ششم تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

آنچه که این روزها در کنار روند آرام افزایش بیماران مبتلا به کووید۱۹ و قرارگیری در مسیر موج پنجم موجب نگرانی کادر درمان و مسئولان شده ، شیوع سوش جدید این ویروس به نام “دلتا” است .این ویروس نخستین بار در هندوستان مشاهده شده و حدود ۷۰ کشور جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است و جهش آن نگرانی هایی را هم در داخل کشور بویژه استان های جنوبی ایجاد کرده است .

به گفته کارشناسان ،علل شیوع این ویروس را می توان عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول و شیوه نامه های بهداشتی و ترددهای غیر ضرور دانست که در صورت تداوم بی توجهی ها شاهد روزهای پرخطر دیگری برای مردم و کادر درمان خواهیم بود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: در هفته گذشته شاهد تداوم روند افزایشی در موارد سرپایی مثبت کرونا بوده‌ایم و تعداد بیماران سرپایی مثبت در کشور نسبت به هفته قبل‌تر حدود چهار درصد افزایش داشته است.

سیما سادات لاری افزود:در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، هرمزگان، بوشهر و یزد دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند.

معاون وزیر بهداشت گفت: نمودار موارد بستری شدگان کووید ۱۹ در استان سیستان و بلوچستان همچنان با شیب تندی رو به افزایش است، به طوری که میزان بروز موارد مثبت بستری در این استان برای اولین بار طی یک سال گذشته به میزان متوسط کشور رسیده است.همچنین در هفته‌ای که گذشت، استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

لاری بیان کرد: طبق آخرین گزارش‌ها، استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران،گیلان، همدان، آدربایجان غربی و ایلام دارای کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.
همچنین بر اساس آمار اعلامی ،اکنون ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ششم تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

نگاهی به وضعیت کرونا در استان ها

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: احتمال بسیار می رود درآینده نزدیک دراستان نیز شاهد ورود گونه جدید کرونا یا همان دلتا ویروس که مواردی از آن در استان‌های جنوبی کشور گزارش شده، باشیم.

دکتر مهران احمدی بلوطکی اظهار داشت: میزان مراجعات ما در۲ هفته اخیر همچنان کاهشی و ثابت است و به طور متوسط روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به مراکز بهداشتی غرب اهواز مراجعه می کنند که تست پی سی آر ۵۰ درصد آنها مثبت است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز آبادان با انتقاد از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان گفت: عادی انگاری عجیبی در خصوص کرونا در جنوب غرب خوزستان شکل گرفته است.

دکتر شکراله سلمان زاده  اظهار داشت: وضعیت رنگ بندی کرونا در شهرستان‌های تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آبادان نارنجی و پرخطر است که بیانگر این واقعیت است که منطقه هنوز از پیک چهارم بیماری خارج نشده است.

در سیستان و بلوچستان و بنا به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، با فوت ۱۹ مورد جدید در شبانه روز گذشته شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۵۳۴ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۶۷۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۱ هزار و ۵۷۵ نفر رسید و تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی است.

وی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

جانشین استاندار فارس نیز در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: هم‌اینک از مجموع ۳۶ شهرستان استان چهار شهرستان لارستان، گراش، لامرد و اوز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

عبدالرضا قاسم‌پور افزود: ۱۷ شهرستان استان در وضعیت نارنجی و ۱۵ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت در برخی شهرهای استان‌های همجوار استان فارس شامل بوشهر، هرمزگان، کرمان و یزد قرمز شده بود و با توجه مراودات و ارتباطاتی که مردم جنوب فارس با بندرها و استان‌های جنوبی دارند پیش‌بینی می‌شد که در این زمینه دچار مشکل شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: روند کاهشی آمار ابتلای به ویروس کرونا در این استان، در چند روز اخیر متوقف شده‌ است.

 دکتر مهدی‌ قلیان  افزود: میانگین آمار مبتلایان به کرونا در هفته اول تیرماه نسبت‌ به هفته آخر خردادماه تقریباً ثابت بوده است.
وی تعداد فوتی های روزانه ناشی از کرونا در خراسان رضوی را کمتر از ۱۰ نفر عنوان کرد.
وی گفت: اکنون مشهد و هفت شهرستان استان خراسان‌ رضوی در وضعیت نارنجی قرار دارند و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی به سر می برند.
در تربت‌ حیدریه نیز موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹، طی هفته گذشته در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شد.

دکتر حسین ابراهیمی‌پور  افزود: این آمار بر اساس معیارهای تشخیصی قطعی به دست آمده است و اکنون ۴۶ نفر از این افراد در بیمارستان بستری هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌ حیدریه همچنین به رنگ‌بندی شهرستان های زیر پوشش این دانشگاه اشاره و بیان کرد: اکنون تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

در قائمشهر هم آمار بستری بیماران کرونایی دو برابر شده است این مطلب را رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر اعلام کرد و گفت : آمار بیماران بستری در بیمارستان‌های این شهرستان نسبت به سه روز پیش دو برابر شده است.

دکتر محمد گران افزود: به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی تنها در روز گذشته ۱۸ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری شدند.

طبق ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، قائمشهر یکی از سه شهرستان مازندران است که در وضعیت نارنجی باقی مانده است. آمل و نور دیگر شهرستان های دارای وضعیت نارنجی مازندران هستند. 

اگر چه سامانه ماسک رنگ کرونایی ۱۹ شهرستان دیگر مازندران را زرد ارزیابی کرده است ، ولی آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که شیوع کرونا در این استان روند افزایشی گرفته و تعداد بیماران بستری طی یک هفته گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در سه شهرستان کردستان هم وضعیت کرونا نارنجی است، به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: شهرستان‌های سنندج، قروه و کامیاران در وضعیت نارنجی و بقیه مناطق استان زرد هستند که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به سمت وضعیت قرمز می‌رویم.

دکتر ابراهیم قادری اظهار داشت: اکنون شرایط استان باثبات بوده ولی در بعضی روزها شاهد افزایش بستری ها هستیم که نشان می دهد که ویروس همچنان در گردش است.

وی با اشاره به شیوع موج پنجم کرونا در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های جنوبی اضافه کرد: به نظر می رسد که این ویروس از نوع جهش یافته موسوم به دلتا باشد که شدت واگیری آن بسیار بالاست.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک هم گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در۲۴ ساعت اخیر، ۱۵۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی شناسایی شد.

 دکتر سید محمد جمالیان افزود: ۱۸ نفر از این افراد به دلیل شدت علایم بالینی در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و  خدمات تخصصی دریافت می‌کنند.

 استاندار اردبیل نیز با اشاره به شیوع کرونا در برخی از مناطق کشور و احتمال افزایش موارد ابتلا در استان بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی و جلسات و فضاهای سر بسته تاکید کرد.

اکبر بهنامجو اردبیل اظهار کرد: از یک ماه گذشته وضعیت مبتلا به ویروس کرونا در استان تا حدودی کاهش یافته و وضعیت پایداری در استان حاکم بود ولی به منظور پیشگیری از افزایش بستری ها و انتقال این ویروس از مسافران تابستانی باید اقدامات پیشگیرانه و لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه به جز مرکز استان تمام شهرستان‌ها به وضعیت زرد در آمده‌اند، گفت: وضعیت شهرستان اردبیل نارنجی و شهرستان های همجوار هم به لحاظ حضور مسافران تابستانی شکننده است و باید پروتکل‌های اعمال شده را رعایت کنیم.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل شاخص‌های بستری جدید و بستری همزمان شیوع کرونا در استان که تا هفته گذشته در حال کاهش بود، طی چند روز اخیر به شکل تدریجی و آرام در حال افزایش است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم از زرد شدن چهار شهرستان دیگر استان خبر داد و گفت: تعداد مناطق زرد به ۶ شهرستان افزایش یافت.

 دکتر محمدرضا نیکبخت اعلام کرد:  هم اکنون شهرستان های کوهدشت، دلفان، پلدختر، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 فرماندار سلسله هم گفت: عادی انگاری و کم رنگ شدن اقدامات پیشگیرانه، باعث تغییر وضعیت رنگ‌بندی شهرستان از زرد به نارنجی شد.

از یزد هم خبر رسیده که هم‌اکنون ۳۷۳ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۲ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

 هم‌اکنون شهرستان یزد در وضعیت قرمز قرار دارد و شهرستان های اشکذر، اردکان و بهاباد در وضعیت زرد و پنج  شهرستان‌ دیگر  هم در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفت .
 

ششم تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

کرونا و وضعیت واکسیناسیون در استان ها

بیماری کووید۱۹ پس از همه گیری جهانی هنوز درمان و داروی اختصاصی ندارد و تنها راهی که بشر امروز برای مهار و مدیریت کرونا به دست آورده ، تولید واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

پس از شیوع کرونا و به واسطه وجود تحریم ها علیه کشور تهیه واکسن با مشکل مواجه شد اما متخصصان و دانشمندان کشور موفق به تولید واکسن شدند .

 رونمایی از واکسن ضد کرونای «نورا» ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) سپاه و محصولی تمام بومی و ملی هم خبر خوشی از توانمندی متخصصان ایرانی بود که امروز در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انجام شد.

این واکسن با تلاش ۱۶ماهه ماه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌شده و از امروز به‌طور رسمی وارد فاز بالینی می‌شود.

  سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در مراسم رونمایی از واکسن ضد کرونای «نورا» گفت: امروز داشته‌های ما با تصاعد بیشتر از داشته های روزهای اول شیوع کرونا است. تاکنون ۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند.

فرمانده کل سپاه نیز در این مراسم گفت: الان زمانی رسیده است که ما به آمریکایی‌ها واکسن بدهیم و اعلام می‌کنیم که اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آنها کمک کنیم.  

واکسیناسیون علیه کرونا در کشور ،در روزهای گذشته و پس از یک وقفه کوتاه دوباره از سرگرفته شده  و بر اساس اولویت های اعلامی برای جامعه هدف در حال تزریق است و انجام این امر می‌تواند ایمنی ایجاد کندو از نگرانی ها تا حد زیادی بکاهد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: تزریق واکسن در پیشگیری از مرگ و میر بیماران کرونایی بسیار موثر است و خوشبختانه تزریق دوز دوم واکسن سالمندان و گروه های هدف در حال انجام است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان با بیان اینکه روند مرگ و میر در استان نسبت به هفته های گذشته کاهشی است افزود: بیشترین موارد فوت به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، به ترتیب در دزفول و آبادان است همچنین عمده ترین موارد مرگ در بیماران کرونایی مربوط به افرادی است که دارای بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت هستند.

هم اکنون شهرستان های اندیمشک، امیدیه، اهواز، شوش، ایذه، ماهشهر، آبادان،خرمشهر، دزفول، رامهرمز، شوشتر، دشت آزادگان و مسجد سلیمان در وضعیت نارنجی و شهرهای هندیجان، بهبهان، شادگان، باغملک، باوی، رامشیر، لالی، آغاجاری، اندیکا، هفتکل، گتوند، باوی، هویزه و حمیدیه در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان در خصوص واکسیناسیون جانبازان گفت:۱۵۰ نفر از جانبازان ۵۰ تا ۷۰درصد همچنین جانبازان شیمیایی و خانواده‌های ۲ شهید این شهرستان واکسن کرونا دریافت کردند.

علی ثامری اظهار داشت:۵۲۵ نفر از جانبازان ۲۵ تا ۴۵درصد آبادان نیز در اولویت سوم تزریق واکسن کرونا قرار دارند که بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون آنها در زمان مقرر انجام خواهد شد.

وی افزود:سایر جانبازان نیز بر اساس سند واکسیناسیون و بر اساس گروه سنی واکسین کووید ۱۹ را دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم در خصوص واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال گفت: واکسن کرونا به اندازه کافی در استان وجود دارد و نیازی به تجمع و ازدحام در مراکز درمانی نیست.

دکتر جمیل صاقی فر اظهار داشت: دلیل اصلی تجمع عدم همراهی برخی از همشهریان است، واکسیناسیون همچنان برای افراد بالای ۷۰ سال تزریق می شود و بر اساس نوبت دهی قبلی است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ،تزریق دوز دوم واکسن کرونا به جمعیت زیرمجموعه این دانشگاه به میانگین روزانه ۵۰۰ نفر رسیده است که نشانگر شتاب گرفتن روند در روزهای اخیر است.

دکتر سید فرزاد جلالی  افزود : در شرایط فعلی اولویت اصلی تزریق واکسن کرونا به افرادی است که دوز اول را دریافت کرده بودند و تا زمانی که به صورت کامل واکسیناسیون این تعداد از افراد انجام نشود ، واکسن کرونا به افراد جدید تزریق نخواهد شد.

از آنجا که هر دارویی عوارضی به دنبال دارد از اراک خبر رسیده که  ۱۳ مورد عارضه ناشی از تزریق واکسن کرونا در استان مرکزی گزارش و منجر به بستری افراد شده است.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: این افراد بستری پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت مرخص شده‌اند اما در مجموع تاکنون هیچ عارضه جدی از افراد دریافت کننده واکسن در استان گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: کمیته عوارض واکسیناسیون در همه دانشگاه‌های کشور وجود دارد و در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکنون، ۷۱ هزار نفر دُوز اول و ۲۶ هزار نفر دُوز دوم را دریافت شده که تاکنون ۶ مورد فوتی گزارش شده است که می‌تواند به واکسن مرتبط باشد اما با بررسی صورت گرفته از این ۶ مورد تنها نسبت به یک مورد مشکوک هستیم که مرگ رخداده ناشی از تزریق واکسن بوده باشد.

سرپرست مرکز بهداشت اراک نیز گفت: ۲۰ هزار دوز سهمیه واکسن کرونا روز یکشنبه وارد استان مرکزی شد و از امروز گروه‌های هدف که مرحله اول واکسن خود را زده‌اند، مرحله یادآوری واکسن را دریافت می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو هم با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهایی است که همه پلتفرم های تولید واکسن را در اختیار دارد، گفت: با تلاش متخصصان داخلی راه ۲۰ ساله در حوزه تولید واکسن کرونا در چند ماه طی شد.

 محمدرضا شانه ساز در همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور گفت: جلسات متعددی با تک تک واکسن سازها برگزار شد و با حمایت های همه جانبه اکنون ایران جزء معدود کشورهایی است که تمام پلتفرم های تولید واکسن را در اختیار دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ،تا کنون ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۲۴۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۷۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۲۰ دوز رسید.

ششم تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

گزارش هایی با محوریت کرونا

خراسان شمالی در مسیر موج پنجم کرونا

موج پنجم کرونا بیخ گوش قزوین

سیستان و بلوچستان و تداوم روزهای سخت کرونایی

تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت /۱۳۴ نفر دیگر جان باختند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۳۴ فر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان این بیماری در ایران به ۸۳ هزار و ۸۴۵ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۷۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۹۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۴۱ نفر رسیده و  تا کنون دو میلیون ۸۳۵ هزار و ۶۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۱۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، برزیل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!