همه چیز در مورد قرص سفیکسیم

آنتی بیوتیک به عنوان یکی از گروه دارویی قدرتمند شناخته می‌شود که برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد. نحوه صحیح استفاده از آنتی بیوتیک باعث خواهد شد تا روند درمان بیماری به شکل قابل توجهی افزایش پیدا نماید. یکی از آنتی بیوتیک‌های پرکاربرد قرص سفیکسیم است که به دلیل داشتن قدرت درمانی فراوان قادر است تا طیف وسیعی از میکروب‌های موجود در بدن را از بین ببرد.

این آنتی بیوتیک به صورت کلی برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی مختلف نظیر عفونت ادراری، عفونت قفسه سینه، عفونت‌های گوش و حلق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تا نکات کلیدی مختلفی را در مورد موارد مصرف، فواید، عوارض و تداخلات این آنتی بیوتیک قوی با شما به اشتراک بگذاریم.

معرفی قرص سفیکسیم

قرص سفیکسیم به عنوان یک داروی درمان کننده عفونت‌های حاد باکتریایی در بدن است که به دلیل داشتن قدرت کافی برای از بین بردن انواع عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. این دارو با تخریب دیواره سلولی باکتری‌های مختلف می‌تواند باعث بهبود وضعیت بیمار شود. افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند، باید در مصرف این آنتی بیوتیک وسواس بیشتری به خرج دهند.

پزشک معالج قبل از تجویز قرص سفیکسیم از بیمار در مورد نوع حساسیت بدن وی مطلع می‌شود تا در صورت وجود حساسیت از تجویز این آنتی بیوتیک صرف نظر شود. بیمارانی که دارای مشکلات کلیوی هستند برای مصرف این آنتی بیوتیک بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنند. همچنین باید خاطر نشان کرد که مصرف بیش از اندازه سفیکسیم در دوران بارداری می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای جنین و مادر ایجاد نماید.

همه چیز در مورد قرص سفیکسیم

شیوه مصرف سفیکسیم

یکی از موضوعات قابل بیان در زمینه مصرف داروهای آنتی بیوتیک این است که بیماران باید طبق تجویز پزشک، به صورت مرتب دارو را مصرف نمایند تا بتوانند به صورت کامل ریشه باکتری موجود در بدن را از بین ببرند. در صورتی که آنتی بیوتیک‌هایی نظیر سفیکسیم به صورت کامل مصرف نشوند، می‌توانند مقاومت میکروبی را افزایش دهند که این امر در آینده باعث ایجاد عارضه‌های بیشتر در بدن خواهد شد.

با توجه به این که بیماری‌های عفونت باکتریایی به صورت مسری است علاوه بر ایجاد خطر برای بیمار، به سایر افراد جامعه نیز منتقل شود لذا بهتر است در مصرف قرص سفیکسیم دقت کرده و طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

دوز مناسب سفیکسیم برای افراد بزرگسال و کودکان بالای ۱۰ سال، یک الی دو قرص در طی ۲۴ ساعت است. بسیاری از پزشکان مصرف قرص سفیکسیم را در وعده صبح بعد از صبحانه و شب قبل از خواب تجویز می‌نمایند.

میزان مصرف این آنتی بیوتیک قوی برای کودکان با توجه به نوع بیماری تشخیص داده شده متغیر است.

دوره درمان با سفیکسیم کوتاه بوده و در بیشترین حالت خود به ۱۴ روز می‌رسد.

داروی سفیکسیم با مصرف مواد غذایی تداخل نداشته و می‌توان قبل و بعد از مصرف غذا، این آنتی بیوتیک را مصرف نمود.

داروی سفیکسیم در بازار به صورت قرص و کپسول‌های خوراکی در حجم ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم وجود دارد.

مکانیسم اثر سفیکسیم چگونه است

به مانند سایر آنتی بیوتیک‌های موجود در بازار سفیکسیم باعث جلوگیری از تشکیل دیواره سلولی در باکتری شده که این امر می‌تواند به مرور زیاد از رشد بیش از اندازه باکتری در بدن جلوگیری نماید. زمانی که دیواره سلولی باکتری به خوبی تشکیل نشود، باعث خواهد شد تا در یک محیط آبکی به صورت کامل از بین برود. داروی سفیکسیم در مرحله آخر تشکیل دیوار سلولی باکتری، قادر است تا باکتری را نابود نماید.

عوارض مصرف آنتی بیوتیک سفیکسیم

داروهای آنتی بیوتیک به دلیل داشتن قدرت تخریب پذیری بالا، دارای عوارضی هستند که بیمار می‌تواند با رعایت کردن برخی از نکات بهداشتی و تغذیه‌ای، میزان عوارض مصرف آنتی بیوتیک را به کمترین حد خود برساند. در این بخش می‌خواهیم در مورد عوارض مصرف آنتی بیوتیک سفیکسیم مطالب مهمی را با شما به اشتراک بگذاریم:

در برخی از بیماران پس از مصرف قرص سفیکسیم، اسهال خفیف دیده می‌شود که با مصرف کافی آب در طول روز می‌توان اسهال را برطرف نمود. در صورتی که اسهال به مدت ۲۴ ساعت ادامه پیدا کرد، بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سفیکسیم در برخی از بیماران باعث ایجاد سرگیجه خواهد شد لذا بهتر است پس از مصرف این دارو از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد خودداری کنید.

سردرد از دیگر عارضه‌های مصرف سفیکسیم است که برای رفع آن بهتر است مقداری زیادی آب در طول روز بنوشید. در صورت ایجاد سردردهای متوالی بهتر است جهت بررسی موضوع به پزشک خود مراجعه کنید.

از دیگر عوارض شایع مصرف سفیکسیم می‌توان به احساس تهوع، دردهای شکمی و سوء هاضمه اشاره کرد که برای رفع این مشکلات بهتر است غذاهای سبک و سالم مصرف کنید.

عوارض خاص داروی سفیکسیم

علاوه بر عوارض شایع بیان شده در بالا، آنتی بیوتیک سفیکسیم ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد عوارض خاص شود که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتی که پس از مصرف سفیکسیم دچار ضایعات پوستی مانند خارش پوست شده‌اید بهتر است مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

در برخی از موارد مصرف سفیکسیم باعث ایجاد اسهال آبکی ادامه‌دار شده که در این صورت قطع مصرف سفیکسیم توصیه می‌شود.

وجود حالت‌های تنگی نفس، ورم صورت، ورم لب و ایجاد التهاب‌های چشم می‌تواند از عوارض خاص مصرف سفیکسیم باشد که در این صورت بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنید.

منع مصرف داروی سفیکسیم

در صورتی که دارای سابقه حساسیت نسبت به پنی سیلین، پنی سیلامین، سفالوسپورین هستید و یا از عارضه پورفیری (گروهی از اختلالات ارثی است که باعث تولید و دفع بیش از اندازه پورفیرین‌ها در بدن می‌شود) رنج می‌برید، بهتر است از داروی سفیکسیم استفاده نکنید.

جمع بندی

سفیکسیم به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی است که با داشتن قدرت بالا می‌تواند انواع حاد عفونت باکتریایی را نابود نماید. این آنتی بیوتیک دارای فواید و عوارض مختلف است که در این مقاله سعی شده است به آن اشاره شود. اگر می‌خواهید در مورد انواع داروهای مختلف و نحوه مصرف آنها بیشتر بدانید می‌توانید به وب سایت طبنا به آدرس tebna.ir مراجعه کنید.

در وب سایت طبنا می‌توانید مسائل مربوط به بهداشت و درمان، سلامت جنسی، تناسب اندام، چشم و بینایی، رژیم غذایی، روانشناسی و غیره را مطالعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی متوکاربامول همین حالا اقدام کنید

م.خ

error: Content is protected !!