تحول حوزه سلامت “سلسله” با افتتاح ۷۴ میلیارد تومان طرح بهداشت و درمان

به گزارش ایرنا، شاید به جرات می توان یکی از اقدامات ارزنده دولت را در چند سال گذشته که موجب رضایت شهروندان و ارتقای کیفی خدمات درمانی شده است طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.

از عمده ترین برکات این طرح می توان به پوشش بیمه سلامت برای افرادی که فاقد هرگونه دفترچه درمانی بودند، افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی در اکثر مناطق کشور، کاهش ۹۵ درصدی هزینه درمان بیماران روستایی، نظام تامین اجتماعی فراگیر، گسترش خدمات اورژانس هوایی، نظام سلامت الکترونیک و افزایش زیرساخت های درمانی در اغلب مناطق کشور اشاره کرد که سلسله نیز با جمعیت حدود ۱۵۰ هزار نفر کمابیش از این خدمات بهره مند شده بود اما چهار سال گذشته این تحول در شهرستان به اوج خود رسید و همزمان با شیوع کرونا و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به این ویروس، ادامه داشت.

۱۵ طرح درمانی سال گذشته در سلسله بهره برداری شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله گفت: در سال های نه چندان دور مردم شهرستان حتی برای جزیی ترین امراض خود به دلیل نبود امکانات در تنها بیمارستان دولتی موجود، ناچار به مراجعه به مرکز استان بودند.

دکتر کرم حسین حسنوند با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر عملیات اجرایی برخی طرح های بهداشتی و درمانی در شهرستان آغاز شده بود که اکنون به بهره برداری رسیده اند، عنوان کرد: از عمده ترین این طرح ها می توان به توسعه و تجهیز بخش هایی از بیمارستان امام خمینی(ره)، احداث خانه های بهداشت روستایی، احداث پایگاه های اورژانس جاده ای در مناطق حساس و افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی به منظور رفاه حال شهروندان اشاره کرد. 

وی با بیان اینکه در این راستا ۱۵ طرح و تجهیز و توسعه بخش های مختلف بیمارستانی و خرید تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز با اعتبار ۷۴ میلیارد تومان بهره برداری شده است افزود: اکنون بیمارستان سلسله دارای ۴۹ تخت فعال است که ۱۰ تخت جراحی، ۹ تخت  مراقبت های ویژه (آی سی یو) و ۲۲ تخت اورژانس آن طی۲ سال گذشته به ظرفیت های بیمارستان افزوده شده است.

تجهیز بیمارستان امام خمینی (ره) سلسله به دستگاه پیشرفته جراحی کلیه 

حسنوند اقدامات چهار سال گذشته حوزه بهداشت و درمان سلسله را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: با تجهیز بیمارستان امام خمینی (ره) به دستگاه سنگ شکن، سیستوسکوپ و یورتروسکوپ، این شهرستان به پیشرفته ترین دستگاه های جراحی کلیه در لرستان مجهز شده است.

وی با اشاره به پیگیری های نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی و رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: با جذب متخصص مجرب کلیه نیز، مردم شهرستان برای اعمال جراحی نظیر سنگ شکن نیازی به مراجعه به مرکز استان ندارند و مردم شهرهای همجوار نیز می توانند با کاهش مسافت و هزینه های رفت و آمد، از امکانات پیشرفته بیمارستان سلسله در درمان بیماری های کلیه بهره مند شوند. 

وی با اشاره به صرف ۲ میلیارد تومان هزینه برای خرید این دستگاه های پیشرفته افزود: اکنون ظرفیت بخش کلیه و مجاری ادراری بیمارستان چهار تخت است اما این امکان وجود دارد که هفته ای ۳۰ عمل کلیه در بیمارستان امام (ره) سلسله انجام شود.

حسنوند با اشاره به برخی کاربردهای این دستگاه بیان کرد: جراحی های درون اندامی (اندوسکوپیک) سنگ شکنی سنگ حالب و مثانه، جراچی بسته (اندوسکوپیک) خارج کردن تومور حالب و مثانه، جراحی بسته خارج کردن پروستات، جراحی بسته تنگی مجرا، جراحی اندوسکوپیک تزریق ژل برای ریفلاکس ادراری، تزریق بوتاکس داخل مثانه بیش فعال، تعبیه لوله داخل کلیه از طریق پوست (نفروستومی پرکوتان)، نمونه برداری پروستات، جراحی بسته افتادگی مثانه و بی اختیاری ادرار در اثر سرفه از مهمترین کاربردهای این تجهیزات است که نیاز بیماران کلیوی را برطرف می کند. 

وی افزود: اکنون ۲۲ پزشک متخصص رشته های مختلف در بیمارستان دولتی شهرستان سلسله مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند که قابل قیاس با تعداد پزشکان در سال های گذشته نیست.

بهره برداری از سه بخش درمانی بیمارستان سلسله 

حسنوند در ادامه با اشاره به بهره برداری از سه بخش درمانی سی تی اسکن، توسعه دیالیز و آزمایشگاه بیمارستان سلسله اظهار داشت: دستگاه سی تی اسکن ۳۲ اسلایس (قطعه) ژاپنی به ارزش ۱۶ میلیارد تومان، بهره برداری شد که این مهم موجب ارتقای سطح کیفی خدمات بالینی ،جلوگیری از اعزام اکثر بیماران به مرکز استان و تشخیص به موقع علت سکته مغزی می باشد.

وی با اشاره به اینکه مبلغ  ۸۰۰ میلیون تومان نیز جهت جانمایی و تعبیه این دستگاه در بیمارستان امام خمینی(ره) هزینه شده است، افزود: برای بخش دیالیز نیز مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان صرف شده، ظرفیت این بخش از یک به ۹‌ تخت افزایش یافته که شامل هشت تخت عمومی و یک تخت ایزوله است.

وی گفت: همچنین ۲۰۰ میلیون تومان جهت تجهیز آزمایشگاه جدید و نوساز بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان هزینه شد و افزایش فضای فیزیکی و به روز کردن تجهیزات، مطابق با استانداردهای فعلی کشور در این طرح مدنظر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اکنون بیمارستان دولتی امام خمینی (ره) شهرستان سلسله در رشته های داخلی، زنان و زایمان، اطفال، جراح عمومی، کلیه و مجاری اداراری، چشم، پوست، اعصاب و روان و عفونی دارای پزشک متخصص بوده و شهروندان می توانند برای درمان به درمانگاه بیمارستان مراجعه نمایند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله افزود: کمبود برخی متخصصان در شهرستان طی سال های گذشته سبب مشکلات و تردد شهروندان به شهرهای مجاور می شد که با این اقدام، ضمن کمک به رفاه مردم از تعداد مراجعات آنها برای درمان و خدمات به سایر مناطق کاسته شده است.

حسنوند افزود: با ایجاد دغدغه مشترک بین سه ضلع نماینده سلسله و دلفان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان، ماه های گذشته شاهد اقدامات گسترده ای در رفع نواقص سیستم شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان سلسله بودیم.

وی با اشاره به بهره برداری از بخش جدید مراقبت های ویژه (سی سی یو) بیمارستان با ظرفیت ۶ تخت و با هزینه بیش از ۹ میلیارد تومان و توسعه و تجهیز بخش آی سی یو به مبلغ ۶ میلیارد تومان عنوان کرد: همچنین اورژانس ۱۱۵ عدل آباد و پرسک با اعتبار ۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسیدند.

حسنوند اضافه کرد: توسعه اورژانس بیمارستان امام (ره) به ظرفیت ۲۲ تخت و با تامین اعتبار یک میلیارد تومان انجام شد و مبلغ ۱۴ میلیارد تومان نیز برای ساخت کلینیک ویژه بیمارستان با همکاری خیرین و دانشگاه علوم پزشکی تامین شده است که در ماه های آتی به بهره برداری می رسد. 

وی با اشاره به تامین اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان از طریق خیرین برای ساخت و بهسازی فضای بخش دیالیز بیمارستان افزود: همچنین با پیگیری های انجام شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موافقت اختصاص ۲ دستگاه آمبولانس به بیمارستان اخذ شده است. 

حسنوند بیان کرد: همچنین خدمات رایگان پزشکان متخصص، عمومی و دندانپزشک ماهیانه در مناطق محروم به صورت رایگان انجام می گیرد و هر هفته نیز یک پزشک متخصص در درمانگاه بخش فیروزآباد برای ارائه خدمت به شهروندان این بخش مستقر می شود. 

 اولین درمان موفقیت‌آمیز سکته مغزی در سلسله

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله همچنین گفت: اردیبهشت امسال اولین بیمار سکته مغزی با تزریق موفقیت‌آمیز داروی «آلتپلاز» در بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان الشتر، از علایم دایمی و مشکلات سکته مغزی رهایی یافت.

حسنوند اظهار داشت: بیمار ۴۳ ساله ای با اختلال تکلم، بی حسی اندام (پارستزی) و نداشتن تعادل توسط همراه بیمار به اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) الشتر مراجعه کرد که بلافاصله توسط تیم سکته مغزی حاد بیمارستان مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت و تصویربرداری و سی تی اسکن نیز انجام شد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه زمان تعریف شده رعایت شده بود و اقدامات به موقع انجام شد، داروی آلتپلاز برای اولین بار توسط دکتر رزیتا امیری متخصص مغز و اعصاب و کادر مجرب پرستاری به بیمار تزریق شد.

وی بیان کرد: بیمار پس از تزریق دارو با بهبودی رضایتبخش و نسبی علایم به بخش منتقل و پس از گذراندن دوره مورد نیاز بستری، ترخیص شد.

خریداری ۲ دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان سلسله 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله گفت: همچنین با شیوع ویروس کرونا یک دستگاه اکسیژن‌ساز مرکزی به مبلغ حدود سه میلیارد تومان برای بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان خریداری شد.

حسنوند اظهار داشت: با پیگیری های نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی و مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتری در بیمارستان الشتر نصب شده است.

وی افزود: این دومین دستگاه اکسیژن ساز است که طی یکسال گذشته جهت خدمت به بیماران کووید ۱۹ برای بیمارستان الشتر خریداری شده است که با وجود آن نگرانی جهت تامین اکسیژن بیماران این شهرستان حتی در شرایط اوج  شیوع کرونا نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیش از این، بیمارستان به دستگاه اکسیژن ساز ۱۷۰ لیتری به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان تجهیز شده بود که با توجه به بالا رفتن تعداد موارد بستری و افزایش بیماران بدحال، پاسخگوی نیاز بیماران کرونا نبود اما اکنون، مبتلایان به کرونا تمامی مراحل درمان خود را بدون مراجعه به مرکز استان در شهر خود سپری می کنند که به لحاظ روحی روانی و جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی بر خانواده آنها نقش مهمی دارد.

گفتنی است یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این با اشاره به نویدبخش بودن تحولات حوزه بهداشت و درمان سلسله گفته بود با تلاش مدیران استانی و شهرستانی بهداشت و درمان و پیگیری های صورت گرفته در سطوح وزارتی، روند تجهیز و توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) سلسله در چند سال اخیر مطلوب بوده است و این بیمارستان به زودی به قطب پزشکی، بهداشتی و درمانی لرستان تبدیل خواهد شد.

error: Content is protected !!