هجدهم اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

با اجرای محدودیت‌ها و رعایت تدابیر توصیه شده از سوی هم میهنان، هم اکنون تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به  ۴۶شهر کاهش یافته است و، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. تعداد شهرهای آبی اما به صفر رسید.

با این حال به گفته کارشناسان وزارت بهداشت و درمان، نگرانی که اکنون وجود دارد، شیوع انواع دیگر ویروس کروناست که ممکن است مهاجم تر و خطرناکتر از نوع انگلیسی باشد و باید امیدوار بود با اقدامات پیشگیرانه جلوی شیوع پیک های بعدی کرونا گرفته شود اما آنچه به نظر می رسد مهمترین اقدام ، سرعت بخشی به روند واکسیناسیون در کشور است.

سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان نیز پیشتر گفته بود که مواردی از ابتلا به ویروس هندی، هیبرید هندی- کالیفرنیایی ویروس کرونا سوغات مسافران خارج از در کشور است و  مواردی نیز از ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته آفریقای جنوبی در کشور مشاهده شده است. ویروسی که بسیار خطرناک است و تاکنون به درمان و واکسن های موجود پاسخ نداده است.

در این شرایط امید است که  روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری بگیرد و هر چه سریعتر درصد قابل توجهی از جمعیت کشور واکسینه شوند .

اما از آنجایی که هنوز درصد بالایی از جمعیت کشور واکسن کرونا تزریق نکرده اند و تا رسیدن به میزان قابل قبول واکسیناسیون مدت زمانی طول می کشد، ضروری است تا آن زمان به صورت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی رعایت شود، فاصله گذاری های اجتماعی و محدودیت ها ادامه پیدا کند تا میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹  در کشور افزایش پیدا نکند.

متاسفانه با فوت ۲۸۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۴ هزار و ۵۲۴ نفر رسید و پنج هزار و ۵۴۵ بیمار بدحال نیز در بخش های آی سی یو بستری هستند.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۹۲ هزار و ۳۸۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۵۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۶۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۶۲ هزار و ۶۱۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۶۱۵ دوز رسید.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، کاهش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل از چند روز پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته آمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان به ۵۰ نفر کاهش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به پایدار شدن شمار فوتی‌های مبتلایان کرونا در این استان گفت: ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۷۱ نفر کاهش نسبت به سه هفته قبل روند کاهشی داشته و به ۵۰ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۱۷۵ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۴۵۸ نفر افت کرده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل به ۷۹ نفر را نگران‌کننده خواند و گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان شکننده بوده و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: بخش‌های بیمارستان امام خمینی‌(ره)، یک بخش بیمارستان فاطمی و تمام ظرفیت بیمارستان امام رضا(ع) اردبیل برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

بر اساس گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز شیوع کرونا در همه هشت شهرستان قرمز خیلی پرخطر این استان به نارنجی ( پرخطر) تغییر کرد.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس با تغییر وضعیت شهرستان‌های بوشهر، گناوه، دیلم، تنگستان، جم، کنگان، دشتستان و دشتی که تا پیش از این در وضعیت قرمز قرار داشتند به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دادند و شهرستان‌های عسلویه و دیر نیز همچنان در وضعیت زرد کرونا هستند.

وی بیان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده میزان ابتلا و بستری در بیمارستان‌های استان بوشهر در شیب کاهشی قرار دارد و روند بستری‌های ناشی از کرونا از ۴۸۰ نفر در روز در اول فروردین ماه به ۳۵۰ نفر کاهش یافته است.

از آذربایجان شرقی نیز خبر رسیده که چهار شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و به گفته استاندار این استان ، سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی و زرد هستند که نشان‌دهنده مدیریت خوب روند ابتلا به کرونا در استان است.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: وضعیت استان از نظر میزان ابتلا به بیماری کرونا خوشبختانه با شیب ملایم رو به کاهش است بطوری که تعداد فوتی ها و بستری های بیمارستانی نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته است.

استاندار خراسان شمالی نیز در این باره گفت : هم اکنون تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان از حالت افزایشی خارج شده و به مرحله ثبات رسیده اما کاهشی نشده است.

محمدعلی شجاعی افزود: اگرچه هم اکنون نسبت به ۲ هفته اخیر بستری‌های مبتلا به کرونا در استان به ۴۰۰ نفر رسیده است اما ادامه این روند برای رسیدن به وضعیت مطلوب بستگی به همراهی مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز گفت: علی رغم اینکه تعداد افراد مبتلایان به کرونا و میزان مرگ و میر آن در استان نسبت به ۲ هفته اخیر تا حدودی روند کاهشی داشته اما هنوز بیش از ۵۰ درصد تست های کرونا در استان مثبت است.

استاندار قم نیز با قدردانی از مردم استان بواسطه رعایت مسائل بهداشتی در خیز چهارم کرونا بویژه در شب‌های قدر و روز قدس گفت: در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از موج چهارم کرونا عبور کردیم و از وضعیت قرمز به نارنجی رسیدیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: چهار شهر بهبهان، اندیمشک ، ماهشهر و باغملک ازوضعیت قرمز کرونایی خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان ایرنا بیان کرد: بر اساس آخرین اعلام رنگ بندی شهرستان‌ها از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد شهرستان‌های قرمز خوزستان از هفت  شهرستان به سه شهرستان کاهش یافت.

وی افزود: بر پایه این گزارش شهرستان‌های اهواز،شوش و ایذه اکنون همچنان در وضعیت قرمز قرار داشته و وضعیت آنها خطرناک است.

محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به اینکه بستری های کرونا در ایلام با ۳۳ بستری جدید در مجموع به ۱۷۵ نفر کاهش یافت گفت : از بستری های جدید هشت نفر مربوط به دهلران، هفت نفر ایلام، پنج نفر ایوان، آبدانان و چرداول هر کدام چهار نفر، ۲ نفر دره شهر، بدره، ملکشاهی، و هلیلان هر کدام یک نفر است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!