روز پزشک و یاد طبیب درد آشنا

وی سال ۱۳۲۲ در روستای خراشاد شهرستان بیرجند پا به عرصه جهان گذاشت و به طور قطع تاریخ بهداشت و درمان بیرجند وامدار دکتر فروزانفر است؛ او که به عنوان بنیانگذار و نخستین رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سال‌ها در راه ارتقا و بهبود سطح سلامت و آموزش پزشکی این منطقه گام برداشت و تلاش‌ها و مجاهدت‌های دلسوزانه و صادقانه‌اش در ذهن کمتر کسی از آحاد مردم بیرجند نقش نبسته است.

گرفتن موافقت وزارت بهداشت با تاسیس دانشکده پزشکی در بیرجند کار آسانی نبود اما او با رایزنی‌های فراوان توانست مرکزنشینان را راضی و این خواسته مردمی را محقق کند.

لحظه‌ای که رادیو، موافقت دولت با تاسیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را اعلام کرد از خاطرات فراموش‌نشدنی دکتر فروزانفر بود که همواره آن را در مصاحبه‌هایش با اهالی رسانه تداعی می‌کرد.

او علاوه بر تاسیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در بسیاری از مراکز درمانی نیز اثری محسوس دارد حتی در بسیاری از پروژه‌های زیربنایی شهر بیرجند امضایش دیده می‌شود.

دکتر فروزانفر همه عمرش را صرف توسعه خدمات بهداشتی و درمانی منطقه و تحصیلات تکمیلی رشته پزشکی کرد و در این راه سال‌ها رنج و مشقت‌ها را صبورانه تحمل کرد که همین خصلت از او چهره ماندگار ساخته است.

وی سال ۱۳۶۲ مدیر بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند بود و در زمان مسئولیتش بخش‌های زیادی از قبیل ۲۰ مرکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری، ۱۰۰ خانه بهداشت، چهار مرکز زایمان، درمانگاه و اورژانس سربیشه، مرکز درمان اسدآباد، کلینیک پیش ساخته نهبندان و اسدآباد و بخش‌های متعدد دیگر در بیمارستان امام رضا (ع) احداث و راه‌اندازی شد.

مرحوم فروزانفر با تلاش و همت بلند توانست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را در سال ۱۳۶۵ به عنوان دانشکده پزشکی بیرجند تاسیس کند و این دانشگاه با پذیرش ۵۰ دانشجوی پزشکی و ۳۰ دانشجوی پرستاری به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. وی حدود ۱۳ سال ریاست این دانشگاه را برعهده داشت و توانست طی این دوران به موفقیت‌های بسیاری دست یابد.

خدمت به مردم مهمترین هدف او بوده که همواره از آن سخن گفته است به طوری که در خاطراتش آمده روزی ۱۵۰ تا ۱۶۰ بیمار را ویزیت می‌کردم و در خانه‌ام به روی بیماران در هیچ ساعتی از شبانه‌روز بسته نبود.

وی که مسئولیت بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان بیرجند را هم برعهده داشت در مصاحبه‌ای متذکر شد که سال ۱۳۶۲ مسئولیت سرپرستی بیمارستان و از سال ۱۳۶۶ مسئولیت ریاست شبکه بهداشت و درمان بیرجند را برعهده گرفتم و با کمترین امکانات و با وجود اینکه تنها پزشک مقیم بیمارستان بودم، توانستم وضع درمانی بیرجند را از حداقل به حد متوسط برسانم و از آن زمان تاکنون وضعیت منطقه از نظر بهداشت و درمان رو به رشد بوده است.

قدرشناسی، رسم انسانیت به ویژه ما ایرانی‌هاست و به طور قطع مردم با فرهنگ و شریف بیرجند و خراسان جنوبی به پاس خدمات این پزشک فرهیخته و خادم، نام و یاد او را بیشتر از گذشته زنده نگه خواهند داشت و تلاش‌های او در عرصه‌های مختلف بهداشت و درمان، عضویت در چند دوره شورای اسلامی شهر بیرجند و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای همیشه در ذهن مردم نقش خواهد بست.

دکتر غضنفر فروزانفر شامگاه ۲۶ آذر ۹۸ در سن ۷۶ سالگی پس از تحمل دوران رنج و بیماری دعوت حق را لبیک گفت و تندیس وی امسال با حضور جمعی از مسوولان استان در محوطه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند رونمایی شد.

اول شهریور زادروز دانشمند و طبیب نامدار ایرانی، شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا روز پزشک نامگذاری شده و فرصت مغتنمی برای درک اهمیت و جایگاه جامعه پرتلاش و توانمند پزشکان است.

خبرنگار ایرنا در خراسان جنوبی

error: Content is protected !!