۲۴ فروردین‌ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

 خداوند مهربان در ماه رمضان خوان رحمتش را بر بندگان می‌گستراند و همه با حضور در مساجد و برگزاری آیین‌های خاص به استقبال ضیافت الهی می‌روند، امسال متاسفانه میهمانی الهی با شیوع دوباره ویروس کرونا مصادف شده است که این مساله علاوه بر لغو برگزاری آیین‌های مذهبی و حضور در اجتماعات معنوی، خانه‌نشینی ، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضرورت توجه به نکات تغذیه‌ای را برای روزه داران بیش از گذشته کرده است.

موج دوباره کرونا بار دیگر در سایه بی‌توجهی و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی اتفاق افتاده و سبب شده است تا بیشتر استانها و شهرهای مختلف کشور از نظر رنگ‌بندی قرمز شوند و محدودیت‌هایی را برای مردم، کسب و کارها ، فعالیت‌های فرهنگی  به دنبال داشته باشد.

در راستای اجرای دستورالعمل‌های ستاد کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با شیوع کرونا و بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا در شهرهای مختلف، محدودیت‌هایی اعمال شده و با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان برگزاری آیین‌های مذهبی ، نماز جماعت در مساجد شهرهای با وضعیت قرمز تعطیل شده است .

 اکنون ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

پیش از این سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود که نمودار ابتلا و بستری کرونا با شیب تند صعودی امتداد دارد و همه استانها با افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی مواجه هستند. میزان عمل به پروتکل‌های بهداشتی نیز همچنان پایین و نگران کننده و طبق آخرین گزارش‌ها ۵۶ درصد است.

بخشی از اخبار و گزارشهای مراکز استانی مخابره شده در ایرنا با محوریت کرونا در ذیل می‌آید:

استاندار خوزستان از فوت پنج‌هزار بیمار کرونایی در این استان خبر داد و گفت: ۹ درصد آمار فوتی های کشور ناشی از ویروس مرگبار کرونا متعلق به خوزستان است.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: تاکنون در کشور ۶۴ هزار بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند و در این بین آمار فوتی های خوزستان که تنها پنج درصد جمعیت کشور را شامل می شود، فاجعه بار است.

وی در خصوص اعمال محدودیت های کرونایی در استان خوزستان گفت: اگر این محدودیت‌ها برداشته شوند یک فاجعه ملی رخ می‌دهد بنابر این در این راستا تلاش شده تصمیماتی اتخاذ شود که به مردم کمتر خسارت وارد شود و آمار مبتلایان و فوتی‌ها به حداقل ممکن برسد.

در کرمانشاه و به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمده است که براساس مشاهدات قبل و الگوی انتقال بیماری، پیش‌بینی می‌کنیم در زمان اوج پیک چهارم کرونا، تعداد بیماران بستری به یک هزار و ۸۰۰ نفر برسد که نسبت به پیک قبل حدود ۶۰۰ بیمار افزایش خواهیم داشت.

دکتر محمودرضا مرادی افزود: با اختصاص ۱۰۰ تخت رزرو باید آمادگی پذیرش روزانه ۱۰۰ بیمار بستری را داشته باشیم البته باید بر درمان بیماران سرپایی از طریق کلینیک های سرپایی تاکید ویژه داشته و راهکارهای عملی آن بررسی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم گفت: با افزوده شدن ۱۴۳ مورد جدید، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲۹ هزار و ۶۴۶ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۶۱ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و  شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن یک نفر دیگر به  یکهزار و ۲۰۵ نفر رسید.

در اردبیل هم  شیوع بیماری کرونا افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر به غیر از مبتلایان بستری در بیمارستان‌ها، ۶ هزار نفر هم در قرنطینه خانگی هستند.

به گفته فرماندار اردبیل خارج نشدن این مبتلایان از قرنطینه به منظور عدم انتقال به دیگران بسیار حائز اهمیت بوده و  در این زمینه رصد بیماران بطور مستمر انجام می‌گیرد.

بی توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمعات موضوعی است که شیوع کرونا را در کشور دامن زده است بطوریکه برگزاری یک مراسم عروسی در کاشمر سبب شد که  دادستان این شهرستان برای عوامل برپایی یک جشن عروسی که با حضور انبوه جمعیت بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه از کرونا  برگزار شد، دستور رسیدگی صادر کرد و پرونده قضایی تشکیل داد.

اقدام دادستانی کاشمر در پی انتشار تصاویر این مراسم عروسی در فضای مجازی که حضور صدها نفر را در فضای روباز مدرسه روستای کسرینه واقع در بخش مرکزی این شهرستان بدون استفاده از ماسک صورت و رعایت فاصله فیزیکی نشان می‌داد، صورت گرفت.

در استان مرکزی و به نقل از  مدیر درمان تامین اجتماعی استان، چهار هزار بیمار کرونایی تاکنون با مراجعه به مراکز درمانی این نهاد بیمه‌گر در استان از خدمات بستری و دارویی بهره‌مند شدند.

دکتر روح اله سهرابی افزود: این بیماران از خدمات بستری و دارویی در بیمارستان شهید چمران ساوه ،امام خمینی (ره) اراک و  بیمارستان شازند استفاده کرده‌اند.

وی یادآورشد: از زمان شیوع کرونا در کشور کمیته مدیریت بحران در حوزه درمان تامین اجتماعی استان برای مقابله با شیوع این ویروس تشکیل شده و اقدامات و راهبردهای خدماتی و مقابله‌ای انجام گرفته است.

شمار فوتی های سرپل ذهاب هم افزایش یافته به گونه ای که فوت ۷۶ نفر و وضعیت قرمز این منطقه سلامت مردم را به خطر انداخته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم از روند افزایشی بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی در روزهای آتی خبر داد و گفت: هم اکنون ۲۵۰ بیمار در بخش ویژه بستری هستند.

روزبه رجایی  با بیان اینکه هر روز بر تعداد بیماران بستری در بیمارستان های آذربایجان شرقی اضافه می شود، اظهار کرد: از آغاز پیک چهارم کرونا روزانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری می شوند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرودگاههای خراسان ‌رضوی هم گفت: پروازهای مسافربری به خارج کشور از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد بخاطر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرنا هم‌اینک تنها در چهار مسیر هوایی در جریان است.

حسن جعفری مقصد کنونی پرواز هواپیماهای مسافربری را از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد “افغانستان، ترکیه، عراق و قطر” اعلام و بیان کرد: پیش از بحران شیوع ویروس همه‌گیر پروازهای خارجی از این فرودگاه در ۱۴ مسیر هوایی بین‌المللی انجام می‌شد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: تاکنون ۶۰ هزار دوز واکسن کرونا در اختیار این دانشگاه قرار گرفت تا براساس سند ملی واکسیناسیون تزریق شود.

دکتر محمد هاشمی شهری با بیان اینکه این واکسن ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، اظهارداشت: ۳۰ درصد این واکسن‌ها به کادر درمانی و بیماران خاص تزریق شده و تاکنون عارضه‌ای برای دریافت کنندگان نداشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران هم از رعایت ۹۵ درصدی اعمال محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی در دستگاه های اجرایی استان خبر داد.

غلامرضا عباس پاشا در مورد وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در دستگاه های اجرایی گفت: به دنبال تشدید نظارت ها و براساس گزارش تیم های بازرسی استانداری در کلانشهر تهران در دستگاه هایی همچون وزارت اقتصاد، سازمان مالیات، سازمان تامین اجتماعی و شهرداری وضعیت رعایت محدودیت ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک دارای مناسب بود.

وی با اشاره با رعایت ۹۵ درصدی اعمال محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی در دستگاه های اجرایی استان تهران تاکید کرد: در صورت هر گونه تخلف نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، دستگاه های متخلف به استانداری معرفی و اقدامات لازم انجام می شود.

در کیش هم چهار گروه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار کیش نظارت دارند، به گفته مدیرعامل جامعه بازاریان کیش ،با توجه به اعمال تعطیلی ۱۰ روزه به گروه های شغلی ۲ تا چهار به علت قرار گیری در شرایط قرمز کرونایی هم اکنون این بازرسان تمرکز خود را بر روی بازارهای خدماتی و واحدهای صنفی مرتبط گروه شغلی یک معطوف کرده اند.

رحمان سادات نجفی اضافه کرد: اکنون این چهار گروه ۲ تا سه نفره در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر نسبت به انجام روند بازرسی از واحدها را انجام می‌دهند که در هر روز بخشی از بازارها به صورت واحد به واحد مورد نظارت قرار می‌گیرند.

تزریق واکسن به جانبازان / واکسیناسیون عمومی از خرداد ماه

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون جامعه هدف جانبازان استان در روزهای پایانی سال ۹۹ علیه کرونا،گفت: تاکنون ۷۰ نفر از جانبازان قزوینی واجد شرایط واکسن دریافت کردند.

غلامرضا حقایق پور  افزود: در مرحله اول طرح واکسیناسیون کرونا، جانبازان نخاعی، دو چشم نابینا، شیمیایی شدید و ۲ پا قطع واکسن دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه اسامی بیش از  ۸۰۰ نفر از جانبازان واجد شرایط قزوین برای دریافت واکسن به مراکز درمانی اعلام شده است، اظهار داشت: جامعه هدف ما جانبازان شیمیایی، جانبازان و ایثارگران دارای بیماری زمینه‌ای هستند که منتظر اعلام مراکز بهداشت برای واکسیناسیون آنها هستیم. 

خبرهای خوشی هم از انجام واکسیناسیون عمومی  از خرداد ماه به گوش می رسد و رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم با تاکید بر روند مطلوب تولید انبوه واکسن” کوو ایران برکت” گفت: فاز اول آماده سازی تولید واکسن با ظرفیت سه میلیون دوز به اتمام رسیده و پیش بینی می شود از اردیبهشت تولید این واکسن ایرانی آغاز شود.

محمد مخبر  اظهار داشت: در فاز دوم تولید واکسن برای ظرفیت ۱۲ میلیون دوز در ماه برنامه ریزی شده است. احداث ساختمان کارخانه به پایان رسیده و تجهیزات این مجموعه در حال نصب است. امید است تا اواسط تیرماه ۱۴۰۰ تولید واکسن با این ظرفیت هم شروع شود.

وی ادامه داد: با افزایش تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا به ۱۲ میلیون دوز در ماه، بخش عمده ای از نیاز کشور در این زمینه تامین خواهد شد.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام با اظهار امیدواری نسبت به اینکه واکسیناسیون عمومی با واکسن ایران برکت از خرداد ماه امسال آغاز شود، گفت: با همه توان در این مسیر در حرکت هستیم.

وی با اشاره به اینکه فاز اول انسانی واکسن کوو ایران برکت به پایان رسیده و نتایج این مرحله بسیار خوب بوده است، گفت: فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن ابران برکت هم از نیمه خود عبور کرده و امید است اوایل اردیبهشت فاز سوم را آغاز کنیم.

 معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی هم گفت: با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۴۵ هزار واکسن «اسپوتنیک وی» برای پزشکان بالای ۵۰ سال بخش خصوصی اختصاص یافت و تزریق شد و طی روزهای آینده ۱۱۰ هزار واکسن آسترازنکا برای کادر درمانی زیر ۵۰ سال اختصاص می‌یابد.

 علی تاجرنیا گفت: سهمیه واکسنی که در اختیار نظام پزشکی قرار داده شده، فقط برای کادر درمان است، البته بخشی از کادر پزشکی که در بیمارستانهای دولتی نیز فعالیت دارند تحت پوشش برنامه واکسیناسیون وزارت بهداشت هستند.

 لغو برگزاری نماز جماعت و برنامه های ماه رمضان در شهرهای با وضعیت قرمز / تعطیلی بازارها و اماکن

مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان گفت: براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا نماز جماعت مساجد شهرهای با وضعیت قرمز تعطیل است اما دیگر امور و فعالیتها در مساجد تعطیل نیست.

حجت الاسلام محمد اسماعیلی  افزود: برنامه‌هایی از جمله مسجد سنگر سلامت، مواسات، فعالیت مراکز نیکوکاری، پایگاههای بسیج و برقراری امنیت محلات در مساجد همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات جزء خوانی قرآن در بوستان‌های حاشیه‌ای مساجد با همکاری آستان قدس رضوی و شهرداری از جمله برنامه های مورد نظر است که در شرایط بهبود کرونا در ماه رمضان برگزار می‌شود.

در خبر دیگری ، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران از اجرای مصوبات ستاد ملی مطابق با رنگ‌بندی کرونایی استان برای ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: طبق مصوبات برگزاری هرگونه مراسم تجمعی در شهرهای نارنجی و قرمز کرونایی این استان ممنوع است.

حسین حسن‌نژاد اظهار داشت: این تصمیم برابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و با هدف کنترل بیماری کووید-۱۹ با توجه به تغییر سطح رنگ‌بندی در مناطق مختلف مازندران عملیاتی و اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد که برابر مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله کرونا، هرگونه اجتماع در برگزاری مراسم مذهبی ویژه ماه مبارک رمضان در شهرهای با وضیت قرمز و نارنجی ممنوع است و در صورت مشاهده برابر قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

 بازار تجاری بندرگناوه از بازارهای معروف و پرمشتری در جنوب کشور به علت شرایط قرمز کرونایی این شهرستان پس از مصوبه ستادملی کرونا در ابتدای هفته جاری، روز سه شنبه تعطیل شد.

 بنا بر مصوبه ستادملی کرونا، گروه‌های شغلی ۲ تا ۴ در شرایط قرمز کرونایی اجازه فعالیت ندارند و باید تعطیل شوند که یکی از این مشاغل پاساژهای سربسته و سرباز و بازارهای سرپوشیده است که شامل بازار تجاری بندرگناوه نیز شده ‌است.

گزارش هایی با محوریت کرونا 

تسهیلات کرونا، مرهمی بر زخم فعالان آسیب دیده گردشگری قزوین

نشاط قرآنی هدیه ماه خدا بر جان‌های خسته از کرونا

آتشبار کرونا و چشم امید مردم به واکسیناسیون عمومی

لرزه کرونا بر ستون‌های معبد آناهیتا

استان مرکزی در گردنه پرالتهاب موج چهارم کرونا

تازه ترین آمار وزارت بهداشت /رکود جدید در شناسایی بیمار 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با شناسایی ۲۴ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید کرونا در کشور رکورد مبتلایان شناسایی شده روزانه شکسته شد و با فوت ۲۹۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۵ هزار و ۵۵ نفر رسید.

 سیما سادات لاری روز سه‌شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۴ هزار و ۷۶۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و  سه هزار و ۱۳۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۲۹ هزار و ۲۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۴۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۸۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: با توجه به رابطه معنادار بین میزان عمل به پروتکل های بهداشتی و افزایش بیماری و با توجه به افزایش شیوع ویروس جهش یافته کرونا در همه استانها و سرایت بسیار بالای این ویروس، در صورت پایین ماندن میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی شاهی افزایش روز افزون موارد بستری و مرگ و میر بیماری کووید۱۹ در کشور خواهیم بود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: با توجه به قدرت سرایت بالای بیماری کووید۱۹ و گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی توصیه می کنیم افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند، ۱۴ روز در خانه قرنطینه بمانند.  فضای مشترک با دیگران را در منزل به حداقل ممکن برسانند و اگر هر گونه علامت مانند تب، سردرد، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی داشتند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند. محل قرنطینه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند و در صورت نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ماسک بزنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بر اساس آمار رسمی،ویروس کرونا تاکنون  بیش از ۱۳۷میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و سبب جانباختن بیش از ۲ میلیون ۹۵۹ هزار نفر شده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!