راه رسیدن به وضع مطلوب در برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت دیده نمی‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علیرضا عباسی روز یکشنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: اسناد بالادستی و وضعیت موجود در برنامه پیشنهادی شما به تصویر کشیده شد اما در بسیاری از برنامه‌های شما نشانی از رسیدن به وضع مطلوب و اینکه چگونه می‌خواهید ما را در این چهار سال به وضع مطلوب برسانید،دیده نمی‌شود. خواهش می‌کنم در این فرصت باقیمانده وضع مطلوب را برای ما ترسیم کرده و راه رسیدن به آن را هم نشان دهید.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس، تعداد تخت‌های بیمارستانی، بیمارستان‌های فعال، تخت‌های ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی در داخل کشور را  از دیگر موضوعات مهم حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: لازم است که عدالت را در توزیع خدمات مد نظر قرار دهید و اینکه چطور می‌خواهید سرانه تخت بیمارستانی و بهداشت درمان را به حداقل وضع مطلوب برسانید و اینها در برنامه شما نبوده است.

عباسی با اشاره به قانون، اسناد بالادستی و افق ۱۴۰۴ اظهار کرد: طبق افق ۱۴۰۴ در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه باید از نظر تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشک رتبه نخست منطقه باشیم اما تا آنجا فاصله زیادی داریم که بخشی از این فاصله به تعارض منافع موجود برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: باید مشخص کنید چه برنامه‌ای برای برطرف کردن این تعارض منافع دارید با اینکه تعداد پزشک، دندانپزشک و متخصص ما کم است اما در پذیرش و ورودی دانشجویان پزشکی محدودیت ایجاد می‌شود که این محدودیت بیشتر به تعارض منافعی برمی‌گردد در این حوزه وجود دارد.

نماینده مردمکرج در مجلس شورای اسلامی درباره سازمان غذا و دارو گفت: افرادی متولی سازمان غذا و دارو می‌شوند که ذینفع دارو و غذا هستند. مشخص کنید آیا فعالان حوزه غذا و دارو را به عنوان ریاست سازمان غذا و دارو منصوب می کنید یا از مجموعه‌هایی به کار می‌گیرید که در اینجا ذی نفع نیستند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه این مجموعه سیاست‌ها باعث می‌شود به جای تاکید بر سلامت محوری بیشتر به درمان محوری می‌پردازیم و اگر به این نکته توجه داشته باشیم حتما سلامت محوری سرلوحه ما قرار می‌گیرد.

عباسی با اشاره به وجود بیش از ۲۳۰۰ گونه گیاهی دارای خاصیت دارویی، گفت: با وجود این تعداد گیاهان با خاصیت دارویی اما آنگونه که باید در برنامه‌های پزشکی از آنها استفاده نمی‌شود و شما چگونه از این ظرفیت می‌خواهید بهره ببرید. پوشش بیمه‌ای مناسب به منظور رسیدن به پرداخت ۳۰ درصد از جیب طب سنتی را هم انتظار داریم که اعلام کنید.

 این نماینده مجلس گفت: دو سال است در دنیا با یک بیماری همه گیر مواجه شدیم که یکی از راه‌های مقابله با این پاندمی واکسن بود اما با وجود دو مجموعه با سابقه در داخل کشور یعنی مجموعه واکسن و سرم سازی رازی و موسسه انستیتو پاستور متاسفانه به هر دلیلی نتوانستند آن گونه که باید، کار خود را انجام دهند. بنیاد برکت به این موضوع ورود کرد و واکسن ساخت.

وی ادامه داد: چرا این شرکت‌هایی که باید وظیفه خود را انجام می‌دادند کوتاهی کردند. اگر ترک فعلی بوده حتما با آن برخورد و اگر تعارض منافع موجب عقب ماندن، شده آن را بررسی کنید.

عباسی بیان کرد: براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید جایگاه نخست علمی در منطقه باشیم و یکی از راه‌های رسیدن به آن بین المللی کردن دانشگاه هاست. شما برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی که متولی آن خواهید بود و همچنین در بحث پذیرش دانشجوی خارجی چه برنامه‌ای دارید.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مجموعه‌ای را در اختیار می‌گیرید که فقط  ۲۱۰ هزار دانشجو دارد اما در برنامه‌های شما اسمی از فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی برای دانشجویان در عرصه بهداشت و درمان وجود ندارد.

error: Content is protected !!