قدرت‌نمایی کرونا در گیلان با کم توجهی به توصیه‌ها

بیماری کووید ۱۹ از ابتدای ظهور تاکنون، ثابت کرده که هر زمان مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجهی کنند، قدرت می گیرد و افزایش آمار بیماران سرپایی و بستری کرونا در بیمارستان ها را رقم می زند و بر عکس هر زمان مردم به توصیه های بهداشتی با حساسیت عمل کردند بیماری ضعیف شده و تعداد اندکی را به خود مبتلا می کند.

این بیماری از هفته گذشته به ویژه طی چند روز اخیر در گیلان روند افزایشی گرفته است، بر اساس آخرین آمار دریافتی افزون بر ۳۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که نسبت به آخرین آمار دریافتی در پنجشنبه گذشته نشانگر افزایش ۳۵ درصدی این بیماری در دومین استان درگیر بیماری کرونا است.

بستری های روزانه مبتلایان به کرونا در بیمارستان های گیلان نیز روز به افزایش است، روزانه به طور میانگین افزون بر ۸۰ بیمار در بیمارستان های استان بستری می شوند در حالیکه هفته گذشته آمار بیماران روزانه بستری مبتلا به کرونا ۵۷ نفر بود، به گفته کارشناسان بهداشتی اگر بی اعتنایی به توصیه های بهداشتی ادامه یابد شاهد افزایش بستری های روزانه طی روزهای آینده خواهیم بود.

اگر چه بارها گفته شده رعایت پروتکل های بهداشتی راه پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است اما کارشناسان بهداشتی باز بر این مهم تاکید دارند و از مردم می خواهند برای پیشگیری از خیز پنجم بیماری در گیلان در تداوم عمل به توصیه های بهداشتی جدی باشند.

عادی انگاری مردم در پرهیز از دورهمی، برگزاری مراسم های عروسی و عزا و مسافرت های درون و برون شهری در گیلان را می توان دلایلی برای افزایش آمار مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان های استان عنوان کرد که با کاهش آمار مبتلایان طی یک ماه اخیر شاهد برگزاری این مراسم ها در مناطق مختلف بوده ایم در حالیکه بسیار گفته شده هرگونه تجمع موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا خواهد شد.

با این حال ادامه بی اعتنایی مردم در رعایت توصیه های بهداشتی شامل مسافرت ها، برگزاری مراسم های عروسی و عزا، دورهمی ها و شب نشینی ها می تواند مهمترین خطر در افزایش بیشتر مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان طی روزهای آینده باشد لذا برای جلوگیری از هر گونه عواقب جبران ناپذیر توجه به هشدار ها باید مورد اهتمام جدی همگان قرار گیرد.

عادی انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا طی دو سه هفته اخیر کاملا مشاهده می شود، پیاده راه فرهنگی رشت به ویژه در غروب مملو از افرادی است که بدون توجه به توصیه ها به گشت و گذار می پردازند، علاوه بر اینکه بازار بزرگ رشت نیز در ساعت های مختلف به ویژه در عصر پر از قشرهای مختلف است که به ندرت پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، ضمن اینکه بازارهای محلی و بانک ها در گیلان نیز از مناطق شلوغی است که غفلت در رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند موج پنجم بیماری کرونا را موجب شود.

کرونا دلتا از گیلان دور نیست

همچنین باتوجه به مشاهده ویروس دلتا در جنوب کشور و فراگیری آن در برخی از استان ها، در صورت بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی احتمال شیوع کرونای دلتا در گیلان وجود دارد، دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره گفت: اگر چه تاکنون در گیلان سویه کرونای دلتا شناسایی نشده اما با توجه به افزایش سیر بیماری و مسافرت هایی که از اقصی نقاط کشور به گیلان انجام شد، باید به این مهم فکر کنیم که ممکن است این سویه  به زودی در گیلان نیز دیده شود.

دکتر حیدرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ویروس دلتا جهشی است بر ویروس کرونای ووهان که در هند رخ داده، اظهار داشت: ویروس دلتا که اخیرا وارد کشور شده می تواند با سرعت بیشتری افراد را بیمار کند، در صورت آلوده شدن افراد به این ویروس احتمال بستری شدن آنها نیز بیشتر است، لذا باید توجه در رعایت توصیه ها را نسبت به گذشته بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه علائم ابتلا به ویروس دلتا کمی متفاوت است، اضافه کرد: این بیماری بیشتر تمایل دارد که با گلودرد شدید و تب و سرماخوردگی خیلی شدید بروز کند، کمتر علایم سرفه دارد ضمن اینکه علایم درد بدن و بی حالی نیز بعد از چند روز اضافه می شود، سرعت بروز بیماری نیز بیشتر شده و بین دو تا چهار روز علایم را بروز می دهد.

حیدرزاده با بیان اینکه به دنبال اوج گرفتن بیماری در گیلان ابتدا شهرستان آستارا قرمز شده خاطر نشان کرد: بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که روز گذشته “سه شنبه” به روز رسانی شد، شهرستان رشت از وضعیت زرد کرونایی خارج و به رنگ قرمز درآمد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: از همه مردم تقاضا داریم که به ویژه در مکان های عمومی حتما از ماسک استفاده کنند و در صورت دست زدن به وسایلی که مورد استفاده عموم قرار گرفته، دستشان را ضدعفونی کنند.

وی با بیان اینکه بانک ها یکی از اماکنی است که مردم مجبور به حضور در آن طی روز هستند، افزود: بانک ها به دلیل رفت و آمد زیاد مردم، امکان آلوده شدن هوا در محل را دارد بنابراین از آنان خواسته شده که جریان هوا را برقرار کنند، پنجره ها را باز نگه دارند از فن های خروجی استفاده کنند.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه مراجعه کنندگان بانک ها نیز باید توصیه های بهداشتی را با دقت رعایت کنند، اظهار داشت: مراجعه کنندگان باید ماسک داشته باشند، حتما بعد از انجام کار در بانک دستانشان را ضدعفونی کنند و در صورت امکان، خودکار به همراه داشته باشند تا از خودکار عمومی گذاشته شده در بانک، استفاده نکنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه بیان داشت: رستوران ها، کافه ها و مراکزی که در آن ها هم افراد تجمع پیدا می کنند و هم اینکه ماسک را بر می دارند، از دیگر مکان های عمومی خیلی خطرناک در انتشار ویروس کرونا است.

به هر حال کارشناسان بهداشتی، رعایت دقیق محدودیت های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌ نامه‌ های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و عزا را تنها راه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا می دانند.

در رنگ بندی جدید کرونایی که روز گذشته منتشر شد، بندرانزلی، فومن و صومعه سرا نیز از وضعیت زرد کرونایی خارج و به نارنجی تبدیل شدند و با شهرستان های رودبار، ماسال و آستانه اشرفیه که پیش از این نارنجی بودند تعداد شهرستان های نارنجی گیلان به عدد ۶ رسید.

گیلان با ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع کرونا در کشور بود. هم اکنون رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، رضوانشهر و تالش در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

error: Content is protected !!