از سرطان سینه چه می دانید؟

از سرطان سینه چه می دانید

بعد از سرطان پوست, سرطان پستان شایع ترین سرطان شناخته شده در ایالات متحده است سرطان پستان می تواند هم در زنان و هم مردان رخ دهد ولی در زنان شایع تر است شاخص بقا در سرطان سینه افزایش پیدا کرده و شمار مرگ و میر نیز پیوسته در حال کاهش است که عمدتا به دلیل عواملی چون شناسایی زودتر,رویکرد درمانیِ شخصیِ جدید و درک بهتر از بیماری است در ادامه بیشتر بخوانید

نشانه ها و علائم سرطان سینه شامل موارد زیر است:


– یک توده در پستان و یا یک ضخیم شدگی که احساس متفاوتی را نسبت به بافت مجاور ایجاد کند


– تغییرات در اندازه، شکل و ظاهر پستان


– تغییرات در پوست روی پستان مانند کمرنگ شدن


– برگشتگی اخیر در نوک پستان


– پوسته پوسته شدن ناحیه ی رنگدانه دار پوست اطراف نوک پستان (آرئولا) و یا پوست پستان


– قرمزی یا حفره حفره شدن پوست روی پستان مانند پوست روی پرتقال


چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟


اگر متوجه توده و یا سایر تغییرات در پستان خود شدید، حتی در صورت ماموگرافی طبیعیِ اخیر برای بررسی سریع به پزشک خود مراجعه کنید.


علل ابتلا به سرطان سینه چیست؟


علل سرطان پستان مشخص نیستند. پزشکان می دانند که این سرطان هنگامی رخ می دهد که بعضی سلول های سینه شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این سلول ها نسبت به سلول های طبیعی سریعتر تقسیم می شوند و به جمع شدن ادامه می دهند تا یک توده تشکیل دهند.


سلول ها ممکن است از پستان شما به عقده های لنفی یا به سایر قسمتهای بدن پخش شوند (متاستاز). سرطان سینه عمدتا از سلول های موجود در مجاری تولید کننده شیر شروع می شود (کارسینوم تهاجمی مجاری).


همچنین ممکن است در بافت غده ای به نام لوبول ها (کارسینوم تهاجمی لوبولار) یا در سایر سلول ها و بافت های پستان شروع شود. به گزارش نبض ما، تحقیقات، عوامل هورمونی، شیوه زندگی، و محیط را که ممکن است شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد، شناسایی کرده است اما مشخص نیست که چرا بعضی افراد بدون هیچ عامل خطرزایی مبتلا به سرطان می شوند در حالیکه سایر افرادِ دارای عوامل خطرزا مبتلا نمی شوند.


احتمال دارد که این سرطان ناشی از تعامل پیچیده ی آرایش ژنتیکی و محیط شما باشد.


سرطان ارثی پستان


پزشکان تخمین زده اند که حدود ۵-١٠٪؜ سرطان های پستان مرتبط با جهش های ژنی که در نسل های یک خانواده وجود دارد هستند. شماری از ژن های جهش یافته ی به ارث رسیده که می توانند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند شناخته شده اند.


شایع ترین آنها :


ژن سرطان پستان١ (BRCA1)


ژن سرطان پستان٢ (BRCA2)


این موارد هر دو به شکل قابل توجهی خطر ابتلا به سرطانهای پستان و تخمدان را افزایش می دهند. اگر شما سابقه ی قوی ابتلا به سرطان پستان و با سایر سرطان ها را در خانواده خود دارید ،پزشک شما ممکن است برای کمک به شناسایی جهش های خاص در BRCA یا سایر ژن هایی که در خانواده شما انتقال پیدا کرده اند، آزمایش خون را پیشنهاد کند.


توجه کنید که از پزشک خود ارجاع به یک مشاور ژنتیک که مب تواند سابقه خانوادگی شما را بررسی کند، درخواست کنید.


مشاور ژنتیک هم چنین می تواند مزایا،خطرات و محدودیت های آزمایشات ژنتیکی را با شما مطرح کند و شما را به سمت یک آزمایش ژنتیکی مناسب راهنمایی کند.


عوامل خطرزا در سرطان سینه


عوامل خطرزای ابتلا به سرطان پستان به هر چیزی که احتمال ابتلا و شما به سرطان پستان را بیشتر می کند گفته می شود؛ اما داشتن یک و با حتی چندین عامل خطرزا الزاما به معنی ابتلای شما نخواهد بود.


بسیاری از زنانی که دچار سرطان پستان می شوند، هیچ عامل خطرزای شناخته شده ای ندارند، به غیر از این موضوع ساده که زن هستند. عواملی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه هستند ، عبارت اند از:


۱- جنسیت مونث


زنان نسبت به مردان احتمال بسیار بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.


۲- افزایش سن


خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن تان بیشتر می شود.


۳- سابقه فردی ابتلا به سرطان پستان


اگر یکی از پستان هایتان دچار سرطان شده است، خطر ابتلا شما به سرطان پستانِ سمت دیگر افزایش یافته است.


۴- سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان


اگر برای مادر، خواهر و یا دختر شما تشخیص سرطان پستان داده شده است، مخصوصا در سنین جوانی، خطر ابتلای شما به سرطان پستان افزایش یافته است. هنوز اکثر افرادی که برایشان تشخیص سرطان پستان داده شده است هیچ سابقه خانوادگی از این بیماری ندارند.


۵- ژن های به ارث رسیده ای که خطر ابتلا به سرطان پستان را زیاد می کنند


ژن های مشخصی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند می توانند از والدین به فرزندان منتقل شوند. شایع ترین جهش های ژنی مربوط به BRCA1, BRCA2 است. این ژن ها می توانند خطر ابتلای شما به سرطان پستان و سایر سرطان ها را بسیار افزایش دهند اما سرطان را غیر قابل اجتناب نمی کنند.


۶- قرار گرفتن در معرض تابش اشعه


اگر در کودکی و یا ابتدای بزرگسالی، در قفسه سینه تان اشعه درمانی انجام داده اید،شانس شما برای ابتلا به سرطان پستان افزایش پیدا کرده است.


۷- چاقی


چاق بودن شانس ابتلا شما به سرطان پستان را افزایش می دهد.


۸- شروع قاعدگی در سنین کمتر


شروع قاعدگی در سن کمتر از ١٢،شانس ابتلا شما به سرطان پستان را زیاد می کند.


۹- شروع یائسگی در سنین بالاتر


اگر یائسگی شما در سن بالا شروع شد ،احتمال بیشتری برای به وجود آمدن سرطان پستان دارید.


۱۰- بچه دار شدن برای اولین بار در سنین بالا


زنانی که بعد از ٣٠ سالگی برای اولین بار بچه دار می شوند، ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان داشته باشند.


۱۱- باردار نشدن


زنانی که هیچ گاه باردار نشده اند نسبت به زنانی که یک و با تعداد بیشتری بارداری داشته اند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.


۱۲- هورمون درمانیِ بعد از یائسگی


زنانی که از داروهای هورمون درمانی که ترکیب استروژن و پروژسترون است برای درمان علائم یائسگی استفاده می کنند، شانس افزایش یافته ای برای ابتلا به سرطان پستان دارند. خطر ابتلا به سرطان پستان با قطع مصرف داروها کاهش می یابد.


۱۳- الکل


نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.


پیشگیری از سرطان پستان


کاهش شانس ابتلا به سرطان پستان برای زنان با خطر متوسط. ایجاد تغییرات در زندگی روزمره ممکن است خطر ابتلای شما به سرطان پستان را کاهش دهد. از پزشک خود درباره ی آزمایشات غربالگری سرطان پستان بپرسید. با پزشک خود درباره زمان شروع تست های غربالگری سرطان پستان صحبت کنید ، مانند آزمایشات کلینیکی و مامو گرام ها. با پزشک خود درباره ی فواید و خطرات غربالگری گفتگو کنید.


با یکدیگر می توانید انتخاب کنید که کدام رویکرد غربالگری برای شما صحیح است. برای هشیاری نسبت به پستان عادی خود توسط معاینات فردی با آن ها بیشتر آشنا شوید.


زنان ممکن است بخواهند برای مطلع شدن در رابطه با پستان هایشان، در طی خود ازمایی ها آن ها را معاینه کنند. اگر تغییر جدیدی، توده و یا نشانه ی غیر عادی در پستان شما وجود دارد فورا با پزشک خود صحبت کنید.


آگاهی از وضعیت پستان ها نمی تواند از سرطان شان جلوگیری کند اما ممکن است به شما در متوجه شدن بهتر تغییرات عادی که برای آنها می افتد و هر نشانه و با علامت غیر عادی،کمک کند.


بیشتر روز های هفته ورزش کنید


روزی حداقل ٣٠ دقیقه ورزش در اکثر روزهای هفته را هدف گذاری کنید. اگر اخیرا فعال نبوده اید از پزشک خود درباره اینکه که خوب است یا خیر بپرسید و به آهستگی شروع کنید.


هورمون درمانی پس از یائسگی را محدود کنید


هورمون درمانی ترکیبی ممکن است شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. با پزشک خود درباره و فواید و خطرات هورمون درمانی صحبت کنید.


بعضی از زنان علائم و نشانه های ازار دهنده ای زاددر طی دوران یائسگی تجربه می کنند؛ برای این زنان ممکن است افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان برای تخفیف بخشیدن به علائم یائسگی قابل قبول باشد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان از کمترین دوز هورمون درمانی ممکن در کوتاه ترین زمان استفاده کنید


در یک وزن سالم باقی بمانید


اگر وزن شما در سلامت است، تلاش کنید آن را ثابت نگه دارید ،اگر لازم داشتید که وزن کم کنید از پزشک خود در رابطه با روش های سالم برای انجام دادن آن سوال کنید. مقدار کالری که هر روز مصرف می کنید را کاهش دهید و به آهستگی میزان فعالیت خود را زیاد کنید.


یک رژیم سالم را انتخاب کنید


زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای که همراهِ مکمل های اضافه ی روغن زیتون و مخلوط آجیل است استفاده می کنند ممکن است خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان داشته باشند.


رژیم مدیترانه ای بیشتر روی غذاهایی با پایه ی گیاهی تمرکز دارد مانند میوه ، سبزیجات، تمامی دانه ها،بنشن و مغز ها. افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند از چربی های سالم مانند روغن زیتون به جای کره و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده میکنند.


کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه برای زنان


اگر پزشک شما سابقه و خانوادگی و سایر عوامل را بررسی و مشخص کرد که شما ممکن است شانس افزایش یافته ای برای ابتلا به سرطان پستان داشته باشید، گزینه هایی که برای کاهش خطر دارید شامل موارد زیر است:


دارو های پیشگیری کننده (پیشگیری شمیایی)


دارو های متوقف کننده ی استروژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند انتخاب ها شامل تاموکسیفن و رالوکسیفن (اویستا) است. مهار کننده های اروماتاز در زنان با خطر بالا سبب کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان را داده است.


این دارو ها خطر همراه داشتن عوارض جانبی را به دنبال خود دارند، بنابراین پزشکان این داروها را به زنانی که خطر خیلی بالایی برای ابتلا به سرطان پستان دارند اختصاص می دهند. در رابطه با مزایا و خطرات با پزشک خود صحبت کنید.


جراحی های پیشگیرانه


زنان با خطر بسیار بالا و ابتلا به این سرطان ممکن است که بخواهند پستان سالم شان با جراحی برداشته شود (ماستکتومی پیشگیری کننده) ممکن است بخواهند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان های پستان و تخمدان ، تخمدان های سالم شان نیز برداشته شود (اوفورکتومی پیشگیری کننده).

error: Content is protected !!