لاغری شکم | آیا اصلا باید رژیم لاغری بگیرید؟

لاغری شکم آیا اصلا باید رژیم لاغری بگیرید

لاغری شکم لاغری و تناسب اندام ایده آل همه ماست , اما نباید بگذاریم که این ایده آل تبدیل به یک وسواس فکری شود گاهی ما اصلا نیازی به رژیم لاغری نداریم و طبق معیارهای علمی چاقی و تناسب اندام , نرمال هستیم در مقاله زیر ابتدا به شاخص BMI و بعد به دو روش برای لاغری شکم می پردازیم

تست BMI چیست؟


شاخص حجم بدن (Body Mass Index = BMI) فرمولی است که توسط آماردان بلژیکی ، آدولف کتلت (Adolphe Quetelet) توسعه یافت.BMI در واقع مرجعی برای نشان دادن میزان حجم بدن می باشد و دقیق ترین معیار جهانی چاقی است.با استفاده از این مقیاس می توانید متوجه شوید که آیا دچار کمبود وزن هستید ، اضافه وزن دارید و یا اینکه طبیعی هستید!


روش بدست آوردن شاخص BMI


BMI = (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد بر حسب متر به توان ۲)


تحلیل شاخص BMI


بین ۱۵ تا ۱۹ باشد، لاغر هستید.


بین ۱۹ تا ۲۵ باشد، وزنتان نرمال است.


بین ۲۵ تا ۳۰ باشد، اضافه وزن دارید.


بین ۳۰ تا ۳۵ باشد، چاقی درجه یک (متوسط) دارید.


بین ۳۵ تا ۴۰ باشد، چاقی درجه دو (شدید) دارید.


۴۰ به بالا باشد، چاقی درجه سه (مفرط) دارید.


حال اگر این تست را در مورد خودتان انجام دادید و به این نتیجه رسیدید که باید وزنتان را کاهش دهید ، و بالاخص قصدتان این است که شکمتان را آب کنید ، توصیه های زیر به شما کمک می کنند تا با یک روش سالم و علمی و در مدت زمانی کوتاه ، به وزن و سایز مورد نظرتان برسید.



روش اول: نکات مرتبط با خوردن برای داشتن شکم صاف


۱- خوردن بیشتر: به جای سه وعده غذایی با حجم زیاد که می تواند شکم شما را پر کند و به سیستم گوارش شما فشار بیاورد؛ وعده غذایی با حجم کم و مکرر بخورید. وعده های غذایی شما حدود دو تا سه ساعت از هم فاصله داشته باشد، که باعث می شود حجم کمتری غذا در معده شما باشد، متابولیسم خود را بالا نگه دارید و شما احساس سیری کامل کنید.


۲- مصرف مواد غذاییِ پر فیبر را کاهش دهید؛ بسیاری از غذاهای پر فیبر مانند کلم بروکلی، لوبیا، کلم بروکسل، گل کلم باعث ایجاد گاز و نفخ می شود. این مواد را در رژیم خود در طول یک هفته حذف کنید. هنگامیکه یک هفته گذشت آنها را به تدریج در طول زمان اضافه کنید. شما باید در نظر بگیرید برخی مواد به معده شما فشار وارد می کنند و باید آنها را برای به دست آوردن فیبر در رژیم غذایی تعدیل کنید تا بدین ترتیب شکم خود را صاف نگه دارید.


۳- انتخاب میوه و سبزیجات؛ میوه و سبزیجات خام بهترین انتخاب برای سلامتی هستند. این میوه ها باعث می شوند معده شما کش بیاید، بنابراین بهترین روش خوردن آنها در مقدار کم و پخش آنها در طول روز است.


۴- عدم تحمل به لاکتوز را چک کنید؛ اگر محصولات لبنی باعث ایجاد نفخ شما می شود شما در هضم لاکتوز مشکل دارید. سعی کنید مواد غذایی کم لاکتوز مانند ماست و یا محصولات بدون لاکتوز خریداری کنید.


۵- غذاهای غنی از پتاسیم انتخاب کنید. غذاهای غنی از پتاسیم مانند آووکادو، پاپایا، انبه، طالبی و ماست بدون چربی بخورید. پتاسیم یک دیورتیک (پیشاب آور) طبیعی است که کمک به کاهش نگهداری آب و پف کردگی می شود.



روش دوم: نکات مرتبط با نوشیدنی برای داشتن شکم صاف


۱- نوشیدن آب را در درجه اول قرار دهید. شما همیشه احتیاج به نوشیدن آب دارید و این می تواند بسیار مهم برای ایجاد شکم تخت باشد. هنگامیکه شما آب می نوشید باعث می شود بدن، تعادل مناسب مایعات را حفظ کند و از نگهداری آب (عامل پف کردگی شکم) جلوگیری کند. همچنین شما احساس می کنید تمایل به غذا خوردنتان کم شده است. آب نیز چربی را برای تولید انژری می شکند و مواد غذایی به سمت عضلات شما حرکت کرده و باعث حفظ متابولیسم می شود. اضافه کردن برش های لیمو، پرتقال یا خیار به آب طعم آن را بهتر می کند و همچنین می توانید سبزیجاتی مانند نعنا به آب اضافه کنید.


۲- چای سبز بخورید. از جمله مزایای بسیار آن، چای سبز کمک به کاهش چربی شکم به دلیل وجود آنتی اکسیدان کاتچین (catechin) می کند. برای قدرت بیشتر چربی سوزی آن، چای سبز را قبل از تمرینات میل نمایید.


۳- اسموتی تهیه کنید. اسموتی (نوشیدنی مخلوط شده با میوه) یک روش خوب برای هیدراته شدن است و به لاغری شکم کمک می کند. هنگامیکه شما یک اسموتی با هندوانه درست می کنید شما از مزایای یک آمینو اسید شناخته شده به نام آرژنین که در هندوانه است سود می برید. مطالعات انجام شده در مجله تغذیه نشان می دهد که آرژنین می تواند چربی بدن را کاهش دهد و توده عضلانی بدون چربی را افزایش دهد. اسموتی درست شده با آناناس دارای مزیت بروملین (bromelain) است که آنزیم موجود در آناناس است و کمک به شکستن پروتئین، سهولت هضم و از بین بردن نفخ می شود.


۵- زنجبیل مصرف کنید. زنجبیل کمک به آرام کردن دستگاه گوارش و کاهش نفخ می کند. اضافه کردن زنجبیل تازه و خرد شده به چای سبز و جوشاندن قطعاتی از ریشه آن باعث تهیه چای زنجبیل می شود.


۶- از نوشیدنی های گازدار و تخمیری اجتناب کنید. این نوشیدنی ها دارای گاز هستند و هنگامیکه آنها را مصرف می کنید شما گاز به سیستم گوارش خود وارد می کنید که باعث ایجاد نفخ می شود.


۷- به سوربیتول «نه» بگویید. سوربیتول شیرین کننده مصنوعی در برخی از نوشیدنی هاست. هنگامیکه این شیرین کننده بدون کالری اضافه می شود بدن ما برای هضم این ماده دچار مشکل می شود. نه تنها برخی از نوشیدنی ها حاوی این ماده اند بلکه غذاهای کم کالری، آدامس و شکلات هم دارای این ماده هستند.

error: Content is protected !!