مکمل‌های خوراکی برای کاهش فشار خون

فشار خون بالا مساله ای شایع در جهان است. یک فرد می تواند فشار خون خود را با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن، و پرهیز از سیگار کاهش دهد. اما آیا مکمل های غذایی، از جمله ویتامین ها، مواد معدنی یا گیاهان دارویی نیز می توانند به این کار کمک کنند؟

بهترین مکمل‌ها برای کاهش فشار خون

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “مدیکال نیوز تودی“، ابتلا به فشار خون بالا که به نام پرفشاری خون نیز شناخته می شود می تواند خطر مواردی مانند نارسایی قلبی، حملات قلبی و سکته های مغزی را افزایش دهد.

دنبال کردن یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این شامل مصرف یک رژیم غذایی سالم و کم نمک، ورزش منظم، حفظ وزن سالم، پرهیز از سیگار و پرهیز یا محدود کردن مصرف الکل می شود. برای برخی افراد، پزشک ممکن است به منظور کاهش فشار خون دارو تجویز کند.

بنابر برخی منابع، درمان های طبیعی و مکمل های غذایی می توانند به کاهش پرفشاری خون کمک کنند. اما آیا این مکمل ها موثر هستند و مصرف آنها خطری به همراه ندارد؟

آیا مکمل ها کار می کنند؟

برخی شواهد نشان می دهند که برخی مکمل ها می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. با این وجود، بیشتر مطالعات مرتبط در مقیاس های کوچک انجام شده یا از کیفیت لازم برخوردار نبوده اند.

پزشکان معمولا مصرف مکمل ها را برای پرفشاری خون توصیه نمی کنند. به گفته انجمن قلب آمریکا، یک قرص، ویتامین یا نوشیدنی خاص که بتواند جایگزینی برای داروهای تجویزی و اصلاحات سبک زندگی باشد، وجود ندارد.

انجمن قلب آمریکا مشورت با پزشک پیش از آغاز مصرف هر گونه مکمل برای کاهش فشار خون را توصیه کرده است زیرا مکمل ها ممکن است بر اساس آنچه تبلیغ می شود از کارایی لازم برخوردار نبوده و برخی از آنها حتی می توانند موجب افزایش فشار خون شوند.

در ادامه با برخی مکمل ها که برای کاهش فشار خون مصرف می شوند بیشتر آشنا می شویم.

پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی است که نقشی کلیدی در تنظیم فشار خون ایفا می کند. نمک یا سدیم بیش از حد در غذا می تواند موجب افزایش فشار خون فرد شود اما پتاسیم به پاکسازی سدیم اضافه در بدن کمک می کند.

سدیم کلیه ها را از دفع کارآمد آب اضافه از بدن باز می دارد که این شرایط موجب افزایش فشار خون می شود. حمل آب اضافه می تواند به افزایش فشار خون منجر شود.

پتاسیم به دو روش به کاهش فشار خون کمک می کند:

– کمک به بدن برای دفع سدیم بیشتر از طریق ادرار

– با شل کردن دیواره رگ های خونی و آرامش بیشتر آنها

نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مکمل های پتاسیم می توانند به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کنند.

اثر مصرف مکمل پتاسیم در افرادی که رژیم های غذایی پر سدیم را دنبال می کردند، افرادی که تا پیش از این مطالعه به میزان کم پتاسیم مصرف می کردند و آنهایی که داروی فشار خون مصرف نمی کردند، چشمگیرتر بود.

با این وجود، مکمل های پتاسیم می توانند برای افراد مبتلا به اختلالات کلیوی مضر باشند. همانند هر مکمل دیگری، مشورت با پزشک پیش از آغاز مصرف مکمل پتاسیم توصیه شده است.

انجمن قلب آمریکا مصرف غذاهای پر پتاسیم را برای کمک به مدیریت فشار خون توصیه کرده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– برگه زردآلو

– اسفناج

– گوجه فرنگی

– آووکادو

– قارچ

– آلو یا آب آلو

– ماست یا شیر کم چرب یا بدون چربی

منیزیم

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم و تاثیرگذار در تنظیم فشار خون است. منیزیم از بسیاری فرآیندهای بدن پشتیبانی می کند که از آن جمله می توان به عملکرد عصبی و عضلانی، سیستم ایمنی، و سنتز پروتئین اشاره کرد.

نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۶ پس از تجزیه و تحلیل ۳۴ پژوهش نشان داد که مکمل منیزیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. به گفته پژوهشگران، مصرف ۳۰۰ میلی گرم منیزیم در روز برای یک ماه ممکن است سطوح منیزیم را به اندازه کافی افزایش دهد تا فشار خون بالا را کاهش دهد.

مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای منیزیم برای بزرگسالان ۳۱۰ تا ۴۲۰ میلی گرم است.

یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم نیز ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ کمک کند.

از مواد غذایی سرشار از منیزیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بادام

– اسفناج

– بادام هندی

– بادام زمینی

– لوبیا سیاه

– آووکادو

– سیب زمینی

– برنج قهوه ای

– ماست کم چرب یا بدون چربی

فیبر غذایی

فیبر غذایی برای حفظ سلامت قلب و روده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مصرف فیبر غذایی به میزان کافی می تواند به کاهش سطوح کلسترول، فشار خون و خطر بیماری قلبی‌عروقی کمک کند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مکمل های فیبر غذایی ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کنند. یک بررسی در سال ۲۰۰۵ نیز نشان داد که تکمیل رژیم غذایی با حدود ۱۲ گرم فیبر در روز می تواند به کاهش اندک فشار خون کمک کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف ۲۵ گرم فیبر در روز را برای بزرگسالان توصیه کرده است.

افزودن مواد غذایی سرشار از فیبر به رژیم غذایی می تواند به تامین این ماده مغذی به میزان کافی کمک کند و مکمل های فیبر نیز جایگزین خوبی هستند.

اسید فولیک

فشار خون بالا به طور خاص می تواند طی دوران بارداری خطرناک باشد که به آن پرفشاری خون بارداری گفته می شود. در صورت عدم رسیدگی و درمان، این شرایط می تواند به عوارضی مانند پره‌اکلامپسی، سکته مغزی، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد منجر شود.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف مکمل های حاوی اسید فولیک می تواند خطر پرفشاری خون بارداری و پره‌اکلامپسی را کاهش دهد.

اسید فولیک یکی از اعضای خانواده ویتامین B است و مصرف آن به میزان کافی طی دوران بارداری می تواند به پیشگیری از ناهنجاری های هنگام تولد کمک کند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا مصرف ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز برای زنانی که قصد دارند باردار شوند را توصیه کرده است.

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 یک ماده طبیعی است که در بدن تولید می شود و نقش مهمی در شیمی سلولی ایفا می کند. این ماده به سلول ها در تولید انرژی کمک می کند.

برخی دانشمندان بر این باورند که مکمل کوآنزیم Q10 می تواند فشار خون را با عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان و پیشگیری از تشکیل رسوبات چربی در سرخرگ ها کاهش دهد.

با این وجود، پژوهش ها در این زمینه اندک و نتایج آنها یکدست نیستند، از این رو، به پژوهش های بیشتر برای بررسی فواید کوآنزیم Q10 با هدف کاهش فشار خون و خطر بیماری قلبی نیاز است.

مکمل های دیگر

برخی مکمل های دیگر نیز ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کاکائو

– سیر

– بذر کتان

– چای سبز یا سیاه

– پروبیوتیک ها

– چای ترش (Hibiscus Sabdariffa)

– روغن ماهی یا موارد دیگر حاوی اسیدهای چرب امگا-۳

با این وجود، شواهد درباره تاثیر این مکمل ها بر فشار خون محدود هستند و ممکن است فشار خون را به میزان کم کاهش داده یا تاثیری در این زمینه نداشته باشند.

از چه چیزی پرهیز کنیم؟  

مردم باید نسبت به ادعاهایی که درباره توانایی یک مکمل برای کاهش فشار خون مطرح می شود، محتاط باشند. به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت و محتوای مکمل ها می تواند متفاوت باشد.

پیش از آغاز مصرف هر نوع مکمل غذایی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. برخی مکمل ها می توانند با عوارض جانبی همراه بوده و ممکن است با داروهای مصرفی شما از جمله آنهایی که برای فشار خون مصرف می کنید، تداخل ایجاد کنند.

پزشک می تواند میزان دوز مصرفی، فواید و عوارض جانبی بالقوه یک مکمل را بیان کرده و برندهای معتبر را معرفی کند.

فردی مبتلا به پرفشاری خون بهتر است از موادی که موجب افزایش فشار خون می شوند از جمله موارد زیر پرهیز کند:

– الکل

– کافئین

– داروهای ضد بارداری خوراکی

– داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن

– کورتیکواستروئیدهای سیستمیک

– داروهای ضد افسردگی

– برخی داروهای ضد روانپریشی

جایگزین ها

در بیشتر موارد، فشار خون بالا قابل پیشگیری و کنترل است. افراد می توانند اغلب به روش های زیر فشار خون خود را مدیریت کنند:

– مصرف سدیم کمتر

– مصرف چربی کمتر، به ویژه چربی اشباع

– مصرف یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات

– فعالیت بدنی به میزان کافی

– پرهیز از سیگار

– درمان آپنه خواب، در صورت ابتلا

اگر این تغییرات کافی نباشند، پزشک ممکن است مصرف دارو را برای کمک به کاهش فشار خون تجویز کند.

————————–

بیشتر بخوانید: 

عوارضی که با فشار خون بالا پیوند خورده‌اند

از کیو۱۰ و فواید سلامت آن بیشتر بدانیم!

۳ نوشیدنی تایید شده برای کاهش فشار خون

error: Content is protected !!