۱۲۰پرستار در مبارزه با کرونا جان باختند/فقط ۳ هزار پرستار استخدام شدند

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد میرزابیگی روز سه شنبه در نشست خبری روز جهانی پرستار در باغ موزه دفاع مقدس افزود: پرستاران در ۱۴ ماه گذشته ایثارگری کردند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر آنان به کرونا مبتلا شدند، ۱۲۰ نفر در این راه جان باختند و اگر فداکاری پرستاران در مراقبت از بیماران نبود، بحران کووید۱۹ به این راحتی ها کنترل نمی شود.

وی گفت: به طور معمول همواره بین ۶ تا ۷ هزار پرستار در کشور به علت ابتلا به کرونا یا قرنطینه هستند، یا در استعلاجی به سر می برند، با این وجود به محض بهبود بر بالین بیماران حاضر می شوند و صحنه های زیبا و تعجب برانگیز فداکاری را رقم می زنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در یکسال گذشته اتفاقات بزرگی در حوزه پرستاری افتاد، مردم قدردان پرستاران بودند و اوج آن پیام رهبر معظم انقلاب بود که دو بار در روز پرستار سال ۹۸ و ۹۹ از پرستاران قدردانی کردند و دستور دادند تا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود.

وی گفت: رسانه ها در ۱۴ماه گذشته فداکاری های پرستاران را به خوبی منعکس کردند و از آنان تشکر می کنیم اما با وجود قدردانی مردم و مسئولان از جامعه پرستاری، آنان مطالبات بحقی دارند که از مجلس شورای اسلامی، دولت و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری انتظار داریم به آنها توجه کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به پیشرفت های حوزه پرستاری در ایران گفت: در زمان پیروزی انقلاب فقط یک دانشکده پرستاری فیروزگر را داشتیم، کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری  در کشور معنا نداشت اما اکنون ۱۹۵ دانشکده پرستاری و ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در مقاطع مختلف داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۱۷ دوره و گرایش تخصصی پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعریف شده است، فارغ التحصیلان این دوره های علاوه بر فعالیت در بالین و هیئت علمی دانشگاه می توانند به عنوان هیئت  علمی بالینی در آموزش پرستار در بالین و بیمارستانها فعالیت کنند و آیین نامه هیئت علمی بالینی پرستاری نیز سالهاست اجرا می شود و پرستاران پا به پای پزشکان به سمت دوره های تخصصی و میکرو تخصصی پیش می روند.

میرزابیگی با اشاره به مشکل مزمن کمبود پرستار در ایران گفت: اوایل انقلاب نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۲ دهم به ازای هر تخت بود اما اکنون به ۸ دهم پرستار به ازای هر تخت رسیده است. با وجود پیشرفت های صورت گرفته اما هنوز با استاندارد جهانی ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت فاصله زیادی داریم.

وی افزود: در یکسال گذشته و بعد از کرونا با تلاش های انجام شده بیش از ۵۳ هزار مجوز استخدامی برای پرستاران اخذ شد اما با وجود توصیه سازمان برنامه و بودجه و برگزاری آزمون استخدامی توسط وزارت بهداشت حداکثر سه هزار پرستار در عمل استخدام شدند. دانشگاههای علوم پزشکی وضعیت بحرانی را درک نمی کنند و با همان روال عادی بروکراتیک ۱۰ سال پیش و ۵ سال پیش برای استخدام عمل می کنند.

رئیس کل سازمان نظام با اشاره به اهمیت فعالیت پرستاران در مبارزه با کرونا گفت: اگر مراقبت های پرستاران نبود، بحران کرونا به مراتب بیش آنچه امروز هست در ایران کشته می داد، زیرا کرونا درمان و داروی مشخصی ندارد و فقط مراقبت و مراقبت است که جان بیماران را نجات می دهد.

وی افزود: علاوه بر  پرستاران فعال در بیمارستانها، هزاران پرستار با گرایش بهداشت جامعه و جامعه نگر تربیت شده اند، ۱۷۰۰ مرکز مراقبت در منزل نیز تأسیس شده است که ۱۲۰۰ مرکز آنها فعال هستند. ۴۰۰ مرکز از آنها در بحران کرونا  به بیماران خدمت ارائه کردند نقش این مراکز در مراقبت از بیماران در منزل فوق العاده بود، نه تنها در کاهش هزینه های درمان بلکه در کاهش مسائل و مشکلات  روانی و عاطفی موثر بودند و حتی یک مورد از بیمارانی که تحت مراقبت پرستاران در منزل بودند، فوت نکردند.

میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری به نمایندگی از جامعه پرستاری اعلام برای انجام واکسیناسیون سراسری کرونا توسط پرستاران زیر نظر وزارت بهداشت اعلام کرد، با همه مراکز تصمیم گیری اعم از وزارت بهداشت، ستاد کرونا و تولید کنندگان واکسن مکاتبه کردیم تا به محض ورود و تولید هر میزان واکسن برای تسریع در واکسیناسیون اقدام کنیم و حتی یک ساعت در واکسیناسیون مردم تاخیر ایجاد نشود.

گلایه از سهمیه کم واکسن برای پرستاران

وی درباره واکسیناسیون پرستاران نیز گفت: پرستارانی که در بیمارستانها بوده اند اغلب واکسن زده اند اما با وجود سهمیه بالایی که به نظام پزشکی برای پزشکان بخش خصوصی در مطب ها و حتی منشی های مطب ها داده شد، این سهمیه به علت عملکرد معاونت بهداشتی به موقع در اختیار پرستاران بخش خصوصی و مراکز مراقبت در منزل قرار نگرفت و تازه سه روز است که اعلام کرده اند لیست پرستاران واجد شرایط را بدهیم تا سهمیه واکسن اختصاص دهند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود:  تاکنون حدود پنج هزار پرستار در استان تهران در سایت نظام پرستاری اعلام کرده اند که واکسن نگرفته اند و امیدواریم با مساعدت معاونت بهداشت وزارت بهداشت به زودی این این تعداد پرستار از مجموع ۴۵ هزار پرستار این استان واکسینه شوند و به سرعت در کل کشور این مشکل بر طرف شود تا پرستاران هم در بالین بیماران و هم واکسیناسیون سراسری بتوانند نقش خود را بهتر ایفا کنند.

میرزابیگی ادامه داد: امیدواریم تعرفه خدمات مراقبت در منزل نیز هر چه زودتر در شورای عالی بیمه تصویب شود تا این مراکز بتوانند بیشتر به مردم خدمت رسانی کنند و از بار هزینه ها و مشکلات بیماران کم شود. گر چه با اجرای طرح تحول سلامت دولت پوشش بیشتری به هزینه های درمانی داد اما با توجه به افزایش نرخ تعرفه های پزشکی در مجموع میزان پرداخت از جیب مردم بیشتر شده است. مراکز مراقبت در منزل می توانند از بار هزینه های کمرشکن سلامت بر مردم کم کنندو

وی گفت: مراکز هوم کر یا مراقبت در منزل در آلمان و بسیاری از کشورها نقش بسیار مهمی در کنترل کرونا نداشتند و در ایران نیز باید از این ظرفیت بزرگ بیشتر استفاده کنیم.

ادامه دارد…

error: Content is protected !!