برنامه ده ساله فناوری و فرآوری گیاهان دارویی تدوین شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ برنامه ده ساله فناوری و فرآوری بذر و اندام رویشی گیاهان داروئی، یک برنامه‌ریزی منسجم است که به مثابه نقشه راه در حوزه صنعت گیاهان دارویی تلقی می‌شود. بر اساس این برنامه ده ساله گیاهان دارویی که دارای اولویت و اهمیت بیشتری هستند، مشخص می‌شوند. سپس شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوری که در زمینه فرآوری این گیاهان فعال هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

برای تعیین شاخص‌های مناسب برای اعمال کنترل و نظارت کارشناسی در فرآیند تولید بذر و نهال گیاهان دارویی تدوین استانداردهای موردنیاز در زمینه گیاهان دارویی از جمله اقدامات مهم تلقی می‌شود. به همین منظور این برنامه ده ساله برای استانداردگذاری در این عرصه تدوین شده است.

در برنامه ده ساله فناوری و فرآوری بذر و اندام رویشی گیاهان داروئی، سعی شده است تا اولویت‌های مهم تعیین شود و تمام حمایت‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش، اختصاص یابد. فعالیت‌های اصلی طرح درخصوص گیاهان دارای اولویت در سه محور انجام می‌شود. ثبت ذخایر ژنتیکی گیاهی و ارقام بومی و محلی گیاهان دارویی، یکی از این محورها است.

همچنین تهیه استانداردهای مزرعه و بذر، نهال و نهالستان گیاهان دارویی و تهیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های کنترل و گواهی بذر و نهال گیاهان داروئی نیز از جمله دیگر محورهای هدف در این طرح، محسوب می‌شود.

صنعت گیاهان دارویی و استحصال اسانس‌ها و موادموثره از این گیاهان، از جمله صنایعی است که نیازمند سطح بالای از فناوری است. در واقع امکان ادامه کار در این صنعت با استفاده از روش‌های سنتی وجود ندارد، بر این اساس، این برنامه ده ساله می‌تواند برای ورود هر چه بیشتر فناوری به این حوزه زمینه مناسب را فراهم کند.

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سنتی تلاش دارد تا با مشارکت در تدوین اسناد و برنامه‌های راهبردی، افقی روشن را پیش روی هزاران فعال فناور زیست‌بوم صنعت گیاهان دارویی قرار دهد.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!