پایین تر از سیاهی رنگی هست

در حالی که بیشتر نقاط کشور روند نزولی فوت و تعداد بیماران بستری کرونایی را تجربه می کنند، این آمار در هرمزگان همچنان رو به افزایش است و تعداد فوتی ها که در فرودین ۵۱نفر بود در اردیبهشت افزایش بیش از سه برابری داشت و به ۱۳۶نفر رسید که این روند در خرداد نیز همچنان ادامه دارد.

گسترش کرونا در بسیاری نقاط دلایلی عمومی دارد که هرمزگان نیز از این دلایل مستثنی نیست.بی توجهی به پروتکل ها، برگزاری دورهمی خانوادگی و عروسی ها و رعایت نکردن فاصله اجتماعی بخشی از این دلایل است.

هرچند این اشتباه های رفتاری در هرمزگان نیز دیده می شود، اما واقعیت این است که اشتباه های یاد شده و بی توجهی در هرمزگان بیشتر از سایر نقاط کشور نیست.

با این شرایط می توان گفت متولیان برای پی بردن به دلیل روند صعودی کرونا در هرمزگان باید به دنبال دلایلی غیر از آنچه در نگاه اول به چشم می آید باشند.

بررسی تخصصی تاثیر شرایط اقلیمی و گرمای هوا (لزوم روشن بودن کولرهای گازی در محیط های بسته و بدون تهویه)، بررسی و در صورت لزوم بازنگری در شیوه ها و روند پذیرش و درمان افراد مبتلا می تواند بخشی از اقدام های لازم و فوری باشد.

از سوی دیگر پرهیز از تصمیم های متناقض مدیریتی و قاطعیت بیشتر در اجرای مصوبات معقول و بازدارنده ستاد مدیریت کرونای استان هم، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مصداق های این تناقض ها چندان کم نیست اما یکی از نمونه های جدید آن افزایش ساعت کار اصناف (تا ساعت ۱۱شب) درست همزمان با اعلام بازگشت وضعیت قرمز به مرکز استان و چهارشهر دیگر هرمزگان (یکم خرداد) بود.

این تصمیم در حالی اعلام شد که قانون منع تردد از ساعت ۱۰شب و جریمه خودروهای متخلف همچنان پابرجا بود.

۹روز پس از اعلام افزایش ساعت کار اصناف، بازار بندرعباس و شهرهای قرمز”به دلیل رعایت نکردن پروتکل ها” به طور کامل و یکسره تعطیل اعلام شد.

البته این اعلام تعطیلی هم چندان ضمانت اجرایی نداشت و ندارد و مشاهده میدانی نشان می دهد، کسبه کم و بیش مشابه روزهای قبل در حال کار هستند و البته بازار عرضه خیابانی و کافه ای قلیان هم همچنان داغ و دست نخورده است.

در مجموع آنچه موجب تشدید و افزایش میزان فوت و بستری بیماران کرونایی در هرمزگان شده این است که هیچکس چه در بخش های مردمی و چه در بخش اجرایی و درمانی، نیاز چندانی به واکاوی عمقی وضعیت موجود نمی بیند و خود راهم مقصر نمی داند.

در چنین شرایطی لازم است کمیته ای تخصصی و فرا استانی، متشکل از کارشناسان اجتماعی، اجرایی، درمانی و حتی فرهنگی وضعیت اضطراری پیش آمده را بررسی کرده و پس از نتیجه گیری و جمع‌بندی نهایی، تصمیم ها و راهکارهایی متفاوت با آنچه اکنون در جریان است را اجرایی کنند.

البته تا زمان عملی شدن چنین پیشنهادی و رسیدن به این نتیجه احتمالی، لازم است همگان بدانند، بالاتر از قرمز فعلی، رنگ سیاه لباس و پارچه های عزا بر در و دیوار شهر است و ماسک سفید هنوز هم ساده‌ترین و دم دست ترین فرشته نجات است.

error: Content is protected !!