واردات و مصرف محصولات تراریخته "نسل‌کشی" است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ موضوع تولید و استفاده از محصولات تراریخته در ایران یکی از مهمترین مباحث چالشی در حوزه کشاورزی، بهداشت و تامین کالاهای اساسی و استراتژیک است.

در چند سال اخیر با وجود مخالفت و نقد کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف درباره خطرات استفاده از این محصولات چه برای کاشت و چه برای مصرف غذایی مردم همچنان شاهد دفاع برخی از مسئولان دولتی از محصولات تراریخته هستیم؛ آخرین نمونه آن عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور است که در برنامه تلویزیونی دستخط، علاوه بر دفاع از واردات محصولات کشاورزی، اعلام کرده که عمده واردات این محصولات تراریخته است!

وی در بخشی از این برنامه گفت: “ذرت، روغن، شکر، برنج، چای، گوشت قرمز و غیره به ارزش ۱۲ میلیارد وارد می‌شود؛ بخش عمده اینها هم تراریخته است. برای تولید داخل می‌گویند بد است اما برای واردات همه تراریخته است. الان دولت مدعی تراریخته نیست ولی کسانی بیرون از دولت به دولت فشار می‌آورند؛ ما که تراریخته داریم می‌خوریم، هر روز من و شما تراریخته می‌خوریم. مرغ می‌خوریم به نوعی تراریخته است چون ذرت و سویا آن تراریخته است. روغن نباتی می‌خوریم که تراریخته است.”

این سخنان کلانتری با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شده است؛ در همین زمینه با دکتر حسین روازاده از فعالان حوزه طب سنتی، درمان و سلامت در گفتگویی در این باره گفت: متاسفانه سیاست دولت فعلی از وزارتخانه بهداشت، کشاورزی، تجارت گرفته تا سازمان محیط زیست و استاندارد و… مبتنی بر واردات محصولات ترایخته است و به هیچ عنوان جان و سلامتی مردم برای آنها ارزشی ندارد؛ در حالیکه رئیس سازمان استاندارد در سخنانی گفته بود که در سه سال گذشته به هیچ وجه اجازه واردات ذرت تراریخته را به کشور نداده‌اند اما رئیس سازمان محیط زیست تنها دو روز بعد، در اظهاراتی مدعی می‌شود ۷۰ درصد وارادات ذرت، تراریخته است!

وی افزود: این همه تناقض برای چیست؟! یکی از مسئولان اصلی حفظ جان و سلامت مردم در دولت جمهوری اسلامی، علاوه بر مخالفت با خودکفایی در بخش کشاورزی، به توجیه واردات و کاشت محصولات تراریخته پرداخته، محصولاتی که باعث بزرگترین نسل‌کشی در تاریخ ایران می‌شود؛ صراحتاً می‌گویم توجیه استفاده از محصولات تراریخته، توجیه نسل‌کشی است.

وی عنوان کرد: در تحقیقات علمی ثابت شده که محصولات تراریخته عامل مرگ و میر و بیماری‌های پیچیده است؛ این محصولات ارتباط مستقیمی با بیماری‌های مختلف از جمله سرطان، پیری زودرس، عقیم شدن، اختلال در تولید هورمون انسولین، اختلال در گوارش، سیستم ایمنی بدن، اوتیسم، معلولیت جسمی  و ذهنی دارند؛ این اختلالات نه تنها به نسل حاضر بلکه باعث تهدید نسل‌های آینده کشور نیز خواهند شد.

روازاده با بیان اینکه بیشتر محصولات تولیدی تراریخته وابسته به شرکت‌های آمریکایی و صهیونیستی هستند، خاطرنشان کرد: کمپانی‌های آمریکایی ـ صهینونیستی مانند مونسانتو، داپونت، بایر، داو و سینجنتا دارای رتبه اول در تولید تجاری و صادارت این محصولات هستند. آیا برای مسئولان دولتی و به ویژه نظام سلامت و بهداشت ایران این افتخار است که درصد عمده وارادات محصولات کشاورزی و غذایی از خارج، تراریخته باشد۱

وی متذکر شد: این یعنی تسلط آمریکا و صهیونیسم بر قوت غالب ایرانیان! مسئول محیط زیست کشور با افتخار در برنامه تلویزیونی علاوه بر دفاع از محصولات تراریخته، وارادات آن را توجیه می‌کند؛ آقای کلانتری شما مسئول حفاظت از محیط زیست و معاون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور هستید؛ چطور واردات چنین محصولاتی را تایید می‌کنید در حالیکه در کشور آمریکا و کشورهای اروپایی به خاطر عوراض خطرناک تراریخته، مصرف آن با محدودیت‌های شدید یا ممنوعیت همراه است؟! مصرف گسترده این محصولات و واردات آن به کشور، یک نسل‌کشی است و باید پرسید چگونه جواب وجدان خود را می‌دهید؟ بسیاری از کشورها از این محصولات به عنوان سلاح بیولوژیک بر علیه دشمنان خود استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه رئیس سازمان محیط زیست گفت: کلانتری نمی‌تواند از مسئولیت خود درباره وارادات محصولات ترایخته خلع ید کند و باید پاسخگو باشد؛ در حوزه تخصصی رئیس سازمان محیط زیست، مضرات و خسارات فراوان محصولات تراریخته برای محیط زیست به اثبات رسیده است. بقایای این محصولات برای محیط زیست خطرناک است و تا مدت‌ها به‌صورت مخفی در طبیعت باقی می‌ماند. تغییرات ژنتیکی باعث آسیب به ارگانیسم‌ها در اکوسیستم می‌شود و تنوع زیستی را کاهش می‌دهد؛ این محصولات بسیاری از گونه‌های حیوانی مانند موش‌ها و پروانه‌ها را از بین می‌برد؛ این تنها بخشی از خسارات به محیط زیست و اکوسیستم از طریق محصولات تراریخته است و نه تنها واردات آن باید ممنوع شود بلکه با عوامل آن نیز باید برخورد شود نه اینکه یکی از مهمترین مسئولان نظام سلامت و حفظ زیست کشور، به دفاع و تایید آن بپردازد.

وی ادامه داد: نمی‌توان با دادن آمارهای مخدوش و غلط، وارادات یا تولید محصولات تراریخته را توجیه کرد؛ متاسفانه بسیاری از کسانی که به توجیه و دفاع از این محصولات می‌پردازند از بنگاه‌داران و سرمایه‌گذاران این بخش یا وابسته به آن هستند؛ به گفته جمع زیادی از محققان و کشاورزان، عملاً لزومی به استفاده از تراریخته‌ها وجود ندارد زیرا نسبت به ارقام طبیعی، عملکرد بالایی ندارند و خواص خوب‌شان هم مانند مقاومت به آفات و علف‌کش‌ها پر از ضرر و زیان است.

این متخصص حوزه طب سنتی گفت: متاسفانه برخی از مسئولان سیاستگذار در بخش سلامت و بهداشت و کشاورزی کشور، از اصلی‌ترین موانع تامین زنجیره امنیت غذایی کشور هستند که با امنیت ملی نیز گره خورده است؛ بارها مشاهده  شده که با خودکفایی محصولات کشاورزی مخالفت می‌شود و در عین حال قصد دارند ایران را به بزرگترین واردکننده محصولات تراریخته در غرب آسیا تبدیل کنند! عادی‌سازی واردات محصولات تراریخته از سوی مسئولان دولتی جای بسی تامل و تاسف دارد؛ این در حالیست که تنها کشورهای فقیر و برخی از کشورهای در حال توسعه عقب مانده اقدام به واردات و عرضه گسترده و خلاف قانون محصولات تراریخته می‌کنند در حالیکه براساس پروتکل‌های نظام بهداشت جهانی، دولت‌ها نباید به جای مردم تصمیم بگیرند و محصولات تراریخته را بدون برچسب هشدار عرضه کنند؛ حداقل باید در این زمینه در سایه غفلت و اصرار مسئولان به استفاده از محصولات تراریخته، روشنگری کرد و هشدار داد تا مردم حق انتخاب در استفاده از محصولات غذایی سالم و تراریخته را داشته باشند؛ تاکید می‌کنم استفاده از این محصولات بازی با جان مردم است و به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!