پرستاری از بیماران و سالمندان

پرستاری از بیماران و سالمندان

مراقبت از افراد مسن هرگز آسان نیست از آنجا که آنها بیشتر مستعد ابتلا به صدمات, عفونت ها و تغییرات در وضعیت ذهنی هستند, هنگام مراقبت از آنها باید آماده و ماهر باشید اگر برای پرستاری سالمندان تازه کار هستید, همه اینها می توانند ارعاب و غرورآمیز باشند و توجه داشته باشید که تغییرات عملکرد افراد همراه با روند پیری بروز می کند گزارشات کلامی که از سالمند و یا بیمار به طور مداوم ممکن است دریافت می کنید, خستگی و احساس ضعف است

بنابراین، برای کمک به شما، در اینجا برنامه مراقبت پرستاری از سالمندان و برخی بیماران را که ممکن است مفید باشد ارائه می دهیم.


عوامل خطر:


• تغییر رفتار


• گیجی


• بی نظمی


• سوء تغذیه


• خشکی و پیری پوست


• تشخیص های مرتبط با بیماری (بیماری آلزایمر، نابینایی، آب مروارید، دمانس، پوکی استخوان و …)


• مشکلات شنوایی


• نوروپاتی


• ضعف در تعادل


• بی خوابی


• شرایط محیطی



– ارزیابی شرایطی که می تواند سطح خطر و سقوط بیمار را افزایش دهد، مانند سابقه سقوط، تغییرات در وضعیت ذهنی، نقص های حسی، تعادل، داروها و علائم مربوط به بیماری ها. پس منطقی است ارزیابی مناسبی از محیط اطراف سالمند داشته باشیم. کمک می کند تا احتیاط های مورد نیاز را برای سلامت این عزیزان داشته باشیم.


– محیط ناآشنا و قرار دادن نامناسب مبلمان و تجهیزات می تواند خطر را برای بیماران و سالمندان افزایش دهد، همچنین توجه داشته باشید سالمندان به علت بالا رفتن سن از حافظه کوتاه مدت ضعیف رنج می برند، نسبت به جابجایی لوازم شان حساس می شوند و گاهی باعث حواس پرتی بیشتر آنها می شود، به همین دلیل توصیه می شود اشیا، منزل و اسباب منزل شان را فقط در صورت ضرورت و حادثه ساز بودن تغییر دهید.


– حتما در شب یک چراغ روشن یا چراغ خواب و آباژور روشن بگذارید تا درصورتی که نیاز به رفت و آمد داشته باشند زمین نخورند و راه های اصلی را تا جایی که ممکن است روشن نگهدارید.


– اگر به هر دلیلی شب را در کنار سالمند عزیزتان نیستید تلفن را در دسترسش بگذارید و حتما زنگ تلفن خود را باز بگذارید.


– از تقاضای کمک آنها ابراز ناراحتی نکنید آنها از رفتار و چهره و پاسخگویی تان متوجه می شوند، به بیمار یا سالمندتان اجازه دهید برای کمک خواستن از شما بی دغدغه درخواست کنند.


– حتما برای سالمند یا بیمار خود مشخصاتی جهت یادآوری بگذارید مثلا زمان خوردن دارو یا غذا را به آنها یادآور شود همچنین یک دست بند شناسایی که شماره تماس ضروری، آدرس و یا نوع بیماری (آلزایمر، قند و …) در آن ذکر شده باشد.


– اطمینان حاصل کنید که تخت بیمار یا سالمند در پایین ترین موقعیت قرار دارد. موقعیت این بستر به طرز چشمگیری خطر سقوط را کاهش می دهد.


– بیمار را در تمام مراحل با بیماری خود آشنا و متقاعد کنید تا در صورت نبود شما بتواند از خودش مراقبت کند. (البته این موضوع بستگی به روحیه و نوع بیماری فرد دارد.)


– حضور اعضای خانواده می تواند سردرگمی را در بیماران مبتلا به فراموشی کاهش دهد. آنها را به تعریف خاطرات و بحث در مورد وقایع گذشته تشویق کنید تا تداوم و کمک در حافظه را ترویج دهید. کمک کنید تا اضطراب شان را از عدم یادآوری کاهش دهیم و ناامیدی شان را کنترل کنیم. به آرامی و واضح صحبت کنید و زمان زیادی را برای پاسخ دادن به بیمار و سالمند بگذارید آنها مانند کودکی پرسشگر می شوند.


– سالمندان و بیماران گاهی احساس سربار و مزاحم بودن دارند یا فکر می کنند دیگر ناتوان شده اند پس به دنبال کمک در انجام فعالیت های زندگی روزانه هستند. پس در صورت امکان بیمار یا سالمند را تشویق کنید برخی از فعالیت های خود را که برایش مقدور است به آرامی انجام دهد. مراقب باشید که فعالیت ناگهانی با صرف انرژی و اکشیژن زیاد نداشته باشند و تحرک خود را کم کم ایجاد کنند. دقت کنید افسردگی در سالمندانی که توانایی انجام فعالیت ندارند رایج است.


با آرزوی زندگی سالمندی شاد برای همه عزیزان.

منبع ترجمه: سایت بفرمایید پرستار (nursebuff)

هدی جاویدی

error: Content is protected !!