وضعیت نیمی از شهرستان‌های غرب مازندران نارنجی است

به گزارش ایرنا ، طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک وضعیت کرونایی شهرستان های رامسر ، نوشهر و نور در غرب مازندران و آمل و قائمشهر در مرکز استان همچنان نارنجی است و با گذشت یک هفته هیچ تغییری  در وضعیت آنها حاصل نشده است ، ولی شهرستان چالوس در غرب مازندران و محمودآباد و جویبار در مرکز استان به رنگ زرد تغییر وضعیت داده اند.

غرب مازندران شامل هفت شهرستان رامسر ، چالوس ، نوشهر ، نور ، کلاردشت ، عباس آباد و تنکابن است. با این که وضعیت کرونایی چالوس در یک هفته اخیر بهبود یافته و زرد شده است ، ولی همچنان سه شهرستان در این منطقه در وضعیت نارنجی قرار دارند. به عبارتی در حالی که طی یک هفته اخیر ۲ شهرستان مرکزی مازندران از وضعیت نارنجی خارج شدند ، سهم غرب استان تنها یک شهرستان بوده است.

پیش از این با بررسی خبرنگار ایرنا مشخص شده بود که چسبندگی شیوع کرونا در غرب مازندران بیشتر از مرکز و شرق است. بیشتر شهرستان های شرق مازندران دستکم از یک ماه پیش از وضعیت نارنجی به زرد تغییر وضعیت دادند. گلوگاه ، بهشهر ، نکا و میاندرود شهرستان های شرقی مازندران هستند. بهشهر در ارزیابی هفتم خرداد از رنگ خارجی خارج شده بود .

حضور انبوه گردشگران و غیربومیان دارای محل سکونت به همراه مسافرت های وقت و بی وقتشان به منطقه غرب مازندران ، علتی است که کارشناسان بهداشت و درمان در پاسخ به چرایی چسبندگی بیشتر کرونا در این منطقه ابراز می کنند .

تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک امروز پنجشنبه ۱۳ خرداد منتشر شده است.

بزرگ‌تر با چسبندگی بیشتر

طبق این ارزیابی ، در حال حاضر در مرکز مازندران تنها ۲ شهرستان بزرگ آمل و قائمشهر دارای وضعیت نارنجی کرونایی هستند. قائمشهر بیش از ۳۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این لحاظ چهارمین مرکز جمعیتی بزرگ مازندران به شمار می رود .آمل هم با بیشتر از ۴۰۱ هزار نفر جمعیت طبق سرشماری سال ۹۵ ، سومین شهرستان بزرگ استان است.

چسبندگی کرونا در آمل که پنج بیمارستان دارد ، همواره یکی از نگرانی های جدی مسئولان بهداشت و درمان مازندران از آغاز شیوع کرونا تاکنون بوده است. این شهرستان سه موج قبلی کرونا را در فروردین ، مرداد و آذر ۹۹ با بحران پشت سر گذاشت تا جایی که بحران پاییزی کرونا در این شهرستان به برکناری رییس شبکه بهداشت و درمان منجر شده بود. ظاهرا اکنون در موج چهارم هم با وجود بهتر شدن وضعیت نسبت به موج های قبلی ، همچنان دچار چسبندگی کرونایی است.

وضعیت نیمی از شهرستان‌های غرب مازندران نارنجی است

کارشناسان بهداشت و درمان یکی از دلایل وضعیت پیچیده شهرستان آمل در مقابله با کرونا را بافت جمعیتی طایفه ای منطقه می دانند که دارای همبستگی اجتماعی و روابط عاطفی قوی هستند ، وضعیتی که اگر چه در بسیاری از مواقع و شرایط مثبت ارزیابی می شود ، ولی در شرایط بروز بحران هایی مانند اپیدمی بیماری های واگیر که کرونا یکی از آنها به شمار می رود و مقابله با آن نیازمند خانه نشینی و دوری گزینی از خویشاوندان و اهالی طایفه است ، کار کنترل را دچار مشکل می کند.

البته ضعف انسجام و هماهنگی میان مسئولان شهرستان هم در برهه ای از زمان مانند پاییز سال ۹۹ به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بحران سر زبان ها افتاده بود ، اگر چه خیلی زود به همگرایی تبدیل شد.

 علت نارنجی ماندن شهرستان قائمشهر اما نامشخص است. قائمشهر ۲ بیمارستان دارد. تنها بیمارستان تخصصی عفونی مازندران در این شهرستان واقع است . برخی علت چسبندگی کرونا در این شهرستان را به این موضوع ربط می دهند و معتقدند که بیماران بدحال کرونایی از دیگر شهرستان ها به این بیمارستان انتقال می یابند. البته این استدلال نمی تواند چندان منطقی باشد چون پس از شیوع کرونا که نوعی بیماری تنفسی – عفونی محسوب می شود ، تقریبا تمامی بیمارستان های استان دارای بخش ویژه ای با تجهیزات نسبتا کامل برای درمان این بیماری شدند.

عده ای هم انتقال بیماران شهرستان های کوچک همجوار مانند سوادکوه ، سوادکوه شمالی و حتی سیمرغ به بیمارستان های قائمشهر را دلیل چسبندگی رنگ نارنجی در این شهرستان می دانند، اگر چه وزارت بهداشت اعلام کرده است که برای رنگ بندی کرونایی مناطق تنها به آمار بستری بسنده نمی کند و معیارهای دیگری را هم مانند آمار بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه ها ، تست های مثبت کرونایی ، شناسایی بیماران درقالب طرح شهید سلیمانی مد نطر قرار می دهد.

نگرانی از تعطیلات خردادی 

اگر چه افزایش شهرستان های دارای وضعیت زرد به ۱۷ و کاهش وضعیت نارنجی به پنج شهرستان برای استان مازندران امیدوار کننده است ، ولی در حال حاضر مهم ترین نگرانی مسئولان و کادر بهداشت و درمان آسیب پذیری استان در تعطیلات نیمه خرداد است که از امروز شروع شده شده است.

مازندران در واقعیت امر به خاطر نزدیکی شهرستان ها و پیوستگی روستاها با شهرها یک کلان شهر به حساب می آید به همین دلیل ، هرگونه تحول منفی در شیوع  کرونا می تواند بسرعت به سراسر استان سرایت کند. نمونه این وضعیت را مردم مازندران پیش از ورود به موج چهارم در اوایل فروردین امسال تجربه کردند. در آن زمان مازندران دارای ۶ شهرستان با وضعیت آبی کرونایی بود و وضعیت بقیه مناطق هم زرد بود ولی با ورود ویروس انگلیسی ، این استان در کمتر از ۲ هفته به وضعیت قرمز کرونایی رسید.

بسیاری از مسئولان استان بویژه در حوزه بهداشت و درمان پیش از این نگرانیشان را بابت سفر غیربومیان به استان در تعطیلات نیمه خرداد در کنار برگزاری نشست های انتخاباتی شوراهای شهر و روستا برای یارگیری در مکان های سربسته  با رعایت کمترین میزان پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی اعلام کرده بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز نگرانی از بدتر شدن وضعیت کرونایی استان با تعطیلات نیمه خرداد و تجمعات انتخاباتی گفت : متاسفانه تجمعات انتخاباتی شوراها که این روزها در خانه‌ها و فضاهای سربسته برگزار می‌شود، می‌تواند محلی برای شیوع ویروس کرونا باشد.

دکتر قاسم اویس با اظهار این که نباید وضعیت کرونایی مازندران را با وجود کاهش تعداد شهرستان های نارنجی به معنای بهتر شدن وضعیت و عادی انگاری تلقی کرد ، افزود : خوشبختانه در مجموع تعداد مراجعین سرپایی ، تعداد بیماران بستری و همچنین تعداد افراد فوت شده بر اثر بیماری کرونا در استان روند کاهشی دارد ولی با این وجود ، وضعیت کرونایی استان پایدار نیست و با توجه به شکنندگی وضعیت کرونایی باید انتظار اوج گیری مجدد ویروس را داشت.

وی ادامه داد : متاسفانه با مشاهده روند نزولی شیوع کرونا در استان ، مردم از پروتکل های بهداشتی فاصله می گیرند و این عادی انگاری مجددا سبب سیر صعودی کرونا می شود.

وضعیت نیمی از شهرستان‌های غرب مازندران نارنجی است

این مسئول برگزاری نشست های انتخاباتی بدون توجه به پروتکل های بهداشتی را یکی از دغدغه های فعلی کادر درمان در مازندران دانست و گفت : تجمعات انتخاباتی و برگزاری نشست در این دوران از نظر شیوع کرونا نگران کننده است . خوشبختانه تبلیغات ریاست جمهوری تحت نظارت بیشتری است و علنی تر برگزار و به همین دلیل هم در ستاد ها و تجمعات پروتکل های بهداشتی رعایت می شود ولی تبلیغات و یارگیری انتخابات شوراهای شهر و روستا سبب ایجاد تجمع در خانه ها و  فضاهای سر بسته شده است ، ضمن این که نشست های انتخاباتی شوراها که به صورت طایفه ای و محلی در منازل شهری و روستایی در خانه ها برگزار می شود بسیار نگران کننده است و می تواند به محلی برای شیوع بیماری کووید ۱۹ تبدیل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  تعطیلات پیش رو را یکی  دیگر از دغدغه های کادر درمان اعلام کرد و گفت :از زمان شیوع کرونا تاکنون تجربه ثابت کرده است که با تعطیلات چند روزه  و افزایش مسافرت ها روند شیوع بیماری مجددا سیر صعودی می یابد.

وی با اشاره به اینکه طبق تصمیمات ملی مسافرت های بین استانی ممنوع اعلام شده است، افزود : امیدواریم این تصمیم با جدیت و قاطعیت در محورهای مواصلاتی استان  اجرا شود تا شاهد تجربه تلخ گذشته و شیوع بیماری پس از تعطیلات نباشیم.

دکتر اویس به شیوع کرونای انگلیسی پس از ایام  تعطیلات عید نوروز نیز اشاره کرد و گفت: اگر مسافرت های بین استانی انجام شود، ورود شیوع کرونای هندی و  آفریقای جنوبی باتوجه به گردش این ویروس جهش یافته در استان های جنوبی ، دور از انتظار نیست.

مقررات مربوط به ممنوعیت تردد بین استانی از ساعت ۱۲ دیروز چهارشنبه ۱۲ خرداد در مازندران همانند استان های دیگر به اجرا گذاشته شده است و طبق آخرین اظهار نظر پلیس راه ، این امیدواری را ایجاد کرده است که این بار مازندران مانند تعطیلات نوروز شاهد هجوم مسافران و گردشگران نباشد.

سرپرست پلیس راه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از همکاری مردم در سفر نکردن به این استان در ۲۴ ساعت نخست اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قدرددانی کرد و گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته تنها ۵۰۰ دستگاه خودروی متخلف به خاطر ورود غیرمجاز به استان جریمه شدند.

سرهنگ هادی عبادی همچنین از تمکین صاحبان ۶۰۲ دستگاه خودروی غیربومی برای بازگشت به مقصد از مبادی ورودی مازندران با دستور پلیس خبر داد و افزود : انصافا شهروندان عزیز طی این مدت با احساس مسئولیت نسبت به مقررات منع تردد بین استانی بویژه سفر به مازندران برخورد کردند.

تعریف رنگ‌بندی کرونایی 

رنگ بندی کرونایی سامانه ماسک دارای معنی خاصی است. وقتی صحبت از رنگ زرد می شود به معنای از بین رفتن خطر کرونا و عادی سازی نیست چنان که حتی وضعیت آبی هم چنین معنایی ندارد. رنگ زرد در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند.

رنگ قرمز هم که حالا تنها ۱۳ شهرستان کشور دچار آن هستند ، وضعیت کرونایی ” بسیار پرخطر ” محسوب می شود. آمار بستری روزانه بیشتر از ۱۰ نفر در روز از میان یکصد هزار نفر جمعیت به معنای داشتن وضعیت قرمز است.

 طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر ۳۷۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

error: Content is protected !!