آمار پایین کرونا در سالمندانی که ۲ دوز واکسن را دریافت کرده اند

به گزارش خبرنگار مهر، نوذر نخعی ظهر چهارشنبه در نشست خبری مجازی در رابطه با کرونای دلتا و ابعاد مختلف این بیماری گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در انگلستان و هندوستان به این نتیجه رسیده‌اند که این ویروس چند تفاوت دارد، قدرت سرایتش بیشتر و احتمال بستری شدن این بیماران تقریباً دو برابر شده است. در واقع شدت بیماری دو برابر شده است بنابراین بیماری خطرناک‌تر است.

نخعی با اشاره تغییر علائم در ویروس کرونای دلتا افزود: علائم مبتلایان به ویروس دلتا متفاوت شده است مثلاً در سری‌های قبل از دست رفتن حسن بویایی و چشایی جزو علائم شایع بود اما اکنون در بین علائم ویروس کرونای دلتا رتبه نهم را دارد. گلودرد، آبریزش بینی، سردرد، تب و… از علائم شایع در کرونای دلتا است و احتمال ابتلای جوانان و نوجوانان به ویروس جدید بیشتر شده است. در واقع کرونای دلتا علائم جدیدی ندارد ولی ترتیب علائم شایع تغییر کرده است.

وی در رابطه با افرادی که واکسن زده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه واکسن همچنان مؤثر است ولی در کرونای دلتا نسبت به انواع قبلی اثر بخشی کمتری دارد.

درگیری‌ها در کودکان رو به افزایش است

نخعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر آمار مبتلایان و مرگ و میر در کودکان گفت: چون به تازگی ما با این ویروس جهش یافته سروکار داریم هنوز نمی‌توانیم آمار دقیقی از مبتلایان در سنین پایین گزارش دهیم فقط می‌توان گفت که درگیری‌ها در کودکان رو به افزایش است.

وی به سالمندان توصیه کرد: در صورتی که نوبت دوز دوم واکسن آنها فرا رسیده است حتماً برای تزریق واکسن اقدام کنند به این علت که ایمنی بعد از دو هفته از دوز دوم ایجاد می‌شود.

آمار پایین ابتلاء در سالمندانی که ۲ دوز واکسن را دریافت کرده‌اند

نخعی بیان کرد: بسیار کم پیش می‌آید که سالمندی که واکسن دریافت کرده به بیمارستان مراجعه کند؛ سالمندانی که در بیمارستان بستری هستند یا واکسن نزده‌اند یا اگر زده‌اند فقط نوبت اول آن را استفاده کرده‌اند.

نخعی در مورد بازگشایی مدارس عنوان کرد: واقعیت این است که تجربه ما در این زمینه بیشتر شده است ولی در مورد پیش بینی اش هیچکس در دنیا نمی‌تواند پیش بینی کند که چه اتفاقی قرار است بیفتد. هیچکس فکر نمی‌کرد با وجود واکسیناسیون همگانی وارد پیک بعدی کرونا بشویم.

وی با اشاره به افزایش طول دوره پیک در استان‌های همجوار نسبت به سال گذشته گفت: این یک زنگ خطر است که نشان می‌دهد با سرایت این ویروس به استان کرمان ما نیز دوره پیک طولانی‌تری را طی خواهیم کرد پس انتظار می‌رود آمار مبتلایان در روزهای آینده نیز افزایشی باشد.

نخعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در استان ویروس تائید شده ی آفریقایی نیز وجود دارد یا خیر؟ گفت: اول کرونای انگلیسی آمد بعد آفریقایی و برزیلی و بعد هندی، پس چه باشد و چه نباشد با کرونای دلتا تفاوتی ندارد و واکسن در مقابل آن اثر گذار است.

همچنین وی در ادامه در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در برخی از کشورها بیش از ۵۰ درصد افرادشان را واکسینه کرده‌اند ولی در کشور ما فرآیند واکسیناسیون به شدت کند است؟ گفت: در کشورهایی هم که واکسن زده‌اند باز هم تاکید می‌شود که همچنان از ماسک استفاده کنند و در محیط‌های باز همدیگر را ملاقات کنند. برای مثال اگر کسی هر دو دوز واکسن آسترازنکا را زده باشد در هر دوز فقط ۳۰ درصد ایمنی بخشی را تأمین کرده است و در مجموع ۶۰ درصد ایمن شده است و با رعایت کردن می‌توانند اثر بخشی ۹۲ درصدی را ایجاد کنند.

لزوم اجرای سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی

وی گفت: امیدواریم مشکلات حل شود و واکسیناسیون با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و هرچه واکسن زودتر تزریق شود اثربخشی آن بیشتر خواهد بود و احتمال بستری شدن و مرگ را کمتر می‌کند.

نخعی در رابطه با اقدام برای کاهش افسردگی و اضطراب در بین کودکان و نوجوانان عنوان کرد: یک خستگی در بین افراد به علت طولانی شدن شرایط سخت معیشتی به وجود آمده که باعث نگرانی است. در این موج که امیدواریم آخرین پیک اپیدمی باشد باید تمام تلاشمان را بکنیم که توان روحیمان را بالا ببریم و پیشگیری‌های لازم را همچنان به کار ببندیم.

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که یک ورزش منظم و پناه بردن به طبیعت نه به صورت گروهی و بلکه به صورت تک تک می‌تواند سطح روحیه را بالا ببرد و افراد تا جایی که امکان دارد از گوش دادن اخبار منفی پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اینکه با خانواده بودن یکی از وجوه مثبت کروناست، بیان کرد: در کنار خانواده بودن برکت است و کودکان و نوجوانان در کنار خانوادشان در محیطی سالم‌تر و به دور از مشکلات اجتماعی رشد خواهند کرد و توصیه می‌کنم افراد یک خانواده با هم فیلم کمدی تماشا کنند تا سطح روحیه و نشاط در آنها بالا برود.

نخعی در پایان با بیان اینکه امیدوارم واکسیناسیون افراد هر چه زودتر شتاب بگیرد گفت: همچنان نمی‌توانیم آینده را پیش بینی کنیم و توصیه می‌کنم که همه پروتکل‌های بهداشتی را سخت‌تر اجرا کنند تا این پیک آخرین موج درگیری ما باشد.

error: Content is protected !!