شمشیر دولبه برای بدن!

هنگامی که حفظ تناسب اندام را به صورت جدی دنبال می کنید، این کار زندگی شما را تغییر می دهد. شما از انرژی بیشتری برخوردار هستید، شادتر هستید، بهتر به نظر می رسید و روند تغییرات در بدن و تجربه تماشای آن احساس رضایت را در شما ایجاد می کند. این روندی هیجان انگیز، الهام بخش و تقریبا اعتیادآور است!

مکمل ماهیچه‌ساز اما مغزکش!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث آپشنز“، بر همین اساس است که تناسب اندام برای افراد بسیاری به یک سبک زندگی تبدیل شده است. آنها صبح زود از خواب بیدار می شوند و برای کار با وزنه یا تمرین برای یک مسابقه سه گانه هیجان زده هستند زیرا آگاهند که با پشت سر گذاشتن بخش سخت و دردناک، احساس توقف ناپذیری در آنها شکل خواهد گرفت.

در شرایطی که تناسب اندام از برخی مزایا و فواید برخوردار است، اما می تواند معایبی نیز داشته باشد. گاهی اوقات فشار بیش از حد به بدن موجب بروز آسیب دیدگی شده و یا شاید قربانی مکمل هایی نامناسب شوید.

استفاده از مکمل های نامناسب شرایطی رایج در دنیای تناسب اندام محسوب می شود. شما قصد دارید وزن خود را کاهش دهید، توده ماهیچه ای را افزایش دهید، یا احساس بهتری داشته باشید، از این رو، برای تسریع فرآیند از مکمل هایی استفاده می کنید که نتایجی چشمگیر را وعده می دهند.

متاسفانه، گاهی اوقات نتایج وعده داده شده این مکمل ها از پشتوانه علمی برخوردار نبوده یا حتی بدتر، نتیجه به روشی محقق شده، اما سلامت شما را به روش های دیگر قربانی می کند. از جمله این مکمل ها می توان به ال-نوروالین (L-Norvaline) اشاره کرد.

ال-نوروالین برای مغز انسان مضر است

ال-نوروالین یک اسید آمینه است که استفاده از آن در مکمل هایی که برای بدنسازان و ورزشکاران طراحی شده، رایج است. این اسید آمینه به بدن در تولید پروتئین بیشتر کمک می کند، از این رو، شما می توانید سخت‌تر کار کرده و ریکاوری سریع‌تر را پس از ورزش تجربه کنید. به طور همزمان، این مکمل اثری منفی بر مغز شما به همراه دارد.

مطالعه ای جدید که در نشریه Toxicology in Vitro منتشر شد، نشان داد که ال-نوروالین به سلول های مغز آسیب می رساند و حتی ممکن است موجب مرگ آنها شود. این آسیب مغزی می تواند حتی به واسطه مصرف دوزهای کم این ماده نیز شکل بگیرد.

این مطالعه روی سلول ها در آزمایشگاه و نه روی سوژه های انسانی انجام شد، اما پژوهشگران همچنان معتقدند که ال-نوروالین ممکن است بهترین منبع پروتئین برای افراد نباشد.

زمانی که اسید آمینه ها را از رژیم غذایی خود دریافت می کنید، بدن از آنها برای تولید پروتئین استفاده می کند. اما ال-نوروالین معمولا از اسید آمینه هایی نیست که بدن ما برای تولید پروتئین استفاده می کند. این یک اسید آمینه غیر پروتئینی است و صدها نمونه دیگر از اسید آمینه های غیر پروتئینی دیگر مانند ال-نوروالین به مکمل های ورزشی افزوده شده اند.

به گفته پژوهشگران، این اسید آمینه های غیر پروتئینی نه تنها بدن را به دردسر می اندازند زیرا به پردازش آنها عادت ندارد، بلکه برخی از آنها سمی نیز هستند. در حقیقت، گیاهان از برخی اسید آمینه های غیر پروتئینی به عنوان مکانیزمی دفاعی برای نابودی شکارچیان و رقبا استفاده می کنند که ممکن است توانایی آنها در نابودی سلول های مغز را نیز توضیح دهد.

پروتئین فراوان را به روشی سالم دریافت کنید

از این رو، پیام در اینجا روشن است… مراقب باشید چه چیزی را وارد بدن خود می کنید. به هر مکملی اعتماد نکنید زیرا همه آنها بی خطر نیستند. حداقل پیش از خرید یک مکمل، درباره مواد تشکیل دهنده آن یک جستجوی آنلاین داشته باشید.

اگر عاشق تناسب اندام هستید، احتمالا به دریافت پروتئین بیشتری نسبت به یک فرد تنبل نیاز دارید. اما به جای استفاده از مکمل های مشکوک، آن را از منابعی مانند موارد زیر تامین کنید:

– گوشت و لبنیات تهیه شده از دام هایی که با علف تغذیه شده اند

– گوشت ماکیان ارگانیک و مزرعه ای

– ماهی

– توفو و ادامامه ارگانیک

– لوبیاها

– مغزدانه ها و کره مغزدانه ها

– گندم سیاه

– کینوآ

– تخم مرغ

اگر احساس می کنید به پروتئینی بیشتر از آنچه از مواد غذایی دریافت می کنید، نیاز دارید، استفاده از پودرهای پروتئین مطمئن‌تر و امن‌تر مانند پروتئین وی، پروتئین شاهدانه یا پروتئین برنج قهوه ای را مد نظر قرار دهید.

error: Content is protected !!