با تشنگی ماه رمضان چه کنیم؟

با تشنگی ماه رمضان چه کنیم

یک کارشناس تغذیه گفت از آنجا که مصرف میوه و سبزی کافی در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری می کند باید میوه در فاصله افطار تا سحر, سبزی در دو وعده افطار و سحر و سالادها در وعده سحر مصرف شوند رژیم غذایی باید بگونه ایی باشد که وزن شخص روزه دار ثابت بماند البته با توجه به طولانی بودن ساعات روزه داری و کوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز باید به هضم شدن غذا در وعده های سحر و افطار دقت کرد و غذاهایی مانند حلیم بدون روغن, فرنی, ماهی کباب, انواع خورش کم چرب, انواع سوپ و آش رقیق کم چرب در افطار و شام که آسان هضم می شوند مورد استفاده قرار گیرند

فتانه کاوری زاده اظهارکرد: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات نیازمند رعایت اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی به معنی استفاده از گروه های غذایی اصلی نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی و میوه ها، گروه گوشت، حبوبات و مغزها است.



کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه نباید رژیم غذایی ماه رمضان با حالت عادی ماه های گذشته تفاوت چندانی داشته باشد و در حد امکان غذای ساده مصرف شود، ادامه داد: رژیم غذایی باید بگونه ایی باشد که وزن شخص روزه دار ثابت بماند. البته با توجه به طولانی بودن ساعات روزه داری و کوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز باید به هضم شدن غذا در وعده های سحر و افطار دقت کرد و غذاهایی مانند حلیم بدون روغن، فرنی، ماهی کباب، انواع خورش کم چرب، انواع سوپ و آش رقیق کم چرب در افطار و شام که آسان هضم می شوند مورد استفاده قرار گیرند.



کاوری زاده در مورد تغذیه صحیح در هنگام سحر و افطار خاطرنشان کرد: افراد روزه دار مانند زمانی که روزه نیستند باید وعده های غذایی افطار، شام و سحر را رعایت کنند به گونه ای که صرف غذا در ماه رمضان بخصوص در فصل تابستان نباید کمتر از ۲ وعده باشد.



این کارشناس گفت: غذای مصرفی در وعده سحر باید خصوصیات و ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند. بهترین حالت صرف یک شام سبک یک ساعت بعد از افطار است و حتی هنگام افطار برای افزایش قندخون از گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات (نان و برنج) استفاده شود.



وی ادامه داد: به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با فصل گرما بهترین راه برای مقابله با تشنگی در طول روز، کاهش مصرف نمک در وعده های افطار و سحر است؛ چرا که دریافت اضافی نمک موجب واکنش بدن شده و جهت دفع مقدار اضافی نمک، مقادیر زیادی آب از بدن دفع می شود.



کاوری زاده تصریح کرد: مصرف میوه و سبزی کافی در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری می کند. پس بهتر است میوه در فاصله افطار تا سحر، سبزی در هر دو وعده افطار و سحر و سالادها در وعده سحر مصرف شود.



وی با بیان که در موقع سحر از مصرف مواد غذایی پر پروتئین مثل کباب ها خودداری شود، ادامه داد: موادغذایی با پروتئین زیاد سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده و حتی روزه دار را دچار تشنگی شدید می کند.

error: Content is protected !!