آغاز واکسیناسیون سالمندان تا عملکرد مطلوب قم در مبارزه با کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت پنج بیمار طی ۲۴ ساعت منتهی به دهم اردیبهشت در این استان، گفت: وضعیت عمومی ۱۱۱ بیمار کرونایی دیگر نیز وخیم است.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: طی این مدت ۱۱۱ تن با علائم مشکوک به کرونا در قم پذیرش که ۱۰۲ تن از آن‌ها در مراکز درمانی بستری شدند.

وی با بیان این‌که طی این مدت ۷۷ بیمار با بهبودی از بیمارستان مرخص شدند، ادامه داد: ۵۴۸ نفر هم‌اکنون در مراکز درمانی قم بستری هستند، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته یک‌هزار و ۴۱۱ تست کرونا در قم انجام شد که ۴۵۳ مورد از این بین مثبت بوده است.

واکسیناسیون کرونای افراد بالای ۸۰ سال در قم شنبه پایان می‌یابد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: واکسیناسیون سالمندان بیش از ۸۰ سال در برابر بیماری کرونا، تا روز شنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه در این استان به اتمام می‌رسد.

سیامک محبی افزود: فراخوان گروه‌های جدید برای واکسیناسیون کرونا متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم فراخوان بعدی واکسیناسیون برای سنین ۷۵ تا ۸۰ سال را اعلام کنیم و در ادامه با تناوب پنج سال به پنج سال، سایر شهروندانی قمی واکسینه شوند.

رکورد تزریق واکسن در قم ثبت شد

با تزریق یک‌هزار و ۶۴۳ دوز واکسن کرونا در قم، رکورد واکسیناسیون در روز نهم اردیبهشت‌ماه در این استان شکسته شد.

کادر بهداشت و درمان، سالمندان، پاکبانان و بیماران خاص از جمله افرادی بودند که در ‎قم واکسن ‎کرونا را دریافت کردند.

طبق جدیدترین آمارها تاکنون بیش از ۱۰ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده است.

همچنین مرکز شماره سه واکسیناسیون قم در انتهای نیروگاه، روبروی امامزاده سید معصوم، مرکز الزهرا(س) دایر شده است.

بازدید ناظر کشوری از روند واکسیناسیون کرونا در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و ناظر کشوری طرح شهید سلیمانی از روند واکسیناسیون کرونا در استان قم بازدید کردند.

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و علی ابرازه ناظر کشوری طرح شهید سلیمانی از روند واکسیناسیون کرونا در استان قم و سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با حضور در مراکز واکسیناسیون کرونا شماره ۱ و ۲ در قم، از روند ارائه واکسن به گروه‌های هدف طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازدید به عمل آوردند.

در این بازدید، بخش‌های گوناگون این مراکز مورد بررسی قرار گرفت.

مرکز شماره ۲ واکسیناسیون کرونا در قم آغاز به کار کرد

دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مرکز شماره ۲ تزریق واکسن کرونا در این استان از هشتم اردیبهشت‌ماه جاری فعالیت خود را آغاز نمود.

مرکز فوق در بلوار کارگر قرار دارد و در ۲ نوبت کاری ۸ تا ۱۴ و همچنین ۱۵ تا ۱۸ پذیرای گروه‌های هدف اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قم خواهد بود.

در ادامه آمده است: با توجه به نیاز به احراز هویت افراد قبل از واکسیناسیون لازم است کلیه افرادی که جهت واکسیناسیون مراجعه می‌نماید کارت ملی خود را همراه داشته باشند.

اطلاعیه حاکی است: طبق برنامه زمان‌بندی مراقبان سلامت از پایگاه‌های سلامت با خانواده‌ها تماس گرفته و زمان و مکان حضور سالمندان را اعلام خواهند نمود.

در پایان یادآور شده است: مرکز شماره یک واکسیناسیون در روز پنجم اردیبهشت‌ماه در میدان روح‌الله افتتاح شد و در شیفت صبح به تزریق واکسن به گروه‌های هدف خاص از جمله کادر بهداشت و درمان و اورژانس، پرسنل کلینیک‌های خصوصی و دولتی، جانبازان، خانواده‌های شهیدان و بیماران خاص اختصاص یافته و در شیفت عصر و از ساعت ۱۵ لغایت ۱۸ نیز به واکسیناسیون همگانی اختصاص دارد.

قم در موج چهارم کرونا به آستانه یک فاجعه انسانی نزدیک شد

استاندار قم با اشاره به وضعیت نگران‌کننده بیماری کرونا، گفت: اگر وضعیت این بیماری مدیریت نمی‌شد یک فاجعه انسانی در این استان به وقوع می‌پیوست.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران، افزود: قم در حال عبور از موج سهمگین کرونا است و در این برهه، زمان نقد یکدیگر نیست.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون در آستانه تثبیت و مهار موج چهارم کرونا قرار دارد، ادامه داد: درصورتی‌که موردی از وجود اتباع هندی و پاکستانی در مراکز اقامتی گزارش شود به‌صورت کامل در قرنطینه قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: کارنامه کلی استان در طول ۱۴ ماه گذشته در مبارزه با بیماری کرونا مطلوب است و اگر این اقدامات انجام نمی‌شد وضعیت بسیار بحرانی در این استان حاکم می‌شد.

به گفته وی، به دلیل برگزاری پرتعداد مناسبت‌های ملی و مذهبی و  تردد بیش از ۲۰ میلیون زائر به این استان امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن دشوارتر از بسیاری از استان‌های دیگر است.

استاندار قم یادآور شد: تامین معیشت، چرخیدن چرخ تولید، حفظ آرامش و امنیت در کنار مبارزه با کرونا اولویت‌های اصلی قم در شرایط فعلی است.

به باور وی، قم با پایداری ۴ ماهه در وضعیت آبی بیشترین میزان ماندگاری در وضعیت آبی را در بین استان‌های کشور در فصل پاییز و زمستان سال گذشته تجربه کرد.

استاندار قم گفت: خط قرمز قم در مبارزه با کرونا برخورد با هر نوع تجمعی است و برای جلوگیری از تجمعات شبانه در بلوار شهید سردار سلیمانی باید پیشگیری‌های لازم صورت بگیرد.

عملکرد قم در مبارزه با کرونا مطلوب است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم با تاکید بر روند قابل قبول کنترل بیماری کرونا در این استان، گفت: عملکرد قم در مبارزه با کرونا بسیار مطلوب‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر است.

بیژن سلیمان پور در جلسه ستاد مدیریت بحران، افزود: تقویت باورها و جلب مشارکت‌های مردمی و سمن‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت جدی در حال انجام است.

وی یادآور شد: تصمیمات استان در رابطه با مبارزه با کرونا تصمیم واحد و یکدستی است، اما به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از مردم از طولانی شدن دوره مبارزه ناراضی هستند.

به گفته وی، مجموعه مدیریت استان در حوزه رعایت و عمل به تصمیمات دانشگاه علوم پزشکی با هیچ دستگاهی تعارف ندارد و همه باید با حوزه بهداشت همکاری کنند.

معاون استاندار قم اظهار داشت: در اعمال محدودیت‌های کرونایی نباید هیچ مقایسه‌ای بین اقشار و اصناف مختلف صورت بگیرد، چراکه کارکرد هر گروه شغلی با گروه‌های دیگر متفاوت است و صرفا دستورالعمل‌های ابلاغی مورد توجه باشد.

وضعیت ابتلا به کرونا در قم پلکانی شد

در جلسه ستاد مدیریت بحران قم که با حضور استاندار ترتیب یافت بر مهار نسبی موج چهارم کرونا تاکید و مسئولان بهداشتی از بازگشت وضعیت ابتلا به این ویروس از حالت آسانسوری به مرحله پلکانی خبر دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدای این جلسه، بیان کرد: شیب پذیرش بیماران کرونایی در قم از حالت آسانسوری خارج و به مرحله پلکانی رسیده است.

محمدرضا قدیر ادامه داد: به‌طور متوسط روزانه ۲۰۰ تن به مدت ۲ تا ۴ ساعت در مراکز درمانی قم به‌صورت موقت بستری و با دستورهای درمانی و پزشکی از بیمارستان مرخص می‌شوند.

وی یادآور شد: مهم‌ترین اصل در پیشگیری از کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک و خودداری از  حضور در تجمعات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هیچ‌گونه تعللی در واکسیناسیون عمومی نباید صورت بگیرد و گروه‌های هدف باید در اسرع وقت برای کاهش مرگ‌ومیر اقدام به زدن واکسن نمایند.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۰ هزار و ۲۰۰ دوز واکسن در قم تزریق شده است و هیچ تفاوتی در واکسن‌های تزریق شده در قم با یکدیگر وجود ندارد و هم‌اکنون افراد بالای ۸۰ سال در این استان در حال واکسینه شدن هستند.

افزایش تست‌های مثبت کرونا در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز ابراز داشت: قم از نظر ابتلا به ویروس کرونا هم‌اکنون در رتبه بیست و سوم کشوری و وضعیت قرمز قرار دارد.

سیامک محبی ابراز داشت: به‌صورت متوسط هر هفته حدود ۶۰۰ بیمار کرونایی در قم بستری شده‌اند و میانگین بستری روزانه با راه‌اندازی مرکز درمان موقت نسبت به قبل کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: ۸۱ درصد از بیماران کرونایی شناسایی شده قم مربوط به مراکز سرپایی بود که در روند کنترل بیماری آمار امیدوارکننده‌ای است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰ مورد تست کرونا طی یک هفته گذشته در این استان انجام گرفته  که ۴ هزار و ۶۰۰ مورد از این تست‌ها مثبت بوده‌ است.

به گفته وی، در گام پنجم طرح شهید سلیمانی در استان قم نیز طی یک هفته گذشته ۶ هزار و ۷۰۰ مورد رهگیری افراد در تماس با بیماران کرونایی انجام پذیرفته است.

تحویل ۲۳ هزار دوز واکسن کرونا به قم

محبی گفت: تاکنون ۲۳ هزار دوز واکسن تحویل دانشگاه علوم پزشکی قم شده که ۱۰ هزار و ۲۰۰ دوز از آن‌ها تزریق شده است و روزانه به‌صورت متوسط هزار دوز واکسن برای افراد بالای ۸۰ سال و سایر گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال که ویژگی‌های لازم را داشته باشند تزریق می‌شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون به دلیل طولانی شدن دوره مبارزه با کرونا و افزایش تعداد بستری‌ها، نیروهای کادر درمان با فرسایش و استهلاک زیادی روبه‌رو شده‌اند.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته ۳۹۳ مرکز تولیدی و واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند که نسبت به هفته قبل کاهش داشته است.

همکاری ۶۰ درصدی گروه‌های شغلی با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا

وی اظهار داشت: میزان استفاده از ماسک توسط مردم حدود ۷۰ درصد است که نسبت به هفته قبل افزایش زیادی نداشته است.

رئیس مرکز بهداشت قم عنوان کرد: فعالیت مخفیانه پاساژها و مجتمع‌های تجاری، فعال بودن روزبازارها، شلوغی صرافی‌ها و برگزاری مراسم‌های قرآنی از چالش‌های کرونایی استان است.

محبی اظهار داشت: همکاری گروه‌های شغلی دو، سه و چهار در قم با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در حدود ۶۰ درصد است.

فرماندار قم نیز در بخشی از این جلسه، اظهار کرد: گام پنجم طرح شهید سلیمانی برای ارائه اقدامات لازم در خط مقدم مبارزه با کرونا در حال انجام است.

مرتضی حیدری ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون گسترده دو راهکار اصلی در مسیر مبارزه با کرونا است و هم‌اکنون در دو مرکز واکسیناسیون عمومی افراد در حال انجام است.

به گفته وی، مشکل عمده استان در طرح سلیمانی قرنطینه کامل افراد مبتلا است و برای انجام کامل این مساله لیست افراد درگیر با کرونا را به جمعیت هلال‌احمر ارائه خواهد شد تا اقدامات لازم نسبت به افراد بی‌تفاوت انجام بگیرد.

واکسینه شدن ۶۰۰ پاکبان قمی

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز بیان کرد: از هزار و ۶۰۰ پاکبان قمی ۶۰۰ پاکبان تاکنون واکسینه شده‌اند.

سید امیر سامع ادامه داد: رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی و آتش‌نشانان قمی دو گروه دیگر از کارکنان شهرداری هستند که به‌شدت در معرض درگیری با کرونا هستند.

وی با اشاره به شب‌نشینی‌های شبانه و گسترده مردم در فضای سبز بلوار شهید سردار سلیمانی، خاطرنشان کرد: درصورتی‌که خودروهای ورودی به این بلوار اعمال قانون شود از تجمع افراد جلوگیری می‌شود.

آغاز واکسیناسیون کرونا ویژه سالمندان در قم

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: واکسیناسیون کرونا با اولویت سالمندان بالای ۸۰ سال به‌عنوان اولین مرحله واکسیناسیون عمومی مردم از روز دوشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در این استان آغاز شد.

سیامک محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در همین راستا واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال همه‌روزه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ عصر با فراخوان مراقبان بهداشت که طی تماس تلفنی صورت می‌گیرد، در مرکز شماره یک واکسیناسیون کرونا واقع در میدان روح‌الله، جنب دانشکده بهداشت انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که واکسیناسیون کرونا بر اساس کد ملی و سامانه سیب صورت می‌گیرد، همه سالمندان باید قبل از مراجعه برای واکسیناسیون در پایگاه سلامت تشکیل پرونده داده باشند.

وی تاکید کرد: اولویت تزریق واکسن با سالمندانی است که پرونده دارند و مراقبان سلامت برای مراجعه آن‌ها به پایگاه تماس گرفته باشند.

محبی بیان کرد: حدود ۱۰ هزار سالمند بالای ۸۰ سال در استان قم زندگی می‌کنند که برای واکسیناسیون این جمعیت محدودیتی در تامین واکسن کرونا وجود ندارد.

به گفته وی، تزریق واکسن کرونا به سالمندان بالای ۸۰ سال از روز ۶ تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه جاری ادامه دارد و در مرحله بعد اولویت با سالمندان بالای ۶۰ سال است که به‌زودی اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز واکسیناسیون کرونا صبح‌ها ویژه تزریق واکسن به کارکنان بخش بهداشت درمان دولتی و خصوصی، اعضای سازمان نظام پزشکی و سایر اقشار اولویت‌دار از جمله پاکبانان است.

رئیس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: تزریق واکسن پس از ارائه کارت شناسایی معتبر و احراز هویت صورت می‌گیرد.

وی از کلیه مشمولان دریافت واکسن درخواست کرد: هنگام حضور در محل واکسیناسیون، ضمن رعایت اصول فاصله‌گذاری، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمایند.

نیازمند موج حمایتی از آسیب دیدگان کرونا هستیم

استاندار قم با اشاره به اینکه حمایت از کارگران فصلی و خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا در دستور کار مسئولان استان قرار دارد گفت: به یک موج حمایتی جدید برای پشتیبانی از نیازمندان و افراد آسیب‌دیده از کرونا نیاز داریم.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مردمی مقابله با کرونا قم طی سخنانی کسب رتبه دوم در ارائه تسهیلات کرونایی توسط استان را مورد توجه قرار داد و گفت: دامنه این بیماری به حدی بوده است که دولت به‌تنهایی قادر به ارائه بسته‌های حمایتی نبوده است.

وی بهره‌گیری از ظرفیت‌ خیران و گروه‌های مردمی در کمک به اقشار آسیب‌پذیر در قم را مورد توجه قرار داد و گفت: فرهنگ کمک به نیازمندان و هم نوع‌دوستی، در قم نمود ویژه‌ای داشته است.

سرمست با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ساماندهی کمک‌های خیران، ادامه داد: تلاش کرده‌ایم تا افراد نیازمند مغفول مانده را نیز حمایت کنیم.

روند ابتلا به کرونا در قم همچنان افزایشی است

استاندار قم گفت: روند ابتلا به کرونا در قم همچنان افزایشی است، اما در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همچنین تشدید کنترل‌ها می‌توان امیدوار بود که طی یک هفته تا ۱۰ روز دیگر بتوانیم این موج را مهار کنیم.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه شده وضعیت بیماری کرونا در ۲۵ استان همچنان رو به افزایش است.

وی افزود: این بیماری در هفت استان بسیار شدید و در ۱۸ استان از جمله قم به نسبت شدید است و بقیه استان‌ها نیز کم‌وبیش در حال عبور از پیک چهارم هستند.

استاندار قم با اشاره به وجود ویروس جهش یافته هندی که نظام سلامت این کشور را به چالش کشیده است و احتمال ورود آن از مرزهای شرقی، خاطرنشان کرد: مقرر شد یک تدابیر سختگیرانه برای مرزهای شرقی کشور اندیشیده شود و قرارگاه عملیاتی کرونا نیز تصمیم‌گیری کند و در استان‌های مختلف نیز باید این آمادگی وجود داشته باشد که به موج جدیدی برنخوریم و در این رابطه نظارت‌ها و مراقبت‌ها تشدید خواهد شد.

سرمست همچنین با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری به اولویت داشتن تسریع در فرایند خرید و تولید واکسن کرونا گفت: در قم نیز این موضوع با مراقبت و نظارت جدی در حال انجام است امیدواریم با تامین واکسن، گروه‌های هدف مورد واکسیناسیون قرار بگیرند و زمان آن نیز به خرید به‌صورت انبوه و همچنین تحقق تولید داخل بستگی دارد.

وی با اشاره به پابرجا بودن محدودیت‌های مربوط به شهرهای قرمز و نارنجی یادآور شد: این محدودیت‌ها تا هفته آینده نیز تمدید شد و در ارتباط با لیالی قدر هم مقرر شد که این مراسم به مدت ۲ ساعت و با رعایت مسائل بهداشتی در فضای باز برگزار شود.

استاندار قم در ادامه افزود: محدودیت‌های تردد در شب‌های قدر به‌منظور رفت‌وآمد نمازگزاران و برگزارکنندگان مراسم برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا نماز عید فطر نیز با تعداد محدودی از افراد اقامه می‌شود.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین‌ماه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.   

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

error: Content is protected !!