درصد بالایی از بستری‌های ناشی از کرونا در قم واکسن نزده‌اند

به گزارش عصر دوشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم، افزود: این پیک کرونا بسیار شدید بوده و شدت درگیری‌ها را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: حدود یک هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری هستند و ما هر شب در بیمارستان‌ها به فکر فراهم کردن تخت‌های بیشتر برای بیماران هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما تامین اکسیژن بیماران در منازل است که با خیرین و هلال‌احمر جلساتی برگزار و مقرر شد تا مرکز جامع تامین و توزیع کپسول‌های اکسیژن راه‌اندازی و با مدیریت هلال‌احمر، کپسول‌ها به‌صورت امانی در اختیار بیماران قرار گیرد.

قدیر بیان کرد: در مراکز درمانی نیز، مشکل افت فشار اکسیژن را داریم که با تقویت اکسیژن بیمارستان امیرالمومنین(ع)، ۳۰ تخت جدید به مجموعه تخت‌های بیمارستان اضافه شد.

وی با بیان این‌که اغلب افرادی که در بیمارستان بستری هستند، واکسن دریافت نکرده‌اند، از همشهریانی که در گروه سنتی دریافت واکسن قرار دارند، درخواست کرد: هر چه سریع‌تر به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

وضعیت کرونا تابع رفتارهای فردی و اجتماعی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: وضعیت خوبی در خصوص کرونا در قم نداریم و متاسفانه مشکلات روزبه‌روز بیشتر نیز می‌شود.

سیامک محبی افزود: وضعیت کرونا تابع رفتارهای فردی و اجتماعی همگان است و هر زمان رعایت دستورات بهداشتی نادیده گرفته شد، دچار پیک‌های کرونایی شدیم.

وی ادامه داد: میزان استفاده از ماسک و رعایت دستورات بهداشتی به‌شدت کاهش و از سوی دیگر تجمعات و مسافرت‌ها افزایش یافته که نتیجه آن وضعیت کرونایی موجود می‌شود.

به گفته وی، بیش از ۳۰۰ هزار دوز واکسن در قم تزریق کرده‌ایم و انتظار داریم گروه‌های سنی هدف هر چه سریع‌تر به مراکز مراجعه تا واکسن دریافت کنند.

پزشکان با ایثارگری خود در راستای سلامت جامعه می‌کوشند

رییس شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: پزشکان در طول ۲ سال گذشته با تمام توان به عرصه آمده و در راستای کمک به مردم عزیز ایثار کردند.

حسین اسلامی افزود: مبارزه با کرونا اولویت اول است و مجموعه مدیریت شهری، خود را در این زمینه موظف دانسته و می‌کوشد تا در کنار جامعه سلامت باشد.

وی ادامه داد: وضعیت قم در زمینه کرونا نگران‌کننده است و باید همه مجموعه‌ها تلاش کرده تا در کنار یکدیگر در راستای خدمات‌رسانی به جامعه و رفع مشکل موجود گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: روز پزشک را به همه پزشکان عزیز تبریک گفته و بار دیگر از خدمات آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

شهرداری قم همواره کنار جامعه سلامت است

شهردار قم نیز گفت: از ابتدای شیوع کرونا همراه جامعه سلامت بوده‌ایم  و این همراهی را ادامه خواهیم داد.

مرتضی سقائیان نژاد افزود: فرمانده در دوران کرونایی دانشگاه علوم پزشکی است و پشت سر فرمانده حرکت خواهیم کرد و هر موضوعی در امر کرونا بگویند، اجرایی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان سر خود حرکت نخواهیم کرد و پشت سر فرمانده کرونا در استآن‌که دانشگاه علوم پزشکی است، قرار خواهیم کرد و از خدمات رییس دانشگاه علوم پزشکی که این امر را فرماندهی می‌کنند، قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: شهرداری قم در کنار جامعه سلامت و پزشکان است تا بتوانیم با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف و پیک کرونا را پشت سر بگذاریم.

اول شهریورماه، هم‌زمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تالیفات و خدمات وی، روز پزشک نام‌گذاری شده ‌است.

اجازه آسیب به بیماران را نمی‌دهیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه هیات رییسه این دانشگاه گفت: در ابتدا فرارسیدن روز پزشک را تبریک گفته و برای همه جامعه پزشکی آرزوی موفقیت و توفیق خدمت به مردم را دارم.

محمدرضا قدیر افزود: پزشکان بیش از ۱۸ ماه است که به‌صورت شبانه‌روز در حال فعالیت در راستای مقابله با کرونا هستند که در این راه شهیدانی را نیز به‌عنوان شهدای مدافع سلامت تقدیم کردیم.

وی ادامه داد: در استان قم وضعیت مطلوبی نداریم و تخت‌های بیمارستانی پر بوده و تاب‌آوری جامعه سلامت نیز پایین آمده است.

به گفته وی، افت فشار اکسیژن در بیمارستان‌ها را کنترل می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که مشکلی برای بیماران پیش آید.

تداوم افزایش میزان مراجعه مردم به مراکز سرپایی

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به تداوم افزایش میزان مراجعه مردم به مراکز سرپایی، از مثبت شدن بیش از ۷۰ درصد تست‌های کرونا در استان خبر داد.

سیامک محبی افزود: البته تعطیلی روزهای اخیر می‌تواند به کنترل چرخش ویروس در جامعه کمک کند، به‌شرط آن‌که مردم نیز رعایت بیشتری را در برنامه خود داشته باشند.

وی سپس به فعالیت ۱۶ مرکز واکسیناسیون در شهرستان قم و ۵ مرکز واکسیناسیون در بخش‌های استان اشاره کرد و گفت: معمولا به‌صورت روزانه ۱۲ تا ۱۳ هزار دز واکسن کووید۱۹ در استان تزریق می‌شود که البته این عدد با تامین بهتر واکسیناسیون از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند تا سقف ۲۰ هزار دز نیز افزایش پیدا کند.

وی با بیان این‌که مشکلاتی در روزهای اخیر در تامین واکسن وجود داشته، ابراز امیدواری کرد: با واردات بیشتر واکسن و همچنین افزایش تولید واکسن ایرانی، سرعت واکسیناسیون نیز در کشور و در استان زیاد شود.

محبی درباره راه‌اندازی مراکز جدید واکسیناسیون در استان نیز گفت: فعلا و تا زمانی که سهمیه واکسن استان افزایش نیابد، مرکز جدیدی را راه‌اندازی نمی‌کنیم، البته جانمایی‌ها برای تجهیز مراکز جدید انجام می‌شود تا در صورت لزوم و طی ۲۴ ساعت، مراکز جدید مورد نیاز راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به باز بودن سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون برای متولدان سال‌های ۱۳۶۰ و قبل از آن در استان قم، یادآور شد: راه‌اندازی برخی ایستگاه‌های صلواتی در روزهای اخیر و همچنین برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های مسقف و بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله چالش‌های اخیر دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان است که باید نظارت‌های دقیق‌تری درباره آن‌ها اعمال شود.

وی درعین‌حال درباره میزان استقبال گروه‌های مختلف سنی در استان از واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، گفت: استقبال از واکسیناسیون در بین افراد ۶۵ تا ۷۹ سال از مرز ۷۰ درصد گذشته است، اما متاسفانه این امر در میان افراد ۸۰ سال و بیشتر در استان حدود ۶۳ درصد گزارش می‌شود.

محبی افزود: البته استقبال از واکسیناسیون در بین افراد ۶۰ تا ۶۴ سال نیز به مرز ۷۰ درصد رسیده است و می‌توان امیدوار بود که این استقبال در روزهای آینده برای افراد ۵۰ سال و بیشتر و همچنین فراخوان‌های جدید نیز با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو باشد.

نوبت‌دهی مراکز نمونه‌گیری کرونا در استان قم به‌صورت اینترنتی و تلفنی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در سخنانی دیگر گفت: شرایط نوبت‌گیری از مراکز منتخب مراقبت و غربالگری کرونا در استان قم به‌صورت اینترنتی و تلفنی فراهم شده است.

محبی افزود: برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و همچنین در راستای تکریم مراجعان، همشهریان می‌توانند قبل از مراجعه حضوری به مراکز ۹ گانه منتخب کرونا در استان قم به‌صورت تلفنی یا اینترنتی نوبت بگیرند.

وی ادامه داد: سامانه اینترنتی نوبت‌دهی مراکز خدمات تشخیص و درمان سرپایی کرونا از امروز اول شهریور ماه راه‌اندازی شده است و همشهریان جهت دریافت نوبت میتوانند از طریق شماره تلفن ۳۷۱۴۰ و انتخاب منوی شماره ۳ نسبت به اخذ نوبت با توجه به محل سکونت و مرکز منتخب اقدام نمایند.

وی افزود: همچنین امکان اخذ نوبت به‌صورت اینترنتی و از طریق درگاه https://nobat.muq.ac.ir  نیز امکان پذیر می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این‌که پیک پنجم کرونا هم سرعت سرایت و هم شدت بیشتری داشته است، تاکید کرد: هنوز به قله این پیک نرسیده‌ایم و لذا از این بابت است که به‌صورت مستمر از مردم می‌خواهیم نسبت به رعایت مسایل بهداشتی و پروتکل‌ها توجه بیشتری داشته باشند و از تجمعات و دورهمی ها دوری کنند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./

error: Content is protected !!