پوست و ظهور ۶ نشانه بیماری

بیماری هایی مانند سوریازیس، اگزما، و روزاسه تنها مشکلاتی پوستی نیستند و می توانند بر خطر ابتلا به بیماری های دیگر نیز تاثیرگذار باشند.

پوست و ظهور 6 نشانه بیماری

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “د هلثی“، بیماری های پوستی می توانند با مشکلات سلامت دیگر مرتبط باشند. بر همین اساس است که پزشکان می توانند برخی نشانه های بیماری را در چهره فرد مشاهده کنند.

اگزما: با افسردگی و اضطراب مرتبط است

وصله های خشک، خارش‌دار و قرمز اگزما ممکن است در بخش هایی مانند گردن یا بخش داخلی آرنج ظاهر شوند. اگزما یک بیماری پوستی بسیار شایع است و اگرچه اغلب در کودکان ظاهر می شود، بزرگسالان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. اگزما می تواند بر سلامت روانی انسان نیز تاثیرگذار باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به اگزما این احساس را دارند که از خلق و خوی خوبی برخوردار نبوده یا به یک اختلال افسردگی مبتلا هستند. آنها ارتباطات زیادی با افراد دیگر ایجاد نمی کنند که بیشتر از بیماری پوستی آنها سرچشمه می گیرد. درمان اگزما، به عنوان مثال با داروهای موضعی، می تواند علائم آن مانند خارش که در خواب اختلال ایجاد می کند را تسکین دهد. این شرایط می تواند به کاهش استرسی که افراد ممکن است درباره بیماری خود داشته باشند، کمک کند.

سوریازیس: با بیماری قلبی مرتبط است

سوریازیس یک اختلال خودایمنی است که موجب شکل گیری وصله های پوسته پوسته، خشک و زبر روی پوست می شود. سوریازیس می تواند با برخی مشکلات سلامت جدی دیگر مرتبط باشد. پژوهش ها نشان داده اند افراد مبتلا به شکل شدید سوریازیس ۵۸ درصد احتمال بیشتری دارد یک رویدادی قلبی بزرگ را تجربه کنند و همچنین ۴۳ درصد احتمال بیشتری دارد با یک سکته مغزی مواجه شوند. برخی نشانگرهای التهابی خاص ممکن است در سوریازیس و ایجاد پلاک در سرخرگ ها درگیر باشند. همچنین، داروهای قوی که بیماران اغلب برای کنترل بیماری خود مصرف می کنند ممکن است به بروز برخی عوارض جانبی منجر شود.

روزاسه: ممکن است با بیماری آلزایمر مرتبط باشد

روزاسه موجب قرمزی و گرگرفتگی پوست می شود. طی یک پژوهش این بیماری پوستی با ۲۸ درصد افزایش خطر زوال عقل در زنان مرتبط بود. اگر به روزاسه مبتلا هستید، به ویژه اگر بیش از ۶۰ سال سن دارید، باید با پزشک خود درباره هرگونه مشکلات شناختی که تجربه می کنید، صحبت کنید.

پیسی: خطر مشکلات تیروئید را افزایش می دهد

پیسی که به نام های برص و ویتیلیگو نیز شناخته می شود، به واسطه از بین رفتن رنگدانه های پوست رخ می دهد. این شرایط به واسطه حمله سیستم ایمنی به سلول هایی در پوست که رنگدانه ملانین را تولید می کنند، شکل می گیرد. این بیماری ممکن است مسیرهای مشابه با دیگر بیماری های خودایمنی، بیشتر بیماری تیروئید، را به اشتراک بگذارد.

سرطان پوست: خطر سرطان های دیگر را افزایش می دهد

اگر بر ملانوما غلبه کرده باشید، هرگز دوست ندارید که بار دیگر نام سرطان را بشنوید. اما به گفته انجمن سرطان آمریکا، نجات یافتگان از ملانوما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع دیگر سرطان پوست و همچنین سرطان های غیر مرتبط مانند پستان، پروستات و کلیه قرار دارند. برای کاهش خطر سرطان ثانویه، انجمن سرطان آمریکا محدود کردن مواجهه با پرتو فرابنفش، فعالیت بدنی، مصرف یک رژیم غذایی سالم و مبتنی بر گیاهان و پرهیز از نوشیدن الکل یا محدود کردن آن به یک نوشیدنی در روز را توصیه کرده است.

پوست خشک و خارش‌دار: با اختلال نقص توجه و بیش فعالی مرتبط است

زمانی که خارش پوست شما متوقف نمی شود، این شرایط می تواند بسیار آزاردهنده باشد. خارش مداوم می تواند تمام شب ادامه داشته و در خواب شما اختلال ایجاد کند. به همین دلیل، پژوهشگران بر این باورند که درماتیت آتوپیک (شایع‌ترین شکل اگزما) در اختلال نقص توجه و بیش فعالی هم در کودکان و هم در بزرگسالان ریشه دارد. اگر درماتیت آتوپیک/اگزما در شما تشخیص داده شده است و علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی مانند دشواری در حفظ تمرکز هنگام انجام یک وظیفه، مهارت های ضعیف مدیریت زمان و تکانشگری را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

———————————————–

بیشتر بخوانید: 

*نسخه خوراکی برای سوریازیس

*۵ نشانه‌ای که به اگزما اشاره دارند

*آشنایی با انواع مختلف سرطان پوست

error: Content is protected !!