کرونا طرحی نو از مهر درانداخت/صرف هزینه عزاداری در مسیر آزادی

به گزارش خبرنگار مهر، در ایام شیوع کرونا، سنت‌های حسنه بسیاری در بین مردم شکل گرفت که یکی از آنها لغو یا مختصر کردن برگزاری مراسم ختم، هفتم، چهلم و سالگرد اموات و اختصاص هزینه آن به امور خیریه بود.

یکی از امور خیری که با فرهنگ سازی رسانه ها و تلاش‌های ستاد دیه استان یزد در بین مردم نهادینه شد، کمک به آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد بود.

در گذشته افراد مشخصی تحت عنوان خیر که اغلب از وضعیت مالی خوبی برخودار بودند، در قالب جشن‌های گلریزان در ماه مبارک رمضان به آزادی زندانیان مالی غیرعمد کمک می کردند اما شیوع کرونا، برگزاری جشن‌های گلریزان را به تعویق انداخت اما در عوض، ستاد دیه به سراغ سایر ظرفیت‌های جذب کمک به این مقوله رفت.

طرح‌های خلاقانه در مسیر آزادی

پویش «هر هیئت؛ آزادی یک زندانی» یکی از اقدامات خلاقانه‌ای بود که در راستای کمک به زندانیان مالی جرائم غیرعمد شکل گرفت و از آنجا که هیئت‌های عزاداری در ماه محرم سال گذشته و امسال، یا مراسمی برگزار نکردند یا به طور مختصر و با جمعیت کمتری برگزار کردند، هزینه‌های این مراسم را به آزادی زندانیان اختصاص دادند.

خبرهای رسیده از ستاد دیه استان یزد در مورد میزان کمک هیئت‌ها نشانگر مشارکت بسیار خوب بانیان روضه و هیئات مذهبی استان بود و کمک‌های ۵ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومانی هیئت‌ها، توانست سال گذشته بانی آزادی ۱۳ محکوم در محرم امسال و حدود ۴۰ نفر نیز در سال گذشته شد.

با فرهنگ سازی که توسط رسانه‌ها انجام شد، خانواده‌های عزیز از دست داده نیز استقبال خوبی از طرح کمک به آزادی زندانیان مالی جرائم غیرعمد کردند و تقریباً هفته‌ای نیست که خانواده‌ای هزینه برگزاری مراسم ختم، سوم، هفتم، چهلم و سالگرد عزیزانش را به این امر اختصاص ندهد.

امروز نیز در آخرین پنجشنبه شهریور ۱۴۰۰، سه نیکوکار یزدی با مراجعه به ستاد دیه استان یزد، پنجشنبه مهربانی را در یزد رقم زدند.

کمک ۶۰ میلیون ریالی بازنشسته یزدی

یکی از نیکوکارانی که در ساعات ابتدایی صبح با حضور در دفتر ستاد دیه استان یزد مبلغ ۶ میلیون تومان به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کرد، بازنشسته ای بود که مبلغی را برای خیرات اموات خود به این ستاد اهدا کرد.

این فرد نیکوکار هدف خود از این اقدام خداپسندانه را شادی روح پدر و مادر خود بیان کرد.

کمک ۴۰ میلیون ریالی دانشجوی یزدی

یک دانشجوی یزدی نیز با حضور در دفتر ستاد دیه استان یزد مبلغ ۴ میلیون تومان هزینه برگزاری مراسم سالگرد پدر خود را به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اختصاص داد.

این نیکوکار جوان یزدی هدف خود از این اقدام را کمک به آزادی زندانیانی بیان کرد که به دلیل بدهی مالی در زندانها به سر می‌برند.

کمک ۳۰ میلیون ریالی زوج یزدی

از دیگر کمک‌ها به ستاد دیه استان یزد، کمک زوج جوان یزدی بود که مبلغ ۳۰ ملیون تومان هزینه مراسم سالگرد پدر خود را به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اختصاص دادند.

این زوج جوان نیز در این خصوص گفتند: با مشاهده ویدیوهای تبلیغاتی در مورد اختصاص هزینه مراسم به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در فضای مجازی تصمیم گرفتیم امسال هزینه برگزاری مراسم پدر خود را به این کار خیر اختصاص دهیم.

نظیر این حرکت‌های پسندیده در طول مدت اخیر در یزد بسیار رخ داده و با همین قطره قطره‌های جمع شده، تعداد زیادی زندانی کم بضاعت از زندان‌ها آزاد شده و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

مسئول نمایندگی ستاد دیده استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: اختصاص هزینه مراسمی مانند ختم، هفتم، چهلم و سالگرد به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در استان یزد تبدیل به یک فرهنگ حسنه و قابل تحسین توسط مردم یزد تبدیل شده است.

کمک یک میلیارد تومانی مردم یزد به آزادی زندانیان در قالب طرح رضوان

سیدمسعود عظیمی عنوان کرد: تاکنون بیش از یک میلیارد تومان از همین طریق در قالب طرح رضوان به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک شده است.

وی با اشاره به طرح‌ها و پویش‌های متعددی که در ستاد دیه استان یزد در حال برگزاری است، اظهار امیدواری کرد: با مشارکت مردم خیر و نیک اندیش ما شرایطی فراهم شود که دیگر هیچ زندانی به خاطر کم‌توانی مالی در زندان‌ها باقی نماند.

گرچه سایه شوم کرونا بر سر مردم این شهر سنگینی می‌کند و داغ‌های بسیاری بر دل مردم به واسطه از دست رفتن عزیزانشان گذاشته اما این ویروس، بساط برخی آیین‌های اضافه و تشریفاتی را برچید و مردم را به سمت اقدامات خیر و نیکوکارانه هدایت کرد.

error: Content is protected !!