ضرورت اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت درباره داروهای طب سنتی برای بهبود اوضاع کرونایی کشور

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر کامران باقری لنکرانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی کشور طی یادداشتی به ارائه توصیه‌‌هایی برای بهبود وضعیت کرونا در این روزها پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسیاری از نقاط جهان روزهای تلخی را با شیوع مجدد کرونا می‌‌گذارنند و کشور ما هم در این میان مستثنی نیست. هرچند تجربه‌‌های موفقی هم وجود دارد که در همین طغیان بیماری اوضاع بسیار بهتری دارند یا حداقل مرگ و میرشان به اندازه ما نیست .

اینکه چه شد که این‌‌گونه شد و اینکه چه فرصت‌‌هایی از دست رفت امر دیگری است که باید به موقع به آن پرداخت .

آنچه که اکنون مهم است شتاب روزافزون بیماری در کشور ماست . در طی کمتر از سه ماه تعداد مبتلایان و موارد مرگ ناشی از این بیماری در کشورما دو برابر شده که متاسفانه بیشتر این افزایش هم مربوط به دو هفته اخیر است . موارد نیاز به بستری چندی است که از ظرفیت بستری کشور فراتر رفته و ما را در چالش انتخاب بیماران قرار داده است .

تصمیمات دیرهنگام اما مهم ستاد کشوری کرونا در اعمال برخی از محدودیت‌‌ها در ساعات کار و ترددها جای تشکر دارد . هرچند همین تصمیمات احتیاج به قاطعیت و جامعیت بیشتری دارد .

دولت به عنوان بزرگترین کارفرما بعد از ده ماه اکنون باید بتواند بسیاری از خدمات را غیر حضوری انجام دهد و از ترددها بکاهد و طوری برنامه ریزی کند که ساعات قله و حداکثری درترددها نداشته باشیم.

تجمعات بیش از ۱۰ نفر طبق بررسی‌‌ها ظرفیت انتقال گسترده بیماری را دارند . در جلوگیری از این تجمعات با هر انگیزه‌‌ای که باشند؛ با جدیت برخورد شود .

تعیین شفاف مشوق‌‌هایی برای غیرحضوری کردن مشاغل؛ از معافیت مالیاتی تا وام های کم مقدار برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ارائه خدمات، راهبرد خوبی برای اکنون و آینده است که احتیاج به تصمیمات سریع و قاطع دارد .

متاسفانه بسیاری از بیماران که اغلب سالمند هستند برای تهیه دارو مجبور به تردد می‌‌شوند و مطالعاتی پرخطر بودن داروخانه‌‌ها را به عنوان کانون انتقال بیماری علاوه بر خطرات خود تردد نشان داده‌‌اند . سالیانی است که امکان نسخه پیچی انلاین به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در کشور وجود دارد . وزرات بهداشت در این زمانه پیشگام شود و این کار را با ظرفیت داروخانه‌‌های موجود و یا شبکه‌‌ای از آنها ممکن سازد و سازوکار حمایت بیمه‌‌ای از ان را که چندان پیچیده نیست ؛ عملیاتی کند . این برای بیمارانی که به طور مزمن از دارو استفاده می‌‌کنند می‌‌تواند بسیار مهم و در گسست چرخه بیماری به خصوص برای افراد پر خطر بسیار موثر باشد . همین مطلب در مورد آزمایشگاهها هم تا حدود زیادی قابل انجام است.

مراقبت از بیماران در منزل، رکن مهمی در کاهش بار بیماران بستری است. تجربیات خوبی در این زمینه در برخی از استانها وجود دارد که چگونه می‌‌توان با استفاده از نیروهای حد واسط و در مواقع لزوم پزشک، مراقبت با کیفیت در منزل ارائه داد . راهنمای صحیح و مستند برای این نوع مراقبت که با شفافیت و با توجه به امکانات موجود در یک خانواده متوسط بتواند راهنمای خانواده‌‌ها در ارائه این مراقبت باشد به شدت مورد نیاز است . در برخی از استان‌‌ها خیرین به میدان آمده و کپسول اکسیژن و سایر امکانات مورد نیاز مراقبت در منزل را فراهم کرده و به امانت میدهند. وزرات بهداشت می‌‌تواند میدان‌‌دار این عرصه شده وامکانات مردمی و و ظرفیت‌‌های خود در مراکز سرپایی را به این عرصه معطوف کند .

گسترش آزمایش‌‌های تشخیصی با توجه به امکان تهیه حداقل دونوع کیت تشخیص زودرس و ارزان و سریع در کشور باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد. انحصار در این عرصه درست نیست . البته تشخیص اگر پیوست مراقبت و قرنطینه نداشته باشد به کار نمی‌‌آید و باید چرخه را کامل دید .

از حضور کسانی که آزمایش مثبت دارند یا علامت دارند در محل کار باید جلوگیری کرد . این کار با توجه به زیرساخت فن آوری اطلاعات و تلفن همراه شدنی است. رهگیری افراد مثبت و جلوگیری از تردد آنها نیز کاملا ممکن است. حداقل هشدار به خانواده‌‌ها میتواند کمک کننده باشد. بسته حمایتی در اینگونه موارد می‌‌تواند هوشمندانه‌‌تر توزیع شود و یا حداقل حمایت از مبتلایان سرپرست خانوار بیشتر باشد.

مصرف سلیقه‌‌ای داروها در بیمارستانها بار مضاعفی را ایجاد کرده است. پروتکل درمانی کشوری با توجه به نتایج مطالعه سازمان بهداشت جهانی باید به روز شود و در مواردی که نیاز به دارو خارج ازاین پروتکل هست؛ سازوکار را با تمهیداتی که مشخص کند سایرداروها نباید مبنای درمان همه باشند فراهم کرد.

مسیر ارجاع بیماران بد حال در هر شهر معلوم باشد. این روا نیست که برخی بیماران در پشت در بمانند و برخی به راحتی تخت پیدا کنند. باید پروتکل اولویت بندی در زمان محدودیت امکانات شفاف و صریح باشد .

به دلیل اینکه مصرف داروهای طب سنتی در این ایام فراگیرتر شده؛ متاسفانه بازار مکاره‌‌ای نیز برای برخی فراهم شده است. وزارت بهداشت راهنمایی برای مصرف این داروها با ذکر محتوا و اجزای آنها نه با نام معجونها فراهم کند تا مواردی که موثر هستند یا حداقل مضر نیستند به اطلاع عامه مردم برسد . با نامگذاری معجونها با نام های مقدس شدیدا برخورد شود و تولید کنندگان این معجونها فقط با ذکر محتوا و اجزا به طور شفاف مجاز به توزیع باشند. موارد خلاف ضمن برخورد قاطع قضایی به اطلاع عموم مردم برسد.

اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردم و قانع کردن آنها نقش مهمی در مقابله با بلایا دارد. وزارت بهداشت در این زمینه تولید محتوای بهتری کند و اطلاع رسانی و سخنگوی خود را تقویت نماید . پاسخ دهی به شبهات مردم و قانع کردن آنها با ذکر چند آمار رخ نمیدهد. امکان سوال و جواب با خبرنگاران و نیز فعال برخورد نمودن برای پاسخ به شبهات مردمی و شفافیت مهم هستند. اینکه از اجزای وزارت بهداشت سخنان متفاوتی شنیده شود به هیچ وجه در این هنگامه درست نیست .

بالاخره تاکید می‌‌شود در کشور ما دانشمندان، موسسات و انجمن‌‌های علمی وجود دارند که برای همین ایام تربیت شده‌‌اند . قدردان آنها باشیم . آنها را غریبه ندانیم و از ظرفیت آنها برای حل معضل بزرگ گسترش کرونا استفاده کنیم.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!