رییس انجمن روانپزشکی ایران: طبقه متوسط از سلامت روانی بهتری برخوردارند

رییس انجمن روانپزشکی ایران گفت: طبقه متوسط دارای سلامت روانی بهتری نسبت به سایر طبقات هستند و اینطور نیست که افراد ثروتمند از سلامت و نشاط بالایی برخوردار باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر مریم رسولیان در همایش سلامت روان، گفت: در سند چشم انداز ۲۰ ساله بر لزوم توجه به نیروی انسانی سالم و فراهم کردن زمینه‌های رشد و پرورش انسان‌های سالم تاکید شده است؛ ما باید رضایتمندی اجتماعی و روانی را در کشور ارتقا و نشاط در تمام ابعاد را افزایش دهیم.

وی افزود: شاخص‌های اخلاقی و درونی در دستیابی انسان‌ها به حس معنوی و تعالی درونی مهم است؛ میزان نشاط در جامعه پایین است؛ اما این حرف که ما ملتی عصبی و پرخاشگر داریم موضوعی کاملا نادرست است.

رسولیان ادامه داد: بهزیستی روانی مانند رضایت از زندگی و هیجانات منفی، استانداردهای زندگی مانند وضعیت مسکن و درآمد سرانه، حاکمیت مناسب مثل مشارکت سیاسی و حقوق اساسی از جمله عوامل موثر در نشاط اجتماعی بر اساس گزارش‌های ملی است. طبقه متوسط دارای سلامت روانی بهتری نسبت به سایر طبقات هستند و اینطور نیست که افراد ثروتمند از سلامت و نشاط بالایی برخوردار باشند.

رسولیان افزود: ارتباطات خانوادگی و ترویج قوانین شهروندی برای ایجاد نشاط و ارتقای سلامت روان موثر است و عزت نفس و دینداری برای مردم ایران موضوعات مهمی محسوب شده و باعث ایجاد نشاط در ببن مردم می‌شود. همبستگی اجتماعی، سلامت روان نشان‌دهنده نقش پررنگ شاخص‌های ارزیابی شده در ارتقای رتبه کشورها در حوزه ارتقای سلامت روان و محسوب می‌شود.

در ادامه مراسم دکتر احمد نوربالا _ مشاور وزیر در امور سلامت روان، با اشاره به رشد اختلالات روانی در جهان از سال ۱۹۹۰ تاکنون، گفت: یکی از موضوعات حائز اهمیت سخن گفتن درخصوص سلامت روانی جامعه بدون پرده‌پوشی است و باید این مقوله به عنوان یک اولویت توسعه در کشور مورد هدف‌مان قرار گیرد.

وی در ادامه با ضمن بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار نفر در دنیا در بازه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال اقدام به خودکشی می‌کنند، بر لزوم توجه به مشکلاتی که منجر به این اتفاق می‌شود تاکید کرده و ادامه داد: از ۱۲ عاملی که سلامت مردم را متوجه خطراتی می‌کند، شش مورد مربوط به آسیب‌های سلامت روان است که در این میان، اختلالات افسردگی در بالاترین رتبه قرار می‌گیرد.

نوربالا با اشاره به مطالعات صورت گرفته در حوزه سلامت روان در سال ۹۳ گفت: ۲۳/۸ درصد افراد در سال ۹۳ مورد خشونت خانگی قرار گرفته، ۴۸/۲۴ درصد مورد خشونت کلامی، ۲/۳۲ درصد خشونت بی عارضه، ۸/۰۷ درصد خشونت خارج از خانه را تجربه کرده‌اند. در این میان شهر تهران نیز سهمی ۳۹/۶ درصدی از تجربه اختلالات روانی دارد.

وی در ادامه فراز و فرودهای اقتصادی، اجتماعی و… را در سلامت روان موثر دانست و افزود: غم و اندوه بیشترین تاثیر را بر سلامت مردم دارد. این موضوع باید با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده به ارتقای کیفیت سلامت روانی جامعه منجر شود. ترویج سبک زندگی ایرانی_اسلامی در این راستا گام بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه “نگرانی” به عنوان یکی از آیتم‌های زیر مجموعه تشکیل دهنده اختلال روانی سهم بسیار زیادی در وقوع مشکلات سلامت روان دارد، افزود: طی مطالعات صورت گرفته در سال ۹۵ در شهر تهران، از ۲۰ مورد‍ِ تشکیل دهنده تنش‌های روانی در جامعه، هفت مورد آن به مبحث نگرانی اختصاص یافته است. این یعنی حتی پیش از وقوع حادثه یا مشکل، نگرانی از آن به سراغ افراد می‌آید. در این مطالعه دریافتیم ۸۲/۷ درصد مردم تهران حداقل یک تجربه تحمل فشار روانی داشته‌اند که سهم خانم‌ها و افراد مجرد در این میان بیش از سایرین است.

مشاور وزیر ادامه داد: سهم فشار روانی اقتصادی ۴۵/۶ درصد و فشار روانی ناشی از حوزه سلامت ۲۸/۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ درصد بار کل هزینه سلامت مربوط به اختلالات روانی است، اظهار کرد: اما متاسفانه تنها ۳ درصد بودجه به درمان این بیماری‌ها اختصاص می‌یابد. باید توجه داشت که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی هر یک دلار هزینه در حوزه سلامت روان منجر به صرفه جویی چهار دلاری می‌شود.

نوربالا در پایان با تاکید بر نقش اهمیت سلامت معنوی در جامعه اظهار کرد: نباید برای وقایع اجتماعی همچون انتخابات، سلامت روان مردم را به خطر انداخته و یاس پراکنی کنیم.

error: Content is protected !!