دوئل کرونایی مازندران در دو جهبه

به گزارش ایرنا، مازندران آخرین بار در آذر ماه سال گذشته به طور رسمی وارد موج سوم کرونا شد به طوری که در ۲۷ دی ماه با بستری یکهزار و ۴۳۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بر روی تخت های بیمارستانی به نقطه پیک رسید و برای چندین هفته تعداد قابل توجهی از شهرستان ها و شهرهای مازندران در شرایط قرمز رنگ بندی کرونایی قرار داشتند.

همچنین این استان از اواسط بهمن ماه آرام آرام موج سوم همه گیری را ترک کرد تا اینکه چند روز پیش از نوروز ۱۴۰۰ از وضعیت نارنجی خارج شد. در این زمان ۱۵ شهرستان استان وارد رنگ بندی زرد و هفت شهرستان دیگر نیز به رنگ آبی کرونایی درآمدند. تا جایی که در روز نخست نوروز ۱۴۰۰ شمار مبتلایان کووید ۱۹ بستری در بیمارستان ها به پایین ترین میزان طی هفت ماه کاهش یافت و شمارشان در بیمارستان های تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در مجموع به ۴۴۱ نفر رسید.

با این وصف ، یکم فروردین آخرین باری بود که در سال جاری مازندران رنگ کاهشی شدن شمار مبتلایان کرونایی بستری در بیمارستان ها را به خود دید ، زیرا رفته رفته در ایام نوروز تعداد بیماران بستری در بیمارستان های استان افزایش یافت و امروز به بیش از ۷۲۰ بیمار رسیده است . تعدادی از شهرهای مازندران هم به رنگ بندی نارنجی و حتی قرمز کرونایی بازگشته اند. 

سکوت در برابر جولان کرونا در بازار شب عید

کاهشی شدن آمار مبتلایان کرونایی بستری در بیمارستان های استان و همچنین شمار مراجعان سرپایی شاید برای حوزه بهداشت و سلامت در بدترین زمان ممکن رخ داده بود ، زیرا فرا رسیدن نوروز که همراه است با جنب و جوش های عمومی می توانست زمینه ساز شرایطی مساعد برای انتقال سریع تر ویروس و اوج گیری کرونا باشد که همین طور هم شد.

این که شرایط کرونایی مازندران در بدترین زمان ممکن تبدیل به زرد و آبی شده بود ، نگرانی مسئولان بهداشتی را در پی داشت و در روزهای پایانی سال ۹۹ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفته بود که عادی شدن شرایط کرونایی استان برای ایام نوروز بسیار نگران ‌کننده است.

دکتر قاسم اویس ۲۷ اسفند در گفت و گو با ایرنا گفته بود : متاسفانه مازندران در بدترین زمان سال و فصل اوج مسافرت به رنگ‌بندی کم‌خطر بازگشته است که می‌تواند برای پس از نوروز این استان را با چالش‌های جدی مواجه کند.

وی در واکنش به برداشته شدن ممنوعیت سفر به مازندران بر اساس رنگ بندی زرد و آبی این استان ،افزوده بود : این وضعیت مازندران را در شرایطی توام با خوشحالی و نگرانی قرار داده است. 

هشدارهای معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حالی بود که مازندران از یک هفته قبل‌تر با تغییر رنگ بندی از استان های با خطر بالا، خارج شد و عملا درهای خود را برای مسافرت نوروزی باز کرد. اما گذشته از سفر که به اعتقاد کارشناسان در جایگاه های کم اهمیت تر برای انتقال ویروس برخوردار است، این بازارهای نوروزی و ترددهای عیدانه مردم مازندران بود که بار دیگر سایه موج جدید در استان را گسترانده است.

طبق بررسی های انجام شده ، رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زنی در یک هفته پایانی سال گذشته به کمتر از ۶۰ درصد رسیده بود به طوری که انتقادات بسیاری از شهروندان در شبکه های اجتماعی و همچنین کادر درمان را به همراه داشت.

اما آنچه بیش از همه در این ایام خودنمایی کرد ، سکوت رسانه ای در برابر عادی انگاری عمومی و ایجاد نشانه های موج چهارم همه گیری ویروس کرونا بود که به نفع بازار رقم خورد تا بازار و اقتصاد استان مازندران بعد از یک سال پر درد و رنج نفسی تازه کند ، آرامشی که رفته رفته نفس سلامت استان را هر روز تنگ تر کرد.

شلوغی‌های شب عید و افزایش مهمانان تخت‌های بیمارستانی

همان طور که پیش بینی می شد پس از حدود ۲ هفته ردپای شلوغی شب عید در بیمارستان های مازندران مشاهده شد. از روزهای نخست سال جدید مازندران باردیگر با جهش شمار مبتلایان کرونایی بستری و مراجعه بیماران سرپایی مواجه شد به طوری که در انتهای روز سیزدهم فروردین یعنی درست ۲ هفته پس از نوروز ، آمار بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان رشد ۶۵ درصدی را ثبت کرد.

همچنین آمار و گزارش ستاد مقابله با ویروس کرونای استان مازندران نشان می دهد که شمار مراجعه بیماران کوویدی سرپایی در مراکز درمانی و بیمارستانی استان ۵۰ درصد افزایش داشته است. رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به طور رسمی اعلام کرد که آمار مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در استان طی روزهای اخیر افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

کارشناسان بهداشت و درمان و مسئولان ستاد مقابله با کرونای مازندران بر این باورند که افزایشی شدن آمار روزانه بستری بیماران کرونایی در استان طی روزهای اخیر نتیجه شلوغی بازارهای خرید شب عید و ازدحام جمعیتی همراه با کم توجهی به پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

مازندران در جبهه کرونای انگلیسی

تبعات کرونای عادی کم بود حالا مازندران با کرونای جهش یافته انگلیسی نیز مواجه است. این استان از اواخر اسفند ماه به طور رسمی میزبان کرونای جهش یافته انگلیسی شد، گونه ای از کرونا که نخستین بار مسافرانی از استان قزوین در سفر به قائمشهر وارد این استان کردند.

کرونای انگلیسی در کمتر از سه روز از ۲ نفر به ۱۳ نفر و از یک شهرستان به چهار شهرستان رسید و ۱۰ فروردین ماه نیز در سراسر استان رسوخ پیدا کرد. تازه ترین گزارش ها نیز از شناسایی بیش از ۲۰۰ مبتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در استان حکایت دارد و آمارهای غیر رسمی نیز بیش از این تعداد است.

دکتر سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز پیشتر اظهار داشت: تنها واقعیتی که اکنون برای مازندران وجود دارد این است که ما هم با ویروس جهش یافته مواجه هستیم و هم جمعیت رو به افزایشی از مبتلایان را داریم که نه تنها ریشه در سفر نوروزی دارد ، بلکه علت اصلی آن برداشته شدن محدودیت های کرونایی پس از تغییر رنگ بندی کرونایی استان به زرد و آبی است.

این وضعیت کار مازندران را برای مبارزه با ویروس کرونا در ۲ جبهه بسیار سخت کرده است و شاید روزهای آینده شاهد موجی متفاوت از امواج قبلی همه گیری کرونا در این خطه سرسبز شمال باشیم.

سبقت کرونای انگلیسی از کرونای عادی 

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون تقریبا غالب بیمارانی که در بیمارستان های استان بستری می شوند مبتلا به ویروس جهش یافته هستند و باید گفت که این نوع ویروس از ویروس پیشین سبقت گرفته است. 

دکتر سیمین بابایی با اعلام این که اغلب بیماران بستری و مراجعان حضوری را بومیان استان تشکیل می دهند ، افزود : متاسفانه باید گفت که اغلب این بیماران در دورهمی های خانوادگی و دیدو بازدید های نوروزی به  ویروس مبتلا شدند و از آنجا که ویروس جهش یافته از سرعت بیشتری نسبت به به ویروس قبلی برخوردار است افراد بیشتری را درگیر خود خواهد کرد. 

وی روزهای پیش رو را برای مازندران بسیار دشوار توصیف کرد و گفت : طبق گفته مقامات وزارت بهداشت ، کشور عملا وارد موج چهارم شده و مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این گمانه زنی البته با توجه به مشاهدات خبرنگاران ایرنا در شهرهای مختلف مازندران چندان هم دور از واقعیت نیست. ماه اسفند در همان حال که برای بیمارستان های مازندران تا حدود زیادی خلوتی بخش های کرونایی را در پی داشت ، ولی برای بازار ، ماه شلوغی و ازدحام خریدهای شب عید بود؛ تا جایی که در خیابان های مرکزی بعضی از شهرها مانند خیابان قارن و انقلاب ساری و بازارهای سنتی مانند نرگسیه جای سوزن انداختن نبود و اگر ماسک بر چهره مردم نبود ، تشخیص این که شرایط کشور کرونایی است ، امکان پذیر نبود.

بیمارستان های مازندران که حدود هفت ماه زیر بار روند افزایشی بستری بیماران کرونایی کمر خم کرده و طولانی ترین موج سوم شیوع کرونای کشور را شاهد بودند ، تازه از اوایل اسفند ماه اندکی احساس راحتی کردند و کادر درمان توانستند در این ماه اندکی خستگی از تن بیرون کنند. ولی ظاهرا بر خلاف خوش بینی های اولیه ، این روند چندان دوام نیاورد و بی توجهی به هشدارها در باره رعایت پروتکل های بهداشتی هنگام خرید شب عید ، بار دیگر مسیر افزایشی بستری بیماران کرونایی را به استان تحمیل کرده است.

بررسی گزارش های روزانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی ۶ ماه اخیر نشان می دهد که آخرین بار مهر ماه سال ۹۹ آمار بیماران کرونایی بیمارستان های استان کمتر از ۵۰۰ نفر بود و از آن زمان به بعد روند افزایشی شروع شد که در نهایت آذر ماه به موج سوم رسید.

آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان اول آذر ماه به ۷۹۱ نفر رسید و در یک دوره یک ماه تا اول دی با افزایش بیش از ۲۰۰ نفری روی رقم یکهزار و ۲ نفر فرود آمد. این روند افزایشی همچنان ادامه یافت تا این که روز اول بهمن آمار بیماران کرونایی بستری به یکهزار و ۳۳۲ نفر رسید. نیمه اول بهمن اوج شلوغی بیبمارستان های مازندران و قرار گرفتن کل استان در وضعیت نارنجی و قرمز بود و آمار بیماران بستری هم به بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ نفر رسید.

کاهشی شدن موج سوم کرونا در مازندران از نیمه دوم بهمن ماه شروع شد و در فاصله حدود ۲ هفته ای آمار بیماران بستری در روز اول اسفند به ۸۱۲ نفر رسید. اگر چه روند کاهشی در نیمه دوم بهمن با سرعت نسبتا خوبی همراه بود ، ولی در ماه اسفند با کندی همراه شد به گونه ای که برای رسیدن آمار به زیر ۵۰۰ نفر در روز ۲۹ اسفند ، تقریبا یک ماه زمان برد.

کارشناسان بهداشت و درمان بر این اعتقادند که موج های شیوع کرونایی با گذشت زمان چسبنده تر و طولانی تر می شود همان گونه که مازندران موج اول را پس از یک ماه به پیک رسید و روند کاهشی را تجربه کرد ولی در موج دوم بیشتر از ۲ ماه باقی ماند و موج سوم را هم دستکم سه ماهه تجربه کرد.

error: Content is protected !!