی موتور‌ها و مطالعات مربوط به آن جواب می‌دهد و برخی جواب نمی‌دهد. اصلاً خودروساز باید برای مطالعه سرمایه‌گذاری کند، اما لزوماً هر موتوری که مورد مطالعه قرار گیرد نمی‌تواند مجوز تولید هم بگیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه شهر‌های ما به لحاظ غلظت ازن وضعیت خوبی ندارد، اظهارکرد: خودروساز می‌گوید شما مجوز بدهید ما سواری دیزلی را تولید کنیم، قول می‌دهیم در تردد‌های جاده‌ای مورد استفاده قرار گیرد و اجازه نمی‌دهیم که سواری دیزلی وارد شهر شود. این ممکن نیست. چطور می‌توانیم جلوی ورود خودرو‌ها را به داخل شهر‌ها بگیریم. برای مثال سمندی که وارد شهر می‌شود ما از کجا بفهمیم که موتور آن دیزلی است یا بنزینی؟

تجریشی در پاسخ به این پرسش که با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، اگر خودروساز اقدام به اخذ مجوز از دولت کند، چه اتفاقی می‌افتد؟، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ایستاده تا مجوز تولید به سواری دیزلی داده نشود. دلایلمان را به دولت هم اعلام می‌کنیم، اما ممکن است به تولید سواری دیزلی مجوز داده شود، چون در دنیای سیاست هر چیزی ممکن است، اما در این شرایط باید مطمئن شد که صلاح بلندمدت مردم را در نظر گرفته ایم یا نه؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی از مردادماه ۹۶، گفت: با وجود قانون هوای پاک شرایط با گذشته فرق دارد و نهاد‌های نظارتی می‌توانند در حوزه آلودگی هوا ورود و دستگاه‌ها را در این باره بازخواست کنند.

به گزارش ایسنا، هفته پیش عیسی کلانتری – معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – ضمن تایید این موضوع که ایران‌خودرو به دنبال تولید سواری دیزلی است، مخالفت جدی سازمان متبوع را با درخواست مجوز شماره‌گذاری این موتور اعلام کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهر‌های کشور صادر کند.

همچنین روز گذشته نواب حسینی‌منش – مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران – ضمن گلایه از احتمال ورود خودرو‌های سواری دیزلی به چرخه تولید و در واکنش به اقدام مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو درجهت تلاش برای تولید و توسعه سواری‌های دیزلی، گفت: ۱۵ سال است که سایر کشور‌ها نسخه استفاده از خودروی دیزلی را پیچیده‌اند و نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که تجربه ناموفق سایر کشور‌ها را مجدداً در کشورمان آزمون و خطا کنیم؟

error: Content is protected !!