مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل برای بهبودی سریع و نتایج بهتر

به نقل از متخصصین کلینیک کاشت مو رازی تعداد بسیار زیادی از مردان مایل هستند که ریشی پر پشت و مردانه داشته باشند. داشتن ریش پر پشت می‌تواند ظاهر شما را زیبا و مردان نشان دهد و باعث شود که شما جوان و پر انرژی به نظر برسید. البته در همه مردان ریش به صورت کامل و پر پشت دیده نمی‌شود و خوشبختانه متخصصین کاشت مو توانایی انجام جراحی کاشت ریش لینک به مقاله کاشت ریش و سبیل را نیز دارند. آنها برای کاشت ریش از روش‌هایی که در خصوص کاشت مو برای رفع الگوی طاسی مردانه استفاده می‌کنند بهره می‌‌گیرند. کسب نتایج عالی حاصل از کاشت ریش به مراقبت صحیح پس از اتمام درمان بستگی دارد. علاوه بر حضور منظم در مطب پزشک برای انجام معاینات ضروری عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید بیمار پس از جراحی و کاشت ریش از آنها پیروی کند.

مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل برای بهبودی سریع و نتایج بهتر

 داروهای بعد از کاشت ریش و سبیل شامل چه مواردی است؟

  • آنتی بیوتیک : تحقیقات نشان داده است که همواره احتمال بروز عفونت پس از کاشت ریش و سبیل وجود دارد و مصرف داروی آنتی بیوتیک می‌‌تواند از بروز عفونت پوستی جلوگیری نماید. بیمار باید از یک روز قبل از جراحی روزی ۲ بار و به مدت ۵ روز از این دارو استفاده کند.
  • داروی مسکن: بیمار می‌تواند برای تسکین درد ناشی از جراحی هر ۴ تا ۶ ساعت یک بار یک یا دو عدد قرص مسکن استفاده کند. پس از روز سوم بیمار می‌تواند در طول روز از ناپروکسن، ایبوپروفن یا تیلنول استفاده کند و مصرف داروهای قوی تر را به ساعات خواب موکول نماید.

 شستشوی صحیح صورت اهمیت بسیار زیادی دارد

مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل برای بهبودی سریع و نتایج بهتر

 شما می‌توانید ۲۴ ساعت پس از کاشت ریش و سبیل به شست و شوی صورت خود بپردازید. رعایت موارد زیر اهمیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل باید به آنها توجه ویژه داشته باشید:

  • به کمک یک فنجان یا یک کاسه که حاوی آب ولرم است صورت خود را خیس کنید. شما می‌توانید از بخار ملایم دوش حمام نیز استفاده نمایید اما در صورتی که قصد دارید از دوش حمام استفاده کنید با دست جلوی بخار آب را بگیرید تا از فشار میزان فشار آب کاسته شود.
  • با نوک انگشت یا لیف و با استفاده از صابون مخصوص شستشوی روزمره صورت و به کمک حرکات آهسته صورت خود را بشویید و حدود ۳ تا ۵ دقیقه به این کار ادامه دهید م.
  • سپس صورت خود را به کمک جریان ملایم آب بشویید یا آنکه از یک فنجان یا کاسه آب برای شستشوی صورت خود استفاده نمایید.
  • به آرامی و به کمک یک حوله صورت خود را خشک کنید. از ساییدن حوله به صورت برای خشک کردن آن خودداری نمایید.
  • ۲۴ ساعت پس از جراحی شروع به شستن صورت خود کنید و روزی دو بار و به مدت یک هفته این کار را انجام دهید.
  • شما می‌توانید پس از ۷ روز به طور طبیعی صورت خود را بشویید و به آرامی آن را با حوله خشک کنید تا پوسته‌های باقی مانده روی پوست برطرف گردد.
  • همچنین می‌توانید به طور طبیعی دوش بگیرید اما کاملا دقت کنید که تا هفت روز پس از جراحی از فشار مستقیم آب روی صورت و سر خود اجتناب کنید.

 از موهای کاشته شده مراقبت کنید (بر گرفته از سایت کلینیک زیبایی رازی)

  • پوسته‌های کوچکی که در محل کاشت موهای پیوندی به وجود می‌آید که طی مدت ۳ تا ۷ روز از بین می‌رود. شما می‌توانید پس از روز هفتم هرگونه پوسته اضافی باقی مانده را برطرف کنید اما در صورتی که دچار هرگونه درد یا خونریزی شدید این کار را به دو روز بعد موکول نمایید. معمولا تا چند روز یا چند هفته پس از آنکه پوسته‌های صورت از بین رفت تا حدودی این نقاط به رنگ صورتی دیده خواهد شد.
  • تعدادی از موهای کاشته شده طی مدت دو هفته پس از جراحی دچار ریزش خواهد شد که این مسئله کاملاً طبیعی است و مجددا موهای ریخته شده طی مدت ۳ تا ۴ ماه می‌روید.
  • تعداد بسیار زیادی از بیماران می‌‌توانند حدود ۴ تا ۵ روز پس از جراحی بدون علائم و نشانه‌های قابل مشاهده حاصل از کاشت مو در جامعه حضور پیدا کنند و ممکن است دیگران اصلا متوجه نشوند که آنها جراحی کاشت ریش و سبیل انجام داده‌اند.
  • از قرار دادن یخ روی پوست صورت خودداری کنید.
  • به مدت ۳ تا ۴ هفته پس از جراحی کاشت ریش و سبیل از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید خودداری نمایید.

 از بخیه‌های محل موضع دهنده مو مراقبت نمایید

 تا ۲۴ ساعت پس از جراحی و کاشت ریش و سبیل، موضع مورد نظر را تمی‌ز و خشک نگه دارید پس از آن می‌توانید با استفاده از فشار حاصل از دوش آب ناحیه مورد نظر و بافت اسکار را بشویید. حداقل به مدت شش ماه از قرار دادن بافت اسکار در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید و همیشه از کرم ضد آفتاب حاوی زینک اکسید استفاده نمایید. رعایت موارد زیر در مراقبت از موضع دهنده مو پس از جراحی اهمیت بسیار زیادی دارد:

  • در شرایطی که هنوز بخیه‌ها روی پوست موضع دهنده مو قرار دارند از قرار دادن آنها در درون وان آب خودداری کنید.
  • از آب گرم و لیف برای شستن و برطرف کردن پوسته‌ها در موضع دهنده استفاده کنید و به آرامی خط اطراف بخیه و فاصله بین نخ بخیه را بشویید.
  • پس از آنکه خط بخیه را به خوبی تمی‌ز کردید می‌توانید روزی ۲ بار مقدار کمی پماد آنتی بیوتیک را روی موضع مورد نظر قرار دهید و این کار را تا زمانی که پزشک اقدام به کشیدن بخیه‌های شما می‌کند ادامه دهید. حتماً دقت کنید که از مقدار بسیار کمی پماد استفاده کنید و قبل از استفاده مجدد از این پماد باید آثار حاصل از پماد قبلی را پاک کنید تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی در موضع دهنده مو جلوگیری شود.
  • پزشک از شما می‌خواهد که به مدت چهار روز از این روش پیروی کنید. پس از این دوران پزشک شما می‌خواهد که موضع مورد نظر را به کمک سرم تمی‌ز نمایید.
  • حداقل به مدت شش ماه از قرار دادن بافت اسکار به طور مستقیم در معرض نور آفتاب خودداری کنید. شما می‌توانید پس از کشیدن بخیه‌ها از کرم ضد آفتاب حاوی زینک اکسید استفاده کنید. در صورتی که شما نیز یکی از افرادی هستید که جراحی کاشت ریش و سبیل انجام داده است باید به خوبی بدانید که حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا بافت اسکار موضع دهنده مو به طور کامل بهبود یابد. ممکن است تا زمانی که بافت اسکار این ناحیه شروع به صاف شدن کند و رنگ آن روشن شود حالت برجسته داشته باشد و به رنگ قرمز دیده شود. زمانی که بافت این ناحیه به رنگ سفید در می‌‌آید و حالت برجستگی آن صاف شود مدتی زمان لازم است، به این ترتیب باید کاملا صبور باشید.

 مسائلی که در کاشت ریش و سبیل کاملاً طبیعی هستند

مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل برای بهبودی سریع و نتایج بهتر

 دلمه بستن زخم، بروز تورم خارش، خونریزی، خواب آلودگی و بیحسی پوست بعد از کاشت ریش و سبیل کاملا طبیعی است.

 دلمه بستن زخم

 شما می‌‌توانید یک روز پس از جراحی و کاشت ریش و سبیل شاهد دلمه‌های کوچک صورتی رنگ در اطراف فولیکول‌های پیوند شده مو باشید که به طور کامل با چشم دیده می‌شوند و شبیه دانه‌های کوچک شن به نظر می‌رسند. دلمه روی زخم از گرافت مو محافظت می‌کند و از جا به جا شدن آن و بروز عفونت جلوگیری می‌نماید. شرایط جسمانی هر بیمار با بیمار دیگر تفاوت دارد اما به طور کلی دلمه ایجاد شده و قرمزی روی بخش دریافت کننده پیوند مو طی مدت چند روز تا دو هفته از بین می‌‌رود. هنگامی ‌که دلمه از بین برود موهای کوتاهی که در آن ناحیه کاشته شده است نیز دچار ریزش خواهند شد و این امر کاملاً طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد زیرا فولیکول‌ها کاملا سالم و زنده هستند و زیر پوست قرار دارند و موهای جدید طی مدت ۳ تا ۴ ماه مجدداً شروع به رشد خواهند کرد. فولیکول‌هایی که به همراه دلمه روی زخم دچار ریزش نشده باشد طی مدت ۳ تا ۶ هفته رشد می‌‌کند سپس دچار ریزش می‌شوند. در صورتی که دلمه روی زخم به مدت ۷ تا ۱۰ روز پس از کاشت ریش و سبیل از بین نرفت ۱۰ دقیقه قبل از آنکه دوش بگیرید یک کمپرس گرم و مرطوب را روی موضع مورد نظر قرار دهید و این کار را تا جایی ادامه دهید که همه دلمه‌ها از بین برود. ممکن است متوجه شوید که رنگ پوست زیر دلمه سفید شده و علت این امر آن است که موضع مورد نظر توسط آب اشباع شده است که جای هیچ گونه نگرانی ندارد. از کندن دلمه روی زخم خودداری کنید زیرا انجام دادن این کار می‌‌تواند باعث بروز عفونت شود و حیات گرافت‌های جدید را به خطر بیاندازد. در صورتی که دلمه روی زخم بیش از ۱۴ روز روی پوست باقی مانده باشد به احتمال زیاد آن ناحیه را به اندازه کافی با شامپو نشسته‌اید.

 بروز قرمزی روی پوست

 در اکثر بیماران رنگ صورتی یا قرمز ناشی از بافت اسکار در موضع دهنده مو و موضع گیرنده مو طی مدت چند روز تا چند هفته از بین می‌رود اما در برخی موارد نادر این وضعیت در تعدادی از بیماران حدود ۸ هفته و حتی بیشتر طول می‌کشد و در صورتی که رنگ پوست بیمار سفید باشد این وضعیت شدیدتر خواهد بود.

 درد خفیف

 به طور کلی درد و ناراحتی ناشی از کاشت مو به برداشتن گرافت‌ها در موضع دهنده مو ارتباط دارد و این وضعیت در بیمارانی که از روش برداشت مو به صورت نواری استفاده شده است شدیدتر است و بیمار در موضع دهنده و گیرنده مو دچار درد حساسیت خواهد شد اما این علامت به تدریج و طی مدت چند روز تا چند هفته برطرف خواهد شد. بیمارانی که تحت درمان با روش استخراج واحد فولیکولی قرار می‌گیرند تا چند روز در موضع دهنده مو دچار درد و حساسیت خواهند شد که در این شرایط پزشک به بیمار داروی مسکن می‌دهد.

 بروز خونریزی

 معمولا تشکیل نقاط قرمز رنگ در موضع دهنده و گیرنده مو به مدت ۲۴ ساعت پس از درمان کاملا طبیعی است و در صورتی که موضع دهنده مو دچار خونریزی شده باشد می‌توانید با استفاده از گاز مخصوص پانسمان که کمی آن را با آب مرطوب کرده‌اید آن قسمت را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فشار دهید.

 نحوه خوابیدن

 برای جلوگیری از بروز تورم یا کاهش آن پس از جراحی باید به حالت نیم خیز بخوابید به این ترتیب باید به مدت ۳ یا ۴ شب ۳ یا ۴ عدد بالش را زیر سر خود قرار دهید یا آنکه از ناحیه کمر، بدن شما در زاویه ۴۵ درجه قرار بگیرد و لم بدهید. معمولاً تورم صورت، بروز سردرد و اختلال در خواب از علائم و نشانه‌های بسیار طبیعی بعد از جراحی هستند که با بهبود نقاط تحت درمان از شدت آنها کاسته خواهد شد. پزشک از شما می‌خواهد که حداقل به مدت ۷ روز پس از کاشت مو از انجام دادن فعالیت جسمانی سنگین از قبیل خم شدن برداشتن اشیاء سنگین یا انجام دادن کارهایی که باعث خسته شدن شما می‌‌شود خودداری کنید.

 بروز تورم

 تورم صورت و موضع تحت درمان بخشی از فرآیند بهبود است و به تدریج باعث می‌‌شود که صورت شما پر و چاق دیده شود. شما می‌توانید با اجازه پزشک از کمپرس یخ روی موضع دهنده مو که در واقع قسمت پشت سر استفاده کنید زیرا این کار می‌‌تواند به کاهش تورم و رفع علائم و نشانه‌های التهاب کمک کند.

 خارش پوست

 ممکن است شما پس از درمان در موضع گیرنده مو یا موضع دهنده مو دچار مقداری خارج شوید. خارش پوست بخشی از فرآیند بهبود آن است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. خشکی پوست یا رویش موهای جدید از جمله دلایل شایع بروز خارش پوست است.

 احساس سوزن سوزن شدن یا بیحسی

 در صورتی که شما تحت درمان با روش پیوند واحد فولیکولی قرار داشته‌اید به احتمال زیاد در محل بخیه دچار بی حسی می‌‌شوید که البته احتمال بروز این مورد در محل پیوند مو نیز وجود دارد. این وضعیت به علت بروز اختلال در پایانه‌های عصبی کوچکی که در سراسر پوست قرار دارند و در طول فرایند برداشتن گرافت‌های مو در موضع دهنده مو و ایجاد نقاط جدید برای کاشت مو به وجود خواهد آمد. این پدیده کاملا طبیعی است و طی مدت ۲ تا ۸ ماه از بین می‌رود. به علاوه برخی از بیماران ادعا می‌‌کنند که تا یک سال برخی از نقاط صورت آنها همچنان بیحس است برخی دیگر از بیماران ادعا می‌کنند که گاهی اوقات دچار سوزن سوزن شدن در موضع تحت درمان می‌‌شوند و به تدریج و با بهبود اعصاب این ناحیه وضعیت پیش آمده بهبود خواهد یافت.

 مراقبت‌های پس از کاشت ریش شامل چه مواردی است؟

مراقبت های بعد از کاشت ریش و سبیل برای بهبودی سریع و نتایج بهتر

 توجه به مراقبت‌های زیر برای بهبود سریع بعد از کاشت ریش کاملا ضروری است.

 پس از جراحی از لباس مناسب استفاده کنید

 به مدت ۵ روز پس از جراحی از لباس زیپ دار یا لباس دکمه دار استفاده کنید زیرا پوشیدن پیراهنی که فاقد دکمه یا زیپ است و شما مجبور هستید آن را از سر بپوشید می‌‌تواند باعث جابجا شدن گرافت‌های جدید شود.

 به محل کار خود برگردید

 در صورتی که شما به واسطه شغلی که دارید پشت میز می‌‌نشینید می‌‌توانید یک روز بعد از جراحی به محل کار خود برگردید زیرا درد و ناراحتی یا قرمزی پوست سر آنقدر شدید نیست که شما را وادار کند در منزل بمانید اما در صورتی که شما به واسطه شغل خود مجبور هستید اشیای بسیار سنگینی را بلند کنید و فعالیت جسمانی بالای دارید پزشک از شما می‌‌خواهد که هفت روز پس از جراحی به روش پیوند واحد فولیکولی و پنج روز پس از جراحی به روش استخراج واحد فولیکولی به محل کار خود برگردید.

 ورزش کنید و فعالیت داشته باشید

 در صورتی که از روش استخراج واحد فولیکولی برای کاشت ریش استفاده کرده‌اید به مدت ۵ روز و در صورتی که از روش پیوند واحد فولیکولی استفاده کرده‌اید باید به مدت ۷ روز از انجام دادن فعالیت جسمانی سنگین و ورزش کردن خودداری کنید. فعالیت جسمانی سنگین می‌تواند باعث بروز تورم، خونریزی و ریزش گرافت‌ها شود. شما می‌توانید پس از سپری شدن زمان مذکور تقریباً ۵۰ درصد از فعالیت‌های روزمره و سبک خود را شروع کنید اما باید تا پنج روز دیگر از برداشتن اجسام سنگین و فعالیت‌های سنگین از قبیل دویدن، دوچرخه ‌سواری و بازی گلف خودداری نمایید. تا سه روز پس از جراحی از کشش و خم کردن بیش از حد گردن خود اجتناب کنید زیرا این امر و تاثیرات منفی در موضع دهنده مو همراه است. تا سه روز پس از جراحی از داشتن روابط جنسی خودداری کنید همچنین به خاطر داشته باشید که حداقل تا سه روز پس از جراحی برای برداشتن اجسام یا بستن بند کفش به جای آنکه از ناحیه کمر خم شوید از زانوهای خود برای خم شدن استفاده نمایید. مراقب باشید که تا هفت روز پس از جراحی از دستکاری کردن صورت و پشت سر خود و انجام دادن هر کاری که باعث آسیب دیدگی احتمالی گرافت‌های مو می‌‌شود خودداری کنید. در صورتی که از روش پیوند واحد فولیکولی برای کاشت ریش استفاده کرده‌اید تا زمانی که بخیه‌های شما کشیده نشده است از رفتن به سونا و حمام بخار خودداری کنید همچنین به خاطر داشته باشید که به مدت دو هفته پس از جراحی پس از انجام تمرینات ورزشی حتما صورت و موهای خود را بشویید تا از تجمع چربی در اطراف گرافت‌ها و موضع دهنده مو جلوگیری شود.

 اصلاح کردن و رنگ کردن ریش

 پس از کاشت ریش، موهای کاشته شده دقیقا مانند موهای معمولی ریش و سبیل شروع به رشد خواهند کرد و شما می‌توانید پس از رشد به اصلاح آنها بپردازید اما به خاطر داشته باشید که باید به مدت ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی از اصلاح کردن صورت خود اجتناب کنید. شما می‌توانید ۴ هفته پس از کاشت مو به رنگ کردن ریش خود بپردازید.

 شنا کردن و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

 تا درد پس از جراحی از شنا کردن در استخر خودداری کنید و به مدت ۳ تا ۴ هفته پس از کاشت ریش و سبیل از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به مدت طولانی اجتناب کنید و برای بیرون رفتن از کلاه استفاده نمایید. یک هفته پس از کاشت ریش و سبیل می‌توانید از کرم ضد آفتاب حاوی زینک اکسید استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که سوختگی پوست به علت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث اختلال در فرآیند بهبود زخم و رشد مو و در نهایت تغییر رنگ موضع مورد نظر خواهد شد.

 سیگار کشیدن

 تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن باعث اختلال در روند بهبود زخم می‌شود. پزشکان پیشنهاد می‌‌کنند که به منظور تسریع فرایند بهبودی و حفظ موهای کاشته شده حداقل به مدت یک ماه قبل از جراحی و حداقل دو هفته پس از آن از سیگار کشیدن خودداری کنید تا شاهد نتایج عالی حاصل از درمان باشید.

error: Content is protected !!