آخرین جزئیات از طرح مجلس برای تشکیل "سازمان طب ایرانی"

زهرا شیخی؛ سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگارا پویا با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای تشکیل سازمان طب ایرانی اظهار کرد: طرحی برای تشکیل سازمان طب ایرانی و مکمل با سطح اختیارات مناسب در حوزه عملیاتی در مجلس به ثبت رسانده‌ایم.

رئیس کمیته تخصصی طب سنتی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تحقق اسناد بالادستی در حوزه طب ایرانی و مکمل افزود: اسناد زیادی همچون سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، احکام برنامه ششم توسعه، سند نقشه جامع علمی کشور و برنامه راهبردی بذر و نهال در حوزه طب ایرانی و مکمل وجود دارد که متاسفانه در ایام پاندمی کرونا از این ظرفیت به درستی بهره‌برداری نشد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، از ظرفیت طب سنتی در کنار طب رایج در کنترل این بیماری استفاده  کردند که گزارش‌های موثق و علمی زیادی نیز در این‌باره منتشر شد.

دکتر شیخی با انتقاد از عدم بهره‌گیری از ظرفیت طب ایرانی و مکمل به صورت قانونمند برای درمان و پیشگیری از کرونا گفت: براساس اسناد بالادستی، وزارت بهداشت به عنوان تولیت سلامت، موظف به ادغام خدمات طب ایرانی و مکمل در نظام سلامت است اما در کشور ما یکی از علل بی‌توجهی به ظرفیت طب ایرانی، جای خالی ساختار قدرتمند و کارآمد در حوزه طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت است بنابراین وجود سازمان طب ایرانی و مکمل می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی از دستاوردهای تشکیل سازمان طب ایرانی را باور عملی به مقوله دانش و توانمندی داخلی دانست و خاطرنشان کرد: نگاه مثبت به دانش بومی و همت جوانان نخبه کشور برای تولید واکسن ایرانی نشان داد که هرجا به توان داخلی توجه کردیم شاهد اتفاقات مثبتی بوده‌ایم.

وی در پاسخ به موانع احتمالی پیش روی این طرح گفت: اگر نگاه‌ها به این طرح، روشمند و منطقی باشد طبیعتاً در زمان کوتاهی طرح تصویب خواهد شد.

دکتر شیخی یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های تشکیل این سازمان را نداشتن ضمانت‌های اجرایی و عدم همکاری با مجموعه‌های طب ایرانی و مکمل در میدان عمل در حوزه نظام سلامت کشورمان دانست و گفت: در یک سال اخیر گزارش‌های واصله به کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع را تائید می‌کرد که در میدان عمل، همکاری‌های لازم با مجموعه دفتر طب ایرانی وجود نداشته است که تشکیل سازمان طب ایرانی و مکمل باعث گسترش این اختیارات می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تعریف ردیف خاص در  بودجه ۱۴۰۰ برای دفتر طب ایرانی را محلی برای اجرای اقدامات سازمان طب ایرانی و مکمل دانست و تصریح کرد: وجود این ردیف بودجه مغایرت قانونی با اصل ۷۵ ندارد و منعی برای فعالیت‌های سازمان نخواهد بود، از طرفی چون رئیس سازمان، معاون وزیر خواهد بود قدرت عملیاتی و اجرایی نیز متناسب با فعالیت‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!