ماسک یا طلق محافظ، کدامیک موثرترند؟

در حالی که همه‌گیری کرونا همچنان در حال یکه‌تازی است و شهرها و کشورهای مختلف جهان را درگیر خود کرده است، دولت‌ها شهروندان را برای مقابله با بیماری کووید۱۹ به رعایت اصول بهداشتی نظیر شستن مرتب دست‌ها و پوشاندن صورت با ماسک تشویق می‌کنند.

به گزارش یورو نیوز؛ هرچند در دستورالعمل‌های صادره از سوی شماری از کشورها، پوشیدن طلق محافظ در کنار ماسک به عنوان عاملی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا آمده است؛ با این حال دانشمندان درباره میزان کارآیی آنان دچار اختلاف نظر هستند.

دکتر آمش آجالا، محقق ارشد در مرکز ایمنی سلامت دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «افرادی که ماسک‌های دست ساز و خانگی می‌زنند معمولا به طور پیوسته مجبورند با دست زدن به صورت آن‌ها را صاف کنند. امری که احتمال ابتلا را بالا می‌برد. اما وقتی از طلق محافظ استفاده می‌کنید احتمال اینکه به صورتتان دست بزنید کمتر است.»

دکتر آجالا می‌گوید حرف زدن و نفس کشیدن با طلق محافظ راحت‌تر است، این در حالی است که معمولا مردم شکایت دارند که ماسک با چسبیدن به دهان و بینی آنان، تنفس و بیانشان را دچار مشکل می‌کند.

دکتر الی پرنسویچ، استاد دانشکده طب دانشگاه آیووا با استناد به تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ درباره نقش طلق محافظ در جلوگیری از ابتلای افراد به ویروس آنفولانزا انجام شده است می‌گوید استفاده از این روش سرایت قطرات ریز حاصل از سرفه یا عطسه و حاوی ویروس را تا ۹۶ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر مایکل ادموند، پرفور امراض عفونی در دانشگاه آیووا می‌افزاید: «من فکر می‌کنم طلق محافظ گزینه خوبی است. یک مزیت بزرگ آن این است که در این فصل از سال به داغی ماسک‌ها نیستند و برای اکثر مردم هم تنفس با آن‌ها راحت‌تر از تنفس با ماسک است و تمیز کردنشان هم آسان‌تر است.»

در همین حال ویلیام لیندزی، پژوهشگر در موسسه ملی سلامت آمریکا تاکید دارد که سلامت عمومی در گروی این است که مردم ماسک به صورت بزنند.

وی می‌گوید: «ماسک پارچه‌ای یا پزشکی بهتر از طلق محافظ می‌تواند مسیر ذرات ریز حاوی ویروس را سد کند. طلق محافظ برای ذرات واقعا بزرگ که تقریبا می‌توانید آن‌ها را ببینید خوب است اما هرچه ذرات کوچکتر می‌شوند، نفوذ به دهان و بینی شما برایشان راحت‌تر خواهد بود.»

با توجه به خطرات موجود، دکترها، پرستارها و کادر بیمارستانی که در تماس نزدیک با بیماران مبتلا به کووید۱۹ هستند عموما از روشی ترکیبی استفاده می‌کنند؛ یعنی یک ماسک صورت «ان۹۵» به همراه یک طلق محافظ تا امکان سرایت ویروس به کمترین حالت برساند.

در همین حال دکتر آن شوکت، از مرکز کنترل و مبارزه با بیماریهای مسری آمریکا می‌گوید: «ما فکر نمی‌کنیم داده‌هایی در این رابطه موجود باشد که نشان دهد طلق بهتر است یا بدتر. توصیه ما با این حال ماسک صورت است.»

error: Content is protected !!