زنان ۴ برابر بیش از مردان افسردگی فصلی را تجربه می کنند

روانشناس بالینی گفت: بر اساس برخی از تحقیقات زنان چهار برابر بیش از مردان افسردگی فصلی را تجربه می کنند.

بهناز نوید در گفت وگو با ایرنا در خصوص دلایل بروز افسردگی های فصلی اظهار داشت: افسردگی فصلی به اختلال در خلق وخو (افسردگی، آزردگی و کج خلقی) در فصل پاییز و زمستان تعبیر می شود.

وی افزود: این افسردگی که با عنوان “اختلال عاطفی” هم شناخته می شود، در برخی مواقع در فصل تابستان نیز بروز می کند؛ اما شیوع آن نسبت به فصل پاییز و زمستان کمتر است.

به گفته نوید تحریک پذیری، خستگی مفرط، خواب آلودگی و گرفتگی از علایم اصلی این افسردگی محسوب می شوند و در برخی مناطق علائم خلقی افسردگی فصلی به یک اختلال مزمن روانپزشکی مبدل می شود که شماری از اقسام خفیف آن در مناطق چهار فصل اقلیمی با عنوان “افسردگی زمستانی” طبقه بندی می شوند.

وی تصریح کرد: این افسردگی در فصل پاییز به دلیل کاهش نور بروز می‌کند و در فصل تابستان کاهش می‌یابد. این افسردگی همچنین در برخی از مناطق که به طور مداوم به نور طبیعی آفتاب دسترسی پیدا نمی کنند؛ به یک افسردگی مزمن بدل می شود.

به گفته این کارشناس برخی از عوامل نظیر موقعیت جغرافیایی، سن و ژنتیک (سابقه خانوادگی) نیز در بروز این افسردگی نقش موثری ایفا می کند.

وی افزود: به عنوان مثال شمار مبتلایان به این افسردگی در برخی از نقاط همچون فلوریدا (به دلیل دوری از خط استوا) بیش از دیگر مناطق برآورد شده است؛ همچنین برخی از اقشار جامعه نظیر سالمندان، کودکان و نوجوانان بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به افسردگی فصلی قرار می گیرند.

نوید یادآور شد: اختلال در تمرکز، هوشیاری، خواب، بی حوصلگی و بی انگیزگی، افسردگی، رخوت، انزواطلبی، کناره‌گیری از مشارکت های اجتماعی، افت کارآیی، عدم علاقه به عناصر لذت‌بخش، اختلال در ساعات بیولوژیک (زیستی)، تمایل به مصرف شدید کربوهیدارت ها، قند و همچنین اختلال در تنظیمات استاندارد دما در بدن از دیگر علائم افسردگی فصلی به شمار می روند.

این متخصص خاطرنشان کرد: کاهش نور در فصل پاییز و زمستان سبب افت میزان سروتونین (انتقال دهنده عصبی) در بدن می شود و این امر عواطف و احساسات آدمی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به عقیده وی کمی نور همچنین سبب تکثیر هورمون ملاتونین (تنظیم کننده چرخه خواب) در بدن و متعاقب این امر اختلال در خواب است.

نوید در ادامه به برخی از راهکارهای مقابله با این افسردگی اشاره و اظهار کرد: رعایت یک رژیم غذایی سالم، بهره گیری از نور طبیعی آفتاب، پیاده‌روی و ورزش، ارتباط با مشاوران و همچنین مشارکت در نقش های اجتماعی از اقدامات موثر بر پیشگیری و کاهش این بیماری محسوب می شود.

به گفته وی بیماران مبتلا به این افسردگی به طور متوسط باید سه روز در هفته (به مدت ۳۰ دقیقه) ورزش کنند.

نوید همچنین با بیان این مهم که بر اساس برخی از تحقیقات “رفتاردرمانی شناختی” نیز در بهبود این آسیب موثر است، تصریح کرد: بر اساس این رویکرد بیمار در خصوص اهداف و چالش ها به صورت فهرست‌وار با روانشناس به گفت گو می پردازد و با بهره‌گیری از مشاوره ها به منظور دستیابی به اهداف و مقاصد اقدام می کند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: به عبارت دیگر این رویکرد بر فشارهای روحی – روانی بیمار متمرکز می شود و با بهره گیری از ۱۰ تا ۱۲ جلسه مشاوره به رفع این فشارها، تحریف تفکر و بهبود خلق وخو می پردازد.

نوید اظهار داشت: “نوردرمانی” نیز یکی دیگر از مهم ترین راه‌های درمان به شمار می رود که با استفاده از “نور درمانی مصنوعی” (تابش نور به پیرامون بیمار) هورمون ملاتونین را مهار و به منظور بهبود اقدام می کنند.

وی تاکید کرد: در برخی از مواقع استفاده از داروهای ضد افسردگی نیز به منظور معالجه این بیماری به همراه نوردرمانی به کار برده می شود.

error: Content is protected !!