کاهش ۶۰ درصدی بیماری‌‌های غیرواگیر از طریق توجه به "تغذیه سالم"

دکتر جلال‌‌الدین میرزای رزاز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی باعث کاهش بیماری‌‌های غیرواگیر می‌‌شود، اظهار کرد: بیماری‌‌های غیرواگیر شامل اضافه وزن، چاقی، بیماری‌‌های قلبی ــ عروقی، فشار خون، دیابت، بیماری‌‌های گوارشی و سرطانهاست و تلاش نظام سلامت کشور باید بر کاهش ابتلا به این بیماری‌‌ها باشد.

وی افزود: تنها با تغییر سبک زندگی و الگوی تغذیه‌‌ای جامعه، می‌‌توان به میزان ۵۵ تا ۶۰ درصد از بیماری‌‌های غیرواگیر در دهه‌‌های آینده پیشگیری کرد؛ این در حالی است که هنوز ویزیت متخصصین تغذیه تحت پوشش بیمه‌‌ها قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه پوششدهی خدمات تغذیه‌‌ای توسط بیمه‌‌ها، از طریق کاهش بیماری‌‌های غیرواگیر می‌‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش هزینه‌‌های سازمان‌‌های بیمه‌‌گر داشته باشد، تصریح کرد: در جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت و دبیرخانه شورای عالی بیمه داشته‌‌ایم، مسئله پوشش‌دهی خدمات تغذیه‌‌ای توسط بیمه‌‌ها را مطرح کردیم اما مسئولان وزارت بهداشت اظهار کردند که به‌دلیل بدهی‌‌های سنگین سازمان‌‌های بیمه‌‌گر، این سازمان‌‌ها توانایی پوششدهی خدمات تغذیه‌‌ای را ندارند؛ باید توجه داشت که ارائه خدمات رژیم‌‌درمانی به جامعه، هزینه نیست و نوعی سرمایه‌‌گذاری در بخش سلامت است.

میرزایی ادامه داد: البته بحث هزینه‌‌ها، تنها بخش بخش مادی مسئله است و قطعاً پوشش‌دهی خدمات تغذیه‌‌ای توسط بیمه‌‌ها می‌‌تواند باعث کاهش خسارت‌‌های معنوی نیز شود.

وی با ارائه مثالی متذکر شد: وقتی یک پدر ۴۵ ساله به دلیل بیماری قلبی ــ عروقی از دنیا می‌‌رود، علاوه بر هزینه‌‌های درمانی برای خانواده‌‌ها و بیمه‌‌ها، خسارات معنوی نیز برای خانواده‌‌اش به وجود می‌‌آید.

رئیس انستیتوی تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی کشور، نسبت به بالا بودن آمار چاقی در کشور نسبت به آمار جهانی اظهار نگرانی و خاطرنشان کرد: چاقی زمینه ابتلا به سایر بیماری‌‌های غیرواگیر را نیز فراهم می‌‌کند، یکی از مباحث مهم مطرح شده در انستیتوی تحقیقات تغذیه‌‌ای کشور، بحث آموزش همگانی تغذیه سالم است و در همین راستا، بخشی به نام “واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی” در انستیتوی تغذیه کشور ایجاد کرده‌‌ایم که در آینده‌‌ای نزدیک طرح آن را به وزارت بهداشت تقدیم خواهیم کرد.

وی افزود: هدف از تاسیس این واحد، افزایش توجه دو دسته از مخاطبان، یعنی مردم جامعه و مسئولین کشور، نسبت به مسائل تغذیه‌‌ای از طریق آموزش همگانی است. مردم از طریق رسانه‌‌ها باید نسبت به داشتن الگوی تغذیه‌‌ای سالم مطلع شوند؛ از طرف دیگر تمام وزارتخانه‌‌های کشور به نوعی در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با مسائل تغذیه‌‌ای هستند زیرا از زمانی که خاک زمین کشاورزی برای کشت یک محصول غذایی آماده می‌‌شود تا زمانی که سلول بدن ما مواد مغذی آن محصول را برداشت می‌‌کند، نهادهای مختلفی در این چرخه دخیلند. مرتبط‌‌ترین وزارتخانه به مسائل تغذیه‌‌ای، وزارت بهداشت است؛ اکثر مسئولین این وزارتخانه پزشکانند که در دوره دکتری عمومی خود تنها چند واحد دروس مرتبط با تغذیه را گذرانده‌‌اند؛ بنابراین در وهله اول باید توجه مسئولان را به اهمیت تغذیه سالم در کاهش بروز بیماری‌‌های غیرواگیر افزایش دهیم.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!