خطر ابتلا به کرونا برای کودکان و نوجوانان چاق

خطر ابتلا به کرونا برای کودکان و نوجوانان چاق

به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا، چاقی را یکی از عمده‌ترین علت‌های مرگ و میر کودکان و نوجوانان مبتلا به کووید ۱۹ اعلام کرد.

سعید نمکی گفت: تمام کودکان و نوجوانانی که بر اثر کووید ۱۹ فوت کردند، به جز افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند، بزرگترین عامل آن چاقی بود. یک دختر ۱۰ ساله که مسافر قشم بود، پدر و مادر او هم به کرونا مبتلا بودند و در بندرعباس فوت کرد. این کودک وزن زیاد داشت.

وی اظهار داشت: یک اتفاق که در کودکان ما اتفاق افتاده، تحرک کم، بازی در فضای مجازی است. افزایش وزن در کودکان بیش از قبل است. اگر خطری مثل زلزله و سیل اتفاق بیفتد، بچه‌های ما مهارت فرار کردن ندارند و وزن آنها زیاد شده است. به خانواده‌ها می‌گوییم که کاهش وزن چه در دانش آموزن و چه در دانشجوها باید دنبال شود.

خطر کرونا برای افراد چاق

به گفته دانشمندان دانشگاه کویین مری لندن، افراد چاق با تولید بیش از اندازه نوعی آنزیم با عنوان آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین که دروازه ورود کووید ۱۹ است، بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.

از طرفی وزن اضافه روی دیافراگم افراد چاق فشار وارد کرده و تنفس را سخت‌تر می‌کند. اضافه وزن باعث گرفتگی شریان‌ها، التهاب مزمن، دشواری گردش خون و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

نتایج یک نظرسنجی در بریتانیا که ۲۸ آپریل انجام شده و ۱۷ هزار بیمار را در ۱۶۶ بیمارستان را در برگرفته نشان  می‌دهد که خطر مرگ افراد چاق یا کسانی که BMI‌ بالای ۳۰ دارند بر اثر ویروس کرونا، ۳۳ درصد بیشتر از دیگران است.

امپریال کالج لندن تحلیل‌های بیشتری را در این زمینه منتشر کرده که نشان می‌دهد مرد بودن و چاق بودن از عوامل موثر بر افزایش مرگ به علت ویروس کرونا است.

گفته می‌شود آسیب پذیرترین قشر در برابر ویروس کرونا، افراد مسن و کهنسال هستند، اما بیماری چاقی هشداری است که کودکان و نواجوان را باید از ابتلا به این ویروس نگران کند.

نتایج مطالعه دیگری در نشریه لنست هم نشان می دهد که اواخر ماه مارس میلادی، زمانی که بیماران کرونایی در بیمارستان جان هاپکینز آمریکا بستری شدند، اکثر بیماران جوانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند، اضافه وزن داشتند.

در نتیجه از چاقی به عنوان عامل خطری یاد شده که در مورد کووید ۱۹ به اندازه کافی به آن توجه نشده است.

تاکید وزیر بهداشت ایران در مورد تاثیر چاقی بر ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا، زنگ خطر را برای کودکان و نوجوانانی که اضافه وزن دارند، به صدا در آورده است.

۲۲ درصد کودکان ایرانی اضافه وزن دارند

محمد جعفری مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش نیز پیش از این گفته بود: ۲۲ درصد کودکان ایرانی کم‌تحرک و دچار اضافه وزن هستند.  تحقیقات نشان می‌دهد که چاقی در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال خطر ابتلا به چاقی در بزرگسالی را ۲۲ برابر می‌کند.

وی بیان کرد: ۶۰ درصد مردم ایران دچار وزن بالا و چاقی، ۳۷ درصد از ایرانیان دچار فشار خون، بیش از ۵۶ درصد مردم ایران دچار کم تحرکی، بیش از ۴۶ درصد مردم ایران دارای کلسترول بالا و ۱۰ درصد مردم ایران مبتلا به دیابت هستند.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، ۴۲.۴ درصد جمعیت بزرگ‌سال آمریکا چاق هستند و ۱۸.۵ درصد از کودکان این کشور از اضافه وزن رنج می‌برند.

چاق‌ها کمتر میوه و سبزی می‌خورند

پزشکان می گویند سیستم ایمنی افراد چاق به علت تلاش همیشگی برای حفاظت در برابر و درمان آسیبی که التهاب در سلول‌ها ایجاد می‌کند، دائم تقویت می‌شود و استفاده بدن از همه انرژی خود برای از بین بردن التهاب، موجب می‌شود که سامانه دفاعی بدن منابع اندکی برای دفاع در برابر  عفونت تازه‌ای مانند کووید ۱۹ در اختیار داشته باشد.

افراد چاق معمولا گرایش به مصرف مواد غذایی با فیبر و آنتی اکسیدان کمتری مانند میوه و سیزیجات دارند که سامانه ایمنی بدن را سالم نگه می‌دارد.

۴۰ درصد فوتی‌های کرونا بیماری غیرواگیر دارند

افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش از این به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: حداقل ۴۰ درصد فوتی‌های کرونا تاکنون، یک بیماری غیرواگیر داشتند که به ترتیب شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت، فشار خون بالا و سایر موارد است.

وی بیان کرد: بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر نسبت به افراد دیگر نیازمند مراقبت و توجه بیشتری در شرایط شیوع ویروس کرونا هستند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز پیش از این گفته بود: تا ویروس هست بیماریابی هم انجام می‌شود، ولی افرادی که بیماری زمینه‌ای، سن بالا، چاقی، برخی بیماری‌های قلبی یا سرطان‌ها دارند وقتی ویروس کرونا به آنها برسد، احتمال مرگ بیشتری دارند.

در این شرایط به نظر می‌رسد توجه به موضوع چاقی و اضافه وزن در کودکان به عنوان فاکتور خطر ابتلا و فوت بر اثر ویروس کرونا باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی خانواده‌ها باید این موضوع را جدی گرفته و از طرف دیگر باید با اقدامی بین بخشی و با همکاری آموزش و پرورش، فکری به حال چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان کشور شود. هرچند چاقی دروازه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر است، اما حالا به عنوان یک فاکتور خطر بالقوه برای ابتلا و فوت به علت ویروس کرونا هم محسوب می‌شود.

error: Content is protected !!