نکات تغذیه ای ساده برای حفظ انرژی در این ماه رمضان گرم را بیاموزید

نکات تغذیه ای ساده برای حفظ انرژی در این ماه رمضان گرم را بیاموزید

امسال ماه مبارک رمضان نزدیک به تابستان است که به معنای طولانی تر بودن ساعات روزه داری است خوب, در این مدت بدن شما باید با چه چیزی تا آخر روز دوام آورده و به کار خود ادامه دهد

وقتی روزه دار هستید، انرژی شما اساساً وابسته به گلوکوزِ قندی است که در هنگام وعده سحری مصرف می کنید. اما این وعده غذایی تنها می تواند به مدت چند ساعت انرژی شما را تامین کند و بعد از آن بدن باید از گلوکوز (گلیکوژن) و چربیهای ذخیره خود استفاده کند. و پس از یک روز کامل روزه داری، غذایی که در افطار می خورید کالری و مواد مغذی را برای سلول های بدن فراهم می کند تا به شما انرژی و سرزندگی ببخشد.



وعده سحری برای سرزندگی – برای داشتن انرژی و تحمل چه چیزی بخوریم؟



برای داشتن انرژی بادوام تر در این ماه رمضان، باید به کیفیت غذای سحری توجه ویژه داشت. وعده سحری ضروری است زیرا مانع از گرسنگی و تحلیل بافت های عضلانی شده و توان تحمل شما را در طول روز افزایش می دهد.



سعی کنید غذاهای دیرهضم و قابل جذب مانند کربوهیدرات های پیچیده (نان های سبوس دار، برنج، پاستا، سیب زمینی و گندم سبوس دار مانند بلغور) بخورید که سرشار از فیبر هستند. این غذاها برای ساعات زیادی به شما انرژی می بخشند در حالی که غذاهای پرشکر برای مدت کوتاهی به شما انرژی می دهند و سپس منجر به کاهش سطح قند خون و کاهش انرژی می شوند. به علاوه، نان های سبوس دار و غلات سرشار از ویتامین های B هستند که به آزادسازی انرژی از غذایی که خورده اید کمک می کنند.



همچنین می توانید به همراه کربوهیدرات های پیچیده، غذاهای پروتئین دار مانند شیر و محصولات لبنی مثل ماست، ماست چکیده و پنیر (ترجیحاً پنیر سفید که چربی کمتری دارد) یا حبوبات مثل باقلا یا نخود بخورید که شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می دارند.



افطار برای تجدید ذخایر انرژی – چه چیزی بخوریم تا کمبود مایعات و مواد مغذی را جبران کند؟



روزه خود را با چند دانه خرما، یک لیوان آبمیوه تازه و یک کاسه سوپ باز کنید. خرما، آبمیوه ها و سوپ ها منبع کربوهیدرات هستند و قند خون پایین شما را به حد نرمال می رسانند. مایعات (آب، آبمیوه و سوپ) به حفظ مایعات و توازن الکترولیتی بدن کمک کرده و آنچه را در طول روز از دست داده ایم جبران می کند.


برای داشتن انرژی و سرزندگی بیشتر، این وعده باید با مصرف منابع کربوهیدرات پیچیده، پروتئین گوشت یا حبوبات، سبزیجات و میوه ها متوازن شود.


چند نکته برای جلوگیری از تشنگی در روزهای ماه رمضان :



بین افطار و سحر آب زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید.


مصرف غذاهای سرخ کردنی و غذاهای پرچرب و قندی را محدود کنید.


از غذاهای شور مانند ترشی ها، بیسکویت شور و مغزها و غذاهای کنسروی اجتناب کنید.


سعی کنید زیاد چای ننوشید (به خصوص در سحر) زیرا می تواند منجر به از دست دادن آب زیاد از طریق ادرار گردد.


در وعده سحری پرخوری نکنید.


خوب است بدانید



ورزش سبک بین ۳ بعدازظهر و زمان مغرب به سوختن چربی های بدن کمک می کند و امکان کاهش و حفظ وزن را فراهم می آورد



بانوی شهر

error: Content is protected !!