مصرف بسیار کم نمک می تواند خطرناک باشد/ چرا هوس مصرف نمک دارید؟

مصرف بسیار کم نمک می تواند خطرناک باشد چرا هوس مصرف نمک دارید

نمک از شهرت بدی در دنیای تغذیه برخوردار شده است نمک بیش از اندازه می تواند ناسالم و حتی کشنده باشد اما مصرف بسیار کم آن نیز می تواند خطرناک باشد نمک برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله کنترل عضلات و حفظ تعادل مایعات ضروری است

شوری مزه ای بسیار اعتیادآور است. مغز و بدن ما از نمک لذت می برند زیرا برای بقا ماده ای ضروری است. در طول تاریخ بشر، یافتن نمک دشوار بوده و از این رو، هوس مصرف نمک یک مکانیسم بقا بوده است. با این وجود امروزه نیز افراد بسیاری در جهان بیش از اندازه نمک مصرف می کنند. انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه ۱۵۵۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم نمک را برای بزرگسالان توصیه کرده است اما مصرف نمک بسیاری از مردم جهان با اختلاف بیشتر از این سطوح ایمن است.



به گزارش«هلث لاین»، هوس مصرف نمک ممکن است نشانه ای از ابتلا به یک مشکل سلامتی باشد.



دلایل



نمک از شهرت بدی در دنیای تغذیه برخوردار شده است. نمک بیش از اندازه می تواند ناسالم و حتی کشنده باشد اما مصرف بسیار کم آن نیز می تواند خطرناک باشد. نمک برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله کنترل عضلات و حفظ تعادل مایعات ضروری است. هوس مصرف نمک می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی و نیازمند درمان باشد. بر همین اساس است که هیچگاه نباید هوسی ناگهانی را نادیده گرفت. در ادامه با برخی شرایط که ممکن است دلیل هوس مصرف نمک باشند، بیشتر آشنا می شویم.



کم آبی بدن



بدن انسان برای ارائه عملکرد درست به حفظ سطحی مشخص از مایعات نیاز دارد. اگر این سطوح پایین تر از حالت سالم باشند، فرد ممکن است با هوس مصرف نمک مواجه شود. این روش بدن برای تشویق انسان به نوشیدن یا غذا خوردن بیشتر است.



از دیگر نشانه های کم آبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:



پوست سرد و رنگ پریده



سرگیجه



احساس تشنگی شدید



سردرد



کاهش تولید ادرار



تغییرات خلق و خو و تحریک پذیری



ضربان قلب سریع



اسپاسم ها یا گرفتگی عضلانی



عدم تعادل الکترولیت



مایعات موجود در بدن مواد معدنی حیاتی را حمل می کنند. این مواد معدنی به عملکرد درست بدن کمک می کنند. سدیم که در نمک خوراکی یافت می شود، از جمله این مواد معدنی است. اگر این مواد معدنی که به نام الکترولیت نیز شناخته می شوند، نامتعادل باشند، امکان مواجهه با نشانه های زیر وجود دارد:



سردرد



حالت تهوع و استفراغ



خستگی یا کمبود انرژی



تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو



گیجی



سردرد



تشنج



بیماری آدیسون



غدد آدرنال مسئولیت تولید هورمون هایی را بر عهده دارند که برای بقا حیاتی هستند. بیماری آدیسون یک نوع بیماری نادر است که می تواند میزان ترشح هورمون های غدد آدرنال را کاهش دهد. افراد مبتلا به این بیماری هوس مصرف نمک و همچنین نشانه های دیگر مانند موارد زیر را تجربه می کنند:



خستگی شدید یا فقدان انرژی



پوست رنگ پریده



از دست دادن اشتها



فشار خون پایین



کاهش وزن بدون دلیل



اسهال بلندمدت یا پایدار



وصله های تیره روی پوست؛ به ویژه روی صورت



زخم های دهانی روی بخش داخلی گونه ها



استرس



غدد آدرنال مسئول ترشح هورمون کورتیزول هستند. این هورمون به تنظیم فشار خون و واکنش بدن به استرس کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که افرادی با سطوح بالای سدیم طی موقعیت های استرس زا کورتیزول کمتری ترشح می کنند. هوس مصرف نمک می تواند روشی باشد که بدن از طریق آن تلاش می کند با استرس غیر معمول مقابله کند.



سندرم بارتر



افراد مبتلا به سندرم بارتر قادر به بازجذب سدیم نیستند. سدیم مصرفی توسط این افراد از طریق ادرار دفع می شود. این به معنای آن است که به صورت مزمن با سطوح پایین سدیم مواجه هستند. این گروه از اختلالات کلیوی در زمان تولد پدیدار می شوند. از این رو نشانه ها زود ظاهر می شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:



افزایش وزن کم



فشار خون پایین



ضعف عضلانی یا گرفتگی عضلانی



احساس نیاز مکرر به دفع ادرار



یبوست



سنگ های کلیه



بارداری



مادران استفراغ و اسهال را به عنوان نخستین نشانه های اولیه بارداری تجربه می کنند. هر دو حالت می توانند به کم آبی بدن منجر شوند. هنگامی که با کم آبی مواجه هستید، بدن از هوس مصرف نمک به عنوان روشی برای کمک به ایجاد تعادل استفاده می کند.



سندرم پیش از قاعدگی



چندین روز پیش از آغاز قاعدگی، فرد ممکن است طیف گسترده ای از نشانه ها را تجربه کند که از آن جمله می توان به نوسانات خلقی، بی خوابی و حتی هوس های غذایی اشاره کرد. برای برخی زنان این هوس ها می تواند شدید باشد. آنها ممکن است هوس مصرف غذاهای شور یا شیرین را تجربه کنند.



دریافت کمک



اگر هوس های غیر معمول برای مصرف نمک را تجربه می کنید، نشانه ها و علائم را زیر نظر داشته باشید. اگر هوس مصرف نمک به همراه نشانه های کم آبی بدن وجود دارد، توجه پزشکی فوری نیاز است. اگر کم آبی شدید بوده و به سرعت درمان نشود، این شرایط می تواند عوارض جدی در پی داشته باشد که از آن جمله می توان به تشنج و حتی مرگ اشاره کرد.



نکاتی برای کاهش مصرف نمک



نمک همه جا و در هر چیزی وجود دارد. در حقیقت حدود ۷۷ درصد از نمک دریافتی روزانه شما از مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستورانی ناشی می شود. غذاهایی مانند نان ها، سس ها، غلات صبحانه و سبزیجات کنسروی می توانند حاوی سدیم غیر ضروری باشند. یک وعده غذایی فست فود می تواند بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف روزانه سدیم حاوی این ماده باشد.



اگر در پی کاهش مصرف نمک مصرفی خود بدون از دست دادن عطر و طعم غذا هستید می توانید این چهار جایگزین را مد نظر قرار دهید:



فلفل سیاه



فلفل سیاه تازه آسیاب شده می تواند جایگزینی برای نمک باشد. پودر فلفل سیاه تازه خوش طعم تر و خوش عطرتر از پودرهای آماده فلفل است.



سیر



سیر تازه و کبابی می تواند عطر و طعم غذاهای شما را بی نیاز از نمک اضافی بهبود ببخشد. اگر نگران بوی بد دهان پس از مصرف سیر هستید می توانید مصرف سیر پخته را مد نظر قرار دهید.



سرکه ها



انوع مختلف سرکه ها می توانند به پخت و پز با نمک کم کمک کنند که از آن جمله می توان به سرکه بالزامیک، سرکه سیب و سرکه های طعم دار اشاره کرد. سرکه می تواند مشخصات عطر و طعم سدیم را تقلید کند؛ بدون این که یک میلی گرم نمک در غذای شما وجود داشته باشد.



مرکبات



همانند سرکه، عطر و طعم ترش لیمو و پرتقال می تواند زبان را گول بزند و فکر کنید که در حال مصرف غذاهایی شور هستید؛ در حالی که این گونه نیست.




عصر ایران

error: Content is protected !!