چگونه استرس را از بین ببریم؟

چگونه استرس را از بین ببریم

چگونه استرس را از بین ببریم از بین بردن استرس روش های متفاوتی دارد که همواره اقشار مختلف جامعه به طور روزمره درگیر آن و به دنبال روش ها ساده برای از بین بردنش هستند در ادامه روش های کاربردی و ساده ای برای کاهش و از بین بردن استرس ارائه شده است

همه ی ما با استرس مواجه می شویم. که از شغل ما، خانواده، زندگی، دوستان، مشکلات روابطی یا مالی ناشی میشود.همانطور که مقدار کمی استرس به شما اجازه رشد فیزیکی و ذهنی را میدهد و برایتان مفید است، داشتن استرس بیش از حد و مزمن مضر است. استرس طولانی مدت حتی میتواند به سردرد های قوی و یا دیگر مشکلات سلامتی منجر شود که عملکرد شما را در کار، مدرسه و در روابطتان محدود کند. به جای اینکه اجازه دهید استرس کل زندگی شما را بگیرد،بعضی از روش های مدیریت استرس را امتحان کنید که میتوانید برای پیشگیری و کنار آمدن با استرس، قبل از اینکه سلامت شما را به خطر بیاندازد، اقدام کنید.


افکاری را که شما را به استرس می اندازند را شناسایی کنید.ممکن است تجربه کرده باشید که افکار غیرسازنده ومنفی شما را به استرس می اندازد که میتوانند باعث رها سازی هورمون های استرس شوند. مثلاا اگر بگویید مانند یک خرس در یک موقعیت پراسترس میدوید، درست است. ولی اینکه بگویید ترافیک باعث میشود که دیر به محل کارتان برسید نشانه خوبی نیست. افکار متداول استرس آور را اگر در دسته های زیر هستند، شناسایی کنید.


۱٫ بیانات “باید” و “حتماً”


یک لیست سختگیرانه ای از کارهایی که به نظرتان “باید”، “حتما” و “نباید” انجام دهید دارید و وقتی که آنها را انجام نمیدهید احساس اضطراب و استرس میکنید.


۲٫ فاجعه به بار آوردن


وقتی انتظار بدترین اتفاقات و چیزهایی شبیه به آن را دارید، حتی مشکلات کوچک برایتان “وحشتناک” و “فاجعه” هستند.


۳٫ فکر همه چیز یا هیچ چیز را کردن


اشیاء را سیاه و سفید می بینید مانند خوب و بد. بجای بحث کردن راجع به مشکلات انسان بودن و دیدن سیاهی ها، ببینید که همه چیز یا خوب است یا بد. چیزی مابین اینها نیست.


۴٫ اگر چنین شود


با خودتان یک مکالمه درونی دارید، مانند: “اگر بچه ام زخمی شود چه میشود؟” یا “اگه قبول نشم چی؟” یا “اگه دیر کنم چی؟” و…


راه های مختلفی برای از بین بردن استرس وجود دارد. بعضی ها در بلند مدت تاثیرات مثبتشان نمایان می شود، بعضی ها در کوتاه مدت. در ادامه به هر دوی آنها می پردازیم:


راهکارهای بلند مدت


۱٫بازی کامپیوتری


روش های مختلفی برای سرگرم شدن وجود دارد. اما بهترین روش برای سرگرم شدن و تخلیه فشارهای روانی بازی های کامپیوتری است. دنبال بهانه نگردید زمان مناسبی برای این کار در نظر بگیرید.


۲٫ مصرف دارو


اگر در معرض حملات شدید اضطرابی قرار دارید بهترین روش حفظ خونسردی و مصرف داروهای تجویز شده است تا علائم اضطراب و دلشوره از بین برود.


۳٫ ورزش


دویدن روی تردمیل و وزنه زدن تاثیر مثبتی بر فشارخون می گذارند. اما محققان دانشگاه ییل معتقدند ترکیب این دو بسیار سودمند است.


۴٫ تغییر آوای مغز


فشارهای شغلی جزو لاینفک زندگی شده است و بسیاری از افراد را از پا درمی آورد. روان پزشکان معتقدند با چند تمرین ساده می توان آوای مغز را تغییر و میزان اضطراب شغلی را به میزان زیادی کاهش داد.



راهکارهای کوتاه مدت


۱٫تنفس عمیق


نخستین تکنیکی که هنگام رویارویی با استرس می توانید انجام دهید، تنفس عمیق است. در واقع تنفس عمیق شکمی یک تکنیک قدرتمند و واقعا موثر در کاهش استرس است چرا که واکنش های مثبت بدن را فعال می کند و واکنش های عصبی ناشی از نگرانی های مختلف را متوقف می سازد.


۳٫متمرکز بودن بر لحظه حال


زمانی که افراد دچار استرس می شوند معمولا در حال فکر به آینده هستند. به جای این تفکرات واهی، نفس عمیقی بکشید و به حال حاضر فکر کنید. حتی اگر رویدادهای جدی در حال رخ دادن باشد، فکر کردن به حال حاضر توانایی شما در مدیریت کردن شرایط بهبود می بخشد.


۴٫عطر زدن


تحقیقات نشان می دهند رایحه درمانی راه مناسبی برای از بین بردن استرس است. بعضی از رایحه ها (مانند اسطوخودوس) به صورت دائمی سطح استرس را کاهش می دهند

error: Content is protected !!