وزارت بهداشت: دارو‌های ایدز کمبود ندارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که کشور کمبودی در زمینه دارو‌های مبتلایان به ایدز ندارد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در خصوص برنامه‌های تامین و توزیع دارو‌های ضد رتروویروسی، گفت: ارتقای سلامت افرادی که با HIV زندگی می‌کنند همواره به عنوان اولویت برنامه‌های سلامت ملی در جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: برنامه کشوری کنترل HIV/AIDS در ایران همواره پیشرو در ارائه بهترین و به روزترین درمان‌های ضد رتروویروسی، بر اساس آخرین دستورالعمل‌های مراقبت و درمان HIV دنیا بوده است.

وی با اشاره به اینکه تمام دارو‌های ضد رتروویروسی مورد نیاز به صورت رایگان در سراسر کشور در اختیار افرادی که با HIV زندگی می‌کنند، قرار می‌گیرد، ادامه داد: پوشش درمان قابل توجه مبتلایان به HIV شناخته شده و نتایج درمان آن‌ها با بار ویروسی مهار شده، گواه این مهم است.

رئیسی افزود: یکی از نقاط قوت برنامه مراقبت و درمان، دسترسی به بروزترین دارو‌ها برای مبتلایان به HIV است. در حال حاضر جدیدترین رژیم‌های دارویی (با پایه مهار کننده اینتگراز) و استفاده از داروی ارزشمند “Dolutegravir” ماه‌هاست که در کشور وجود دارد و برای افراد واجد شرایط در دسترس است و هیچ گونه کمبودی هم در این زمینه وجود نداشته است.

بنابر اعلام وبدا، وی بیان کرد: در مورد داروی ترکیبی vonavir که مشتمل بر سه داروی (تنوفوویر+ امتریسیتابین+ افاویرنز) می‌باشد، از چند ماه قبل، از طرف معاونت غذا و دارو، مکاتباتی رسمی با شرکت تولید کننده داروی ووناویر شرکت EMCURE که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است در خصوص عمر قفسه‌ای دارو‌های موجود انجام شد.

معاون بهداشت خاطرنشان کرد: شرکت مذکور پس از چندین هفته بررسی و با ارائه مستندات نتایج سه مطالعه که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است اعلام کرد که عمر قفسه‌ای دارو تا ۱۲ ماه بعد نیز تمدید شده و دارو کیفیت مطلوب را برای درمان را خواهد داشت و این روند رسما توسط سازمان غذا و دارو به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام شد.

به همین دلیل مصرف دارو‌ها توسط مبتلایان مورد تأیید است. ضمن آن که سری جدید این دارو خریداری شده با تاریخ مصرف جدید از مهرماه در دسترس خواهد بود.

بنابر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت وی در پایان تصریح کرد: وزارت بهداشت با حمایت سازمان ملل متحد و زیر مجموعه آن WHO، UNAIDS برنامه Global Fand به گونه‌ای عمل کرده که هرگز دارویی که از لحاظ کیفیت و طول زمانی اثر بخشی مورد تایید نباشد در اختیار مبتلایان به این عفونت قرار نگیرد.

error: Content is protected !!