بی اختیاری ادراری در زنان، یک بیماری آزارنده ولی قابل درمان

بی اختیاری ادراری در زنان، یک بیماری آزارنده ولی قابل درمانبه هرگونه شکایت از دفع بی اختیار ادرار به نحوی که فرد با اراده خود قادر به کنترل آن نباشد بی اختیاری ادراری گفته میشود. بی اختیاری ادراری ممکن است در سنین مختلف از کودکی تا کهنسالی و در هر دو جنس با علل مختلف رخ دهد.


مهمترین انواع بی اختیاری ادراری در زنان شامل :

بی اختیاری ادراری فوریتی : در این نوع معمولا دفع بی اختیار ادرار همراه با حالت فوریت شدید وجود دارد به نحوی که فرد در هنگام احساس ادرار نمیتواند تا رسیدن به دستشویی ادرارش را کنترل کند.

بی اختیاری ادراری استرسی : معمولا ریزش ادرار در هنگام افزایش فشار شکمی مانند سرفه ، عطسه و زور زدن وجود دارد. این نوع بی اختیاری در خانم ها شایعتر است و حدود نیمی از موارد بی اختیاری ادراری را شامل میشوند.

بی اختیاری ادراری مداوم : در این حالت دفع بی اختیار ادرار به نحوی که فرد هم در بیداری و هم در خواب ، در طی راه رفتن ، نشستن و بدون هیچگونه فشار شکمی یا احساس فوریت به طور مداوم در حال ریزش ادرار است.

بی اختیاری ادراری در زنان اثر بسیار محدود کننده ای بر زندگی اجتماعی آنان میگذارد به نحوی که شغل ، انجام فرائض دینی ، فعالیت جنسی ، مسافرت ها ، ورزش ، شیوه غذا خوردن و حتی لباس پوشیدن بیمار را تحت تاثیر قرار میدهد. بعلاوه این بیماری زمینه را برای عفونت ادراری بویژه در خانم های مسن فراهم میکند.

مهمترین عوامل خطرساز در بروز این مشکل در خانم ها معمولا تعداد حاملگی های قبلی ، نوع زایمان ها ، چاقی ، سن بالا ، سیگار کشیدن ، رژیم غذایی و بیماریهای طبی مانند دیابت و سابقه جراحی های لگنی هستند.                                                                                                   

 جهت بررسی این مشکل معمولا پزشک متخصص پس از معاینه و بررسی آزمایشگاهی و تصویر برداری ، ابتدا نوع بی اختیاری ادراری را مشخص میکند. در صورت شدت بی اختیاری ادراری بررسی های تکمیلی شامل نوار مثانه و سیستوسکپی باید توسط متخصص ارولوژی برای بیمار انجام شود.

در انتخاب نوع درمان ، تشخیص نوع بی اختیاری ادراری و شدت آن و وجود همزمان افتادگی مثانه و رحم بسیار مهم هستند . معمولا در موارد خفیف بی اختیاری ادراری که همراه با افتادگی احشا لگنی نباشد ، درمان طبی و فیزیوتراپی کف لگن توصیه میشود ولی در موارد شدید و همراه با افتادگی مثانه و یا رحم معمولا درمان جراحی انجام میشود.در صورت تمایل به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد بی اختیاری ادراری در زنان و شیوه های درمانی آن شما میتوانید به سایت خانم دکتر منصوره منصوری    متخصص ارولوژی مراجعه بفرمایید.

www.drmmansoori.com

error: Content is protected !!