پختن غذای سالم با "مثلث سلامت"

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ برای پختن غذا با “مثلث سلامت” مهم‌ترین مورد نوع مواد غذایی اولیه به‌کار رفته است یعنی صرف نظر از اینکه نوع غذا چه باشد، مواد اولیه می‌توانند بسیار ساده و در دسترس و معمولی اما همگی از نوع مرغوب باشند.

نخستین و مهمترین نوع غذایی که ما مصرف می‌کنیم و در سلامت، مؤثر است قندها یا کربوهیدرات‌ها هستند که عمدتاً از طریق غلات در رژیم غذایی ما وارد می‌شوند و رایج‌ترین آن‌ها شامل گندم و برنج است و هر دوی این‌ها مورد تأیید مثلث سلامت هستند و عمده‌ غذای مردم را تشکیل می‌دهند.

از منابع مهم جایگزین گندم برای افراد جامعه، جو است که بسیار مورد تأکید و تأیید روایات اسلامی است اما امروزه کمتر مورد استفاده‌ی مردم قرار می‌گیرد و دسترسی به نان خالص و واقعی جو، کم است و جا دارد که سرمایه‌گذاران در این راستا، بیشتر تلاش کنند تا نان جوی مناسب در دسترس مردم عزیزمان قرار گیرد.

ماده‌ی اولیه بسیار مهم دیگر که نقش اساسی در تأمین انرژی و ساخت‌و‌ساز سلولی و تولید ویتامین‌های مهم محلول در چربی در بدن مانند ویتامین D همچنین تولید صفرا برای متابولیسم چربی‌ها و کاهش کلسترول خون دارد، چربی‌ها هستند که امروزه متأسفانه نوع چربی مصرفی مردم از نوع ارگانیک و طبیعی که شامل روغن کنجد و زیتون از گروه چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و روغن‌های حیوانی مثل روغن زرد، روغن شحم گاو، روغن کوهان شتر و روغن دنبه به روغن‌های گیاهی صنعتی که بعضاً به شدت برای سلامت جامعه مضر هستند، مانند روغن پالم که مصرف صنعتی دارد و نه خوراکی، تبدیل شده است.

لازم است خانواده‌ها هر چه سریعتر روغن‌های صنعتی نباتی اعم از روغن مایع، روغن مخصوص سرخ‌کردنی و روغن نباتی جامد را با روغن‌های ارگانیک گیاهی و حیوانی فوق‌الذکر جایگزین کنند.

ماده‌ی غذایی دیگر که مورد استفاده عموم است، گوشت است که متأسفانه بر خلاف روایات، به‌جای مصرف گوشت گوسفند و شتر و پرندگان کوچک خشکی (بجز مرغ)، به سمت مصرف گوشت گاو، ماهی‌های پرورشی و مصرف مرغ صنعتی منحرف شده است؛ کسانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند باید نسبت به جایگزینی این ماده‌ غذایی در طبخ غذاها اقدام کنند تا جلوی بروز بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان و بیماری‌های خود‌ایمنی گرفته شود.

ماده بعدی در طبخ غذا با مثلث سلامت، افزودنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها هستند که متأسفانه به‌جای نمک طبیعی، زعفران، هل، دارچین، فلفل سیاه، زردچوبه و رب انار امروزه متأسفانه، نمک تصفیه‌شده، رب گوجه و گوجه‌فرنگی و رنگ‌های شیمیایی جایگزین شده‌اند که موجب بیماری‌های مختلف هستند و باید مواد ارگانیک در طبخ غذاها جایگزین مواد صنعتی شوند.

دکتر حسن اکبری؛ متخصص و دانشیار آسیب شناسی سلولی و محقق طب اسلامی ـ ایرانی

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

error: Content is protected !!