آسیب آزمایشگاه های پزشکی با حذف ارز دولتی/هزینه ها افزایش می یابد

محمد علی برومند، در گفتگو با خبرنگار مهر، به مشکلات آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در تأمین هزینه‌ها اشاره کرد و افزود: نوسانات ارزی در سال‌های اخیر، شرایط فعالیت آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی را متزلزل ساخته است.

وی با انتقاد از شیوه تقسیم بندی درآمدهای ارزی و نحوه توزیع ارز، گفت: تخصیص ارز به گونه‌ای است که شرکت‌های تجهیزات پزشکی نمی‌توانند نیازهای آزمایشگاه‌ها را تأمین کنند و در نتیجه شاهد بروز مشکل در ارائه خدمات آزمایشگاهی هستیم.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان این مطلب که آزمایشگاه‌های تخصصی نیاز مبرم به مواد مصرفی دارند، تاکید کرد: حذف یکباره ارز دولتی برای آزمایشگاه‌ها مشکل ساز خواهد شد. زیرا، با تعرفه‌هایی که وجود دارد، همین حالا هم آزمایشگاه‌ها در تأمین هزینه‌ها دچار مشکل هستند و اگر قرار باشد اقدامی برای اصلاح تعرفه‌ها صورت نگیرد و فقط ارز دولتی حذف شود، آزمایشگاه‌ها قطعاً توان ارائه خدمت را نخواهند داشت.

برومند ادامه داد: ممکن است آزمایشگاه‌های بخش دولتی که یارانه می‌گیرند، بتوانند سرپا بمانند. اما، این شرایط برای آزمایشگاه‌های بخش خصوصی امکان پذیر نخواهد بود. البته در طولانی مدت، آزمایشگاه‌های دولتی هم ورشکسته خواهند شد.

وی افزود: اگر قرار باشد ارز دولتی حذف شود و تعرفه‌ها تغییر نکند، هزینه‌ها حداقل ۴ برابر بیشتر خواهد شد و در این شرایط آزمایشگاه‌ها نخواهند توانست خدمات با کیفیت مطلوب به مردم ارائه بدهند.

برومند با عنوان این مطلب که نوسانات ارزی از سال ۹۶ باعث شده آزمایشگاه‌ها به شدت بحرانی شوند، گفت: قیمت یک دستگاه مورد نیاز از ۲۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و این نشان می‌دهد که هزینه‌ها چند برابر شده است.

error: Content is protected !!