زنان مبتلا به هپاتیت خودایمنی می‌توانند باردار شوند؟

یک متخصص گوارش و کبد، ضمن تشریح علل ابتلا به هپاتیت خودایمنی، در عین حال بر لزوم ورزش و تزریق واکسن هپاتیت B پیش از آغاز درمان تاکید کرد.

دکتر سید مؤید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه وظیفه اولیه کبد تصفیه هر چیزی است که ما می‌خوریم، گفت: کبد در مراقبت از عفونت‌ها کمک می‌کند و میکروب‌ها و سایر مواد سمی را از خون خارج کرده و به حفظ سلامت کمک می‌کند. همچنین مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات و کنترل قندخون و تنظیم کلسترول و نیز مسئولیت کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر بر عهده کبد است.

وی در خصوص بیماری خودایمنی افزود: سلول‌های دستگاه ایمنی ممکن است گاهی به دلایل مختلف نتوانند برخی از مواد و اجزای بدن را از مواد خارجی و بیگانه تشخیص دهند و از این رو نسبت به بافت‌های خودی حساس شده و بر ضد آنها پادزهر و یا آنتی بادی ترشح می کنند. در نتیجه دستگاه ایمنی به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند؛ چنین وضعیتی را بیماری خود ایمنی می‌نامیم.

علویان با تاکید بر اینکه تزریق واکسن هپاتیت B قبل از شروع درمان الزامی است، اظهار کرد: در راستای روند درمان، بیمار باید فعالیت ورزشی خود را به صورت منظم انجام دهد؛ چراکه این تمرینات ورزشی به حفظ تراکم استخوان و افزایش قدرت عضلات کمک می‌کند. البته توجه به این نکته ضروری است که نباید خود را خسته کنید و به تدریج بر میزان آن بیفزایید.

وی در خصوص تشکیل خانواده برای افراد مبتلا به هپاتیت خودایمنی افزود: هپاتیت خودایمنی قابل سرایت به افراد دیگر نیست و این افراد منعی برای ازدواج نخواند داشت؛ البته درصورتی که قصد بارداری داشته باشند بهتر است با پزشک خود مشورت کنند تا در طی دوره بارداری با تغییر ترکیب در داروها، درمان بیمار بدون آنکه خطری متوجه مادر و جنین باشد، ادامه خواهد یافت. آغاز بارداری تا حدودی امکان فروکش کردن بیماری را فراهم می‌کند، اما احتمال عود بیماری بلافاصله پس از زایمان بالا می‌رود.

error: Content is protected !!