مقایسه ۲ روش خاص جراحی برای درمان اختلالات خواب

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره طرحی تحقیقاتی درباره روش جراحی درمان اختلالات خواب گفت: در این طرح که با مشارکت مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی انجام شد دو روش مختلف جراحی کام نرم بررسی شد و مشخص شد که روشی که کمتر تهاجمی بود برای بیماران دچار اختلالات خواب خفیف مناسب‌تر است.

دکتر امین آمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی به صورت مشترک با دیگر مراکز تحقیقاتی انجام‌ می‌شود، گفت: به عنوان مثال طرح‌هایی تحقیقاتی در زمینه اختلالات بویایی که به دلیل تصادف در فرد ایجاد شده است با مرکز تحقیقات نوروساینس انجام شد و این تحقیقات به ام‌آرآی این بیماران اختصاص داشت.

وی گفت: در بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی که در زمینه اختلالات خواب انجام می‌شود نیز با مراکز تحقیقاتی دیگر همکاری داریم. یکی از جدیدترین طرح‌های تحقیقاتی اختلالات خواب مقایسه دو روش مختلف جراحی کام نرم در درمان اختلالات خواب بود که با مشارکت مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی انجام گرفت.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی درباره این طرح پژوهشی گفت: در این طرح یکی از جراحی‌ها با ابزارهای رادیو فرکونسی انجام گرفت و روش دیگر جراحی سنتی بود. از آن‌جایی که جراحی‌هایی که با رادیو فرکونسی انجام می‌شد میزان تهاجمی بودن کمتری داشت، مقایسه‌ای در بیماران دچار اختلالات خواب و کاندید عمل جراحی کام نرم انجام دادیم. نتیجه‌ای که به دست آمد این بود که در فاصله کوتاه مدت شش ماه تا یک سال بهبود کیفیت خواب بین هر دو گروه نسبتا یکسان بود ولی کیفیت زندگی در بیمارانی که با روش تهاجمی کمتری مورد جراحی قرار گرفتند بسیار بالاتر بود. در کل برای بیمارانی که اختلالات خواب خفیف دارند استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی‌تر بهتر است.

وی یکی دیگر از تحقیقات مشترک با مرکز اختلالات خواب شغلی را استفاده از مانورهای مختلف تشخیصی برای اختلالات خواب عنوان کرد و افزود: دو روش مختلف در این پژوهش بررسی شد. در یکی از گروه‌ها، در درمانگاه و با استفاده از اندوسکوپی فیبراپتیک مسیر راه هوایی را با استفاده از مانوری به نام مولر بررسی کردیم و برای یک گروه دیگر در اتاق عمل با استفاده از اندوسکوپی و خواب القایی مانوری انجام شد. مقایسه این دو روش تشخیصی برای محل انسداد نشان داد که انجام تست‌های تشخیصی با القای خواب و اندوسکوپی به محققان کمک بهتری می‌کند.

طرح‌هایی در زمینه خر و پف

آمالی ادامه داد: بیشترین شکایت بیماران از اختلالات خواب خروپف کردن است اما اختلالات دیگری همچون سردردهای صبحگاهی، خواب‌آلودگی روزانه، کاهش تمرکز و کارایی و اختلالات شخصیتی هم وجود دارد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این که در زمینه خروپف طرح‌های تحقیقاتی زیادی در زمینه‌های تشخیصی و درمانی در حال انجام است، گفت: یکی از روش‌های تشخیصی جدید که تحقیقات مرتبط با آن در مرکز گوش و حلق و بینی و اختلالات خواب شغلی در حال انجام است استفاده از روش‌های رادیولوژی خاص است تا به وسیله آن بتوان با دقت بالاتری محل انسداد بیماران مبتلا به اختلالات خواب را پیدا کرد. در درمان اختلالات خواب، نکته مهم یافتن محل انسداد است.

همکاری مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی با مراکز تحقیقاتی دیگر

وی یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی همکار با مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی را مرکز تحقیقات طب کار معرفی کرد و افزود: تحقیقات متعددی درباره آسیب‌های صوتی مشاغل مختلف با مرکز تحقیقات طب کار انجام شده است. در زمینه اختلالات خواب نیز مرکز تحقیقات طب کار فعالیت‌هایی داشته است چرا که برخی از افرادی که به دلیل خواب‌آلودگی حین رانندگی به مرکز تحقیقات طب کار ارجاع داده می شوند دچار اختلالات خوابی هستند که تحقیقات مرتبط با آن به صورت مشترک با مرکز تحقیقات گوش‌وحلق و بینی و طب کار انجام می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی در پایان خاطر نشان کرد: ما تقریبا با تمام مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی تهران مثل گوارش، اختلالات خواب شغلی، رادیولوژی و نوروساینس ارتباطات تنگاتنگی داریم. بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی‌ که در زمینه قاعده جمجمه انجام می‌شود و به رادیولوژی ارتباط دارد، اعضای گروه رادیولوژی نیز کمک به سزایی را به محققان مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی می‌کنند.

error: Content is protected !!