رابطه چاقی و کوچک شدن مغز

دیگر همه می دانند که اضافه وزن یا چاقی به عنوان یک مشکل سلامت جدی در نظر گرفته می شوند. چربی اضافه بدن با برخی انواع بیماری ها از جمله سرطان مرتبط است.

رابطه چاقی و کوچک شدن مغز

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث آپشنز“، مراکز کنترل بیماری آمریکا (CDC) تایید کرده است که چاقی خطر بیماری ها و شرایط تهدیدکننده زندگی از جمله دیابت، فشار خون بالا و سکته مغزی را برای انسان افزایش می دهد.  

اضافه وزن و چاقی ممکن است در آینده نزدیک به اندازه سیگار کشیدن دلیل ابتلا به بیماری ها و مرگ های قابل پیشگیری باشد.

اما آیا وزن اضافه بدن بر مغز نیز تاثیرگذار است؟ بر اساس پژوهشی که طی ۱۵ سال گذشته انجام شده است، پاسخ مثبت به نظر می رسد.

اضافه وزن موجب تغییرات فیزیکی در مغز می شود و البته همه آنها خوب نیستند.

طی چندین سال گذشته، سه مطالعه جداگانه چاقی را با کوچک شدن مغز پیوند داده اند.

از دست دادن اتصالات مغز

ماده سفید در مغز این امکان را برای بخش های مختلف این اندام فراهم می کند تا با یکدیگر در ارتباط باشند. این بخش در حل مساله و تفکر سریع درگیر است و همچنین در تعادل، راه رفتن و خلق و خو نقش دارد.

ماده سفید با افزایش سن تحلیل می رود، اما به نظر می رسد اضافه وزن روند پیری مغز را تسریع می کند.

در سال ۲۰۱۶، تیمی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج مقدار ماده سفید در مغز ۵۲۷ نفر که در بازه سنی ۲۰ تا ۸۷ سال قرار داشتند را مورد بررسی قرار دادند. سوژه ها بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) خود به دو دسته «لاغر» و «چاق» تقسیم شدند.

مغز سوژه های چاق تقریبا ۱۰ سال پیرتر از مغز همتایان لاغر خود بود. به بیان دیگر، میزان ماده سفید مغز یک فرد چاق ۵۰ ساله به اندازه یک فرد لاغر ۶۰ ساله بود.

به طور خاص، چربی دور کمر بد است

مطالعه ای که در فوریه ۲۰۱۹ در دانشگاه لوهوربورو در انگلیس انجام شد به نوعی پشتیبان نتایج مطالعه دانشگاه کمبریج بود. با در نظر گرفتن این که وزن بدن می تواند طی ماه ها و سال ها نوسان داشته باشد، تیم پژوهشی این دانشگاه یک متغیر دیگر را نیز مد نظر قرار دادند: نسبت دور کمر به کفل.

تقریبا ۱۰ هزار سوژه در این مطالعه شرکت داشتند که در بازه سنی ۴۰ تا نزدیک ۷۰ سال قرار داشتند. این افراد در ارزیابی بیوبانک در بریتانیا شرکت داشتند که طی آن بدن آنها با دستگاه تصویربرداری ام‌آرآی اسکن شده بود.

در افرادی با شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به کفل بالا، حجم مغز به طور میانگین تنها ۷۸۶ سانتیمتر مکعب بود. اما در افرادی با شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به کفل سالم حجم مغز به طور میانگین ۷۹۳ سانتیمتر مکعب بود.

اجازه دهید درباره از دست دادن ماده خاکستری مغز نیز صحبت کنیم.

اگر ماده سفید مغز به سیگنال ها اجازه انتقال می دهد، ماده خاکستری آن چیزی است که در واقع سیگنال ها را ارسال می کند. ماده خاکستری مسئول مواردی مانند کنترل ماهیچه، حافظه، احساسات، گفتار، تصمیم گیری، کنترل خود و درک حسی است.

زنان و مردان به طور متفاوت تحت تاثیر قرار می گیرند

در آوریل ۲۰۱۹، طی مطالعه ای در مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند، این مساله که آیا زنان و مردان در نتیجه چربی اضافه بدن به طور متفاوت تحت تاثیر کوچک شدن مغز قرار می گیرند را مورد بررسی قرار گرفت.

کوچک شدن مغز در افراد چاق از هر دو جنسیت همچنان قابل توجه بود، اما برخی تفاوت ها بین مردان و زنان وجود داشت.

به طور کلی در مردان، چربی بدن بیشتر با ماده خاکستری کمتر مغز پیوند خورده بود. در زنان، به نظر می رسید کوچک شدن مغز در بخش گلوبوس پالیدوس، بخشی از مغز که حرکات ارادی را کنترل می کند، متمرکز است.

وزن سالم و پیشگری از بیماری آلزایمر

ذکر این نکته اهمیت دارد که بیشتر سوژه ها در این مطالعات میان سال یا پیرتر بودند.

در شرایطی که پژوهشگران ارتباطات مستقیمی بین کوچک شدن مغز و بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون ارائه نکرده اند، اما احتمال آن مطرح است.

از این مساله آگاه هستیم که افراد مبتلا به بیماری های آلزایمر و پارکینسون بافت و توده مغز خود را از دست می دهند که آنها را در ارائه عملکردهای جسمانی و روانی با مشکل مواجه می سازد. حفظ وزن سالم می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها و کوچک شدن مغز را کاهش دهد.

وزن اضافه بدن می تواند مغز شما را در ارائه عملکرد درست با دشواری مواجه سازد، اما با حرکت در مسیر کنترل وزن شما می توانید از کوچک شدن مغز زودتر از زمانی که با توجه به سن شما رخ خواهد داد، پیشگری کنید.

error: Content is protected !!