استرس چه بلایی سرمان می آورد؟

استرس چه بلایی سرمان می آورد

استرس احساسی است که همه افراد کم و بیش با آن آشنا هستند در حالی که گاهی اوقات ممکن است کمک مفیدی برای رسیدن به یک هدف محسوب شود

استرس احساسی است که همه افراد کم و بیش با آن آشنا هستند. در حالی که گاهی اوقات ممکن است کمک مفیدی برای رسیدن به یک هدف محسوب شود. این استرسها می تواند دلایل زیادی داشته باشند، مانند: فشار یا ناراحتی های محل کار و مشکلات دیگر در زندگی مانند مشکلات مالی، مشکلات خانوادگی یا مرگ یک دوست. اگر نتوانید چنین استرسی را مدیریت کنید و در مدت طولانی با شما همراه باشد، می تواند منجر به مشکلات جدی تر شود که در مطلب زیر به هفت مورد آن اشاره خواهیم کرد.


۱٫مشکلات مربوط به قلب


اگرچه دانشمندان از مدت ها قبل به این نکته اشاره کرده اند که استرس باعث افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و بیماریهای قلبی می شود، اما اخیرا چگونگی ارتباط آن با مشکلات قلبی نیز تشخیص داده شده است. در یک مطالعه از دانشکده پزشکی هاروارد، محققان کشف کردند که در نمونه ی خون افرادی که در سطح بالایی از استرس قرار دارند “گلبول های سفید اضافی در خون” وجود دارد که نشان می دهد عروق خونی تنگ شده اند. علاوه بر این گفته شده است که این مشکل می تواند به طور مستقیم گردش خون قلب را افزایش دهد و همچنین باعث ترشح کلسترول و تری گلیسیرید ها در جریان خون شود.


۲٫ استرس عامل موثر بر چاقی


علاوه بر مشکلات قلبی، متخصصان پزشکی در سالهای اخیر به این موضوع مشکوک هستند که آیا استرس عامل مهمی در افزایش وزن محسوب می شود یا خیر؟ هم اکنون شواهدی برای تایید آن پیدا شده است.این مشکل روحی باعث می شود که افراد به خوردن غذاهای کربوهیدارتی تمایل پیدا کنند و مصرف این نوع غذاها سطح سروتونین را در بدن افزایش می دهد. ترشح این مواد شیمیایی منجر به ایجاد احساس خوب می شود و یا به معنای واقعی باعث پرخوری می شود. همچنین وجود استرس مزمن منجر به ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول می شود، “هورمونی مهم در مدیریت ذخیره سازی چربی و استفاده از انرژی در بدن انسان” همچنین به عنوان یک عامل جهت افزایش اشتها و گرایش بیشتر به سمت غذاهای شیرین و چرب تر است.


۳٫ دیابت


اگرچه استرس دلیل بروز ابتلا به دیابت نیست، اما اگر به درستی مدیریت نشود ممکن است که وضعیت را بدتر کند. دلیل چنین موضوعی این است که “هورمون های استرس در بدن ممکن است به طور مستقیم بر میزان سطح قند خون تاثیر بگذارند.” در هنگام مواجهه با استرس ذهنی، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ سطح قند خونشان افزایش می یابد، در حالی که میزان گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است افزایش یا کاهش یابد. از طرف دیگر، استرس فیزیکی نیز ممکن است که سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ را افزایش دهد.


۴٫ افسردگی


استرس مزمن ممکن است منجر به تغییرات مختلفی در مغز شود، از جمله عدم تعادل سیستم های انتقال دهنده عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین. به گفته ی متخصصان عدم تعادل می تواند اشتها، خواب و میل جنسی را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات افسردگی ممکن است که سطح کورتیزول در افراد را به طور دائمی افزایش دهد که در نهایت هیپوکامپ (قسمت یادگیری مغز) را تغییر خواهد داد و به طور دائم باعث آسیب مغز می شود.


۵٫ مشکلات گوارشی


ارتباط قوی بین استرس و هضم غذا وجود دارد. هنگامی که افراد تحت تاثیر استرس قرار می گیرند سیستم مرکزی عصبی آنها فعال خواهد شد. در نتیجه هضم غذا می تواند سخت شود، زیرا سیستم عصبی مرکزی مسدود شده است. علاوه بر این استرس باعث التهاب دستگاه گوارش می شود و احتمال زیادی برای بروز عفونت وجود دارد. همچنین استرس ممکن است علت بیماری های مرتبط به هضم مانند زخم، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری کرون (التهاب روده) باشد، که می تواند به عنوان یک عامل وضعیت را بدتر کند.


۶٫ مشکلات خواب


اکثر افراد در هنگام شب به دلیل وجود استرس در مورد مشکلات خانوادگی، مشکلات مربوط به کار و یا غیره خواب نامنظمی خواهند داشت. به ویژه افراد سالخورده ای که از قبل هم تجربه ی منقطع بودن خواب را داشته اند، ممکن است به طور خاص بیشتر تحت تاثیر قرار گیرند. استرس ممکن است که کمبود خواب را تشدید کند و برای افراد مسن کار بسیار سختی است که بخواهند بعد از آنکه بیدار شدند دوباره به خواب بروند. کنترل این موضوع بیشتر به توانایی افراد برای مقابله با فشارهایی که در روز تجربه می کنند بر می گردد.


۷٫ استرس زوال عقل را به همراه دارد


دلایل منطقی زیادی وجود دارد که چرا این مشکل روحی می تواند به زوال عقل مرتبط دانست.” یکی از دلایل این است که به سیستم ایمنی بدن لطمه وارد می کند که نقش مهمی در تحلیل رفتن مغز دارد. دلیل دیگر این است که باعث آزاد شدن هورمون شناخته شده ی کورتیزول می شود که افزایش بیش از حد آن خود باعث بروز مشکلاتی برای حافظه را در پی خواهد داشت. همانطور که قبلا ذکر شد، ارتباط بسیار شدیدی بین استرس و افسردگی وجود دارد که خود این مطلب عاملی برای افزایش خطر ابتلا به زوال عقل است.

وب سایت دو نفره

error: Content is protected !!