فوق تخصص خون: ابتلای افراد به سرطان حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد قابل پیشگیری است

فوق تخصص خون و سرطان گفت: کم تحرکی و تغییر سبک زندگی افراد و تمایل آنها به مصرف بیشتر گوشت قرمز و غذاهای آماده،آلودگی‌های هوای داخل منزل و شهرها سبب افزایش ابتلای افراد به انواع سرطان و بیماری های مرتبط به خون ‌است.

دکتر حسنعلی واحدیان اردکانی عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش مصرف نمک، گوشت‌های فرآوری شده و استفاده از قلیان که مصرف آن تاثیری همانند استعمال سیگار را دارد ، از دیگر دلایل افزایش ابتلای افراد به سرطان ‌است.

وی در ادامه با اشاره به نقش مصرف سیگار و قلیان در ابتلا به سرطان‌های ریه و روده ، چاقی که امروزه شیوع بالایی دارد را نیز در ابتلا ی افراد به سرطان‌های وابسته به هورمون‌ها مانند سرطان پستان ، دهانه رحم و پروستات در مردان تاثیرگذار دانست.

واحدیان اردکانی در ادامه با اشاره به نقش آلودگی هوا در افزایش سرطان ریه اظهار کرد :استعمال سیگار و آشپزی در فضای بسته و نگهداری مواد غذایی که قابلیت کپک زدن و تولید قارچ را دارد و نیز وجود گاز آرگون در هوا را از عوامل ایجاد آلودگی در داخل منزل و محیط های بسته ساختمان برشمرد.

وی ادامه داد: متاسفانه سیستم استاندارد هوای مطلوب را در منازل نداریم و به علت استفاده نکردن از سیستم‌های عایق‌بندی‌ کف خطر استشمام گاز آرگون موجود در هوا وجود دارد که باید نقشه گاز آرگون با همکاری سازمان های مرتبط برای انجام کارهای زیرساختی در ساخت و ساز منازل تهیه شود.

واحدیان اردکانی همچنین به خطر استفاده از سوخت‌های فسیلی که آلودگی‌های ترافیکی و متصاعد شدن مواد شیمیایی ناشی از استفاده از این سوخت‌ها را در کارخانه‌ها در پی دارد مورد اشاره قرار داد.

این فوق متخصص آنکولوژی در ادامه دیابت را که منجر به اختلال افزایش انسولین در خون می شود و در استان یزد و در شهرستان میبد شیوع زیادی دارد را یکی از عناصر منجر به سرطان عنوان کرد.

وی در ادامه لزوم ورزش هر هفته حدود ۱۵۰ دقیقه با شدت متوسط و ۷۰ دقیقه ورزش حرفه‌ای و همچنین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ، عینک آفتابی ، کلاه و لباس مناسب برای پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان پوست که به دلیل شدت نور آفتاب در منطقه شایع است را یادآور شد.

واحدیان اردکانی به آمار بالای ابتلا به انواع سرطان در استان یزد اشاره کرد که بیشترین مبتلایان به انواع سرطان نسبت به جمعیت در مقایسه با دیگر شهرهای کشور را دارد.

این فوق تخصص خون و سرطان در ادامه تصریح کرد: ابتلای افراد به سرطان حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد قابل پیشگیری است و در ارتباط با عوامل ژنتیکی که ۸ تا ۱۲ درصد است هم می‌توان با رعایت موارد توصیه شده ، ابتلای به سرطان را عقب انداخت.

وی با اشاره به درمان سرطان ادامه داد: بر اساس نوع سرطان و مرحله درگیری درمان‌های اختصاصی شیمی درمانی و پرتودرمانی شروع می‌شود که باز هم با رعایت نکات توصیه شده جهت پیشگیری از سرطان مانند ورزش کردن و داشتن تغذیه مناسب می‌توان از عود بیماری جلوگیری و سرعت بهبود را افزایش داد.

واحدیان اردکانی مراجعه افراد به پزشک و آغاز معاینه با مشاهده نشانه‌های سرطان از جمله وجود توده در بدن و نیز آگاهی از بیماری به دنبال انجام آزمایش‌های مرتبط به بیماریابی را در کنترل بیماری و یا شانس موفقیت درمان و از دست ندادن درمان قطعی بسیار موثر عنوان کرد.

وی انجام آزمایش‌های سالانه دستگاه گوارش از ۵۰ سالگی ، ماموگرافی و «پاپ‌اسمیر» و معاینه بدن توسط خود افراد برای آگاهی از وجود توده را توصیه کرد تا با تشخیص زودهنگام شانس نجات از سرطان بیشتر شود.

این فوق تخصص آنکولوژی نشانه‌های سرطان را بسته به انواع آن وجود خون در مدفوع ، توده بدنی ، کاهش وزن ، تنگی نفس و خلط خونی ، تغییر رنگ پوست ، کشیدگی پوست پستان به سمت داخل ، تغییر اندازه بافت پستانی و بزرگی تیروئید برشمرد.

وی همچنین گران شدن داروها را مرتبط به هزینه‌های دلاری تهیه دارو و نیز نداشتن تاییدیه وزارت بهداشت و نبودن در لیست بیمه ای ایران ذکر کرد.

از حدود سه هفته پیش بخش آنکولوژی و کمپوتراپی برای خدمات دهی درمانی به بیماران سرطانی اردکان و میبد در بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد راه‌اندازی شد.

به گفته واحدیان اردکانی مطب شیمی درمانی صبح‌ها سه روز در هر هفته دایر است و شیمی درمانی بیماران با هزینه‌های دولتی انجام می‌شود.

بیماران درگیر سرطان که درد و رنج درگیری را با سرطان دارند، این روزها گرانی داروها نیز غمی بر دل آنها نشانده‌ است.

به گفته فاطمه رضا زاده که چند سالی است به پزشک خون و آنکولوژی مراجعه می کند برای تهیه دارو که قبلا رایگان تهیه می‌شد باید هر ۱۴ روز یک بار ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کند.

بی‌بی سکینه موتاب که او هم چند سالی است درگیری بیماری مرتبط به خون و آنکولوژی است ، گفت: داروها گران شده ، سقف بیمه‌ تکمیل و توان پرداخت ماهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه برای دارو را ندارم.

error: Content is protected !!