۱۰ دشمن دندان

۱۰ دشمن دندان

عادت های مخربی که به سلامت دهان و دندان ما آسیب می رسانند, یکی دوتا نیستند و به سن و سال خاصی هم محدود نمی شوند از عادت به شیشه شیر در دوران کودکی گرفته تا عادت به خوردن چیپس و شکلات در دوران نوجوانی و عادت به سیگار و قهوه در جوانی و بزرگسالی, همه وهمه می توانند زمینه ساز پوسیدگی دندان های ما باشند

عادت‌های مخربی که به سلامت دهان و دندان ما آسیب می‌رسانند، یکی‌دوتا نیستند و به سن و سال خاصی هم محدود نمی‌شوند؛ از عادت به شیشه شیر در دوران کودکی گرفته تا عادت به خوردن چیپس و شکلات در دوران نوجوانی و عادت به سیگار و قهوه در جوانی و بزرگسالی، همه‌وهمه می‌توانند زمینه‌ساز پوسیدگی دندان‌های ما باشند.

۱. یخ

ممکن است تصور کنید چون یخ ماده‌ای طبیعی و بدون قند است، ‌ضرر ندارد اما جویدن قطعه‌های یخ می‌تواند باعث ترک خوردن یا حتی شکستن دندان‌ها شود و اگر به جویدن یخ ادامه دهید، بافت نرم داخل دندان تحریک می‌شود و ممکن است باعث حساسیت یا درد مداوم دندان شود. بهتر است هنگامی که احساس کردید تمایل به خوردن یخ دارید، آدامس بدون شکر بجوید.

۲. ورزش بدون محافظ دهان

ورزش‌هایی مانند فوتبال، بوکس و هر ورزش دیگری که در آن امکان ضربه دیدن صورت وجود دارد، ‌نباید بدون محافظ دندان انجام شود. این محافظ عبارت است از یک قطعه پلاستیکی نرم و شکل‌پذیر که از ردیف بالای دندان‌ها محافظت می‌کند. بدون این محافظ، اگر ضربه سنگینی به صورت وارد شود، امکان دارد دندان‌ها را خرد کند. محافظ مناسب دهان و دندان را از دندان پزشک خود بگیرید.

۳. خواباندن کودک با شیشه شیر

اگر به کودک یک شیشه آبمیوه، شیر یا شیر خشک بدهید تا هنگام خوردن آن بخوابد، دندان‌های تازه روییده او در طول خواب در قند خیس می‌خورد و می‌پوسد پس بهتر است کودک را به این روش عادت ندهید و قبل از خوابیدن، شیشه شیر را از او بگیرید.

۴. شکلات‌های چسبناک

همه مواد شیرین باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان می‌شوند اما شکلات‌های سفت و چسبناک به دندان می‌چسبند و قند را برای ساعت‌های طولانی روی آن نگه‌می‌دارند و اسید حاصل از تاثیر باکتری‌های پلاک میکروبی، باعث پوسیدگی دندان می‌شود. اگر تمایل به خوردن این شکلات‌ها دارید، آنها را قبل از وعده اصلی غذا بخورید تا ترشح زیاد بزاق هنگام غذا خوردن، به کنده شدن شکلات و شسته شدن اسید از روی دندان‌ها کمک کند.

۵. نوشیدنی‌های انرژی‌زا

این نوشیدنی‌ها معمولا موادقندی زیادی دارند و نوشیدن زیاد آنها، باعث حمله اسیدی به مینای دندان و پوسیدگی آن می‌شود. بهترین راه برای آبرسانی به بدن هنگام ورزش، نوشیدن آب است.

۶. آبمیوه

آبمیوه‌ها سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان هستند اما متاسفانه بیشتر آنها قند زیادی دارند. خود میوه‌ها شیرین هستند، بنابراین به دنبال آبمیوه‌هایی باشید که شکر به آنها افزوده نشده باشد. همچنین می‌توانید میزان شکر را با رقیق کردن آبمیوه با آب کاهش دهید.

۷. چیپس

احتمال گیر افتادن خوراکی‌هایی مانند چیپس در فواصل دندان‌ها زیاد است بنابراین بهتر است بعد از خوردن چیپس و غذاهای نشاسته‌دار حتما دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید چون اسید حاصل از تاثیر باکتری‌ها بر غذاهای نشاسته‌‌ای و تجزیه آنها، ۲۰ دقیقه بعد از خوردن این غذاها به دندان‌ها حمله می‌کند.

۸. جویدن مداد و خودکار

آیا هنگامی که غرق کار یا مطالعه هستید، خودکار یا مداد خود را می‌جوید؟ مثل خرد کردن یخ زیر دندان، این عادت هم می‌تواند باعث ورقه‌ورقه شدن لایه‌های دندان یا ترک خوردن آن شود. اگر احساس نیاز به جویدن دارید، آدامس‌های بدون شکر انتخاب بهتری هستند.

۹. قهوه

رنگ تیره قهوه، طی زمان می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. خوشبختانه از بین بردن این تغییر رنگ با استفاده از انواع روش‌های سفید کردن دندان (بلیچینگ) آسان است. اگر از تغییر رنگ دندان‌های خود نگران هستید، با دندان‌پزشک مشورت کنید.

۱۰. سیگار

سیگار می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها و از دست دادن آنها به دنبال بیماری‌های لثه شود. همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان دهان، لب و زبان را افزایش دهد. اگر برای ترک‌سیگار فقط یک دلیل می‌خواهید، به لبخند خود فکر کنید.

error: Content is protected !!