آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا از هفته آینده

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی ظهر دوشنبه در مراسم افتتاح همزمان ۳۲ طرح بزرگ و عام‌المنفعه حوزه سلامت استان گیلان با بیان اینکه کرونا، سنگین‌ترین اپیدمی در طول ۱۵۰ سال اخیر بوده است، اظهار کرد: گیلان سرزمین ارزشمندی است و علاوه بر طبیعت زیبا و یگانه، سرزمین مردان و زنان و علما و شهدای بزرگ است و قطعه مهمی از تاریخ و فرهنگ کشور محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه فرهنگ شهادت همراه با ایدئولوژی و نگاه اعتقادی پشتوانه عظیمی برای ایستادگی ملت ایران است، افزود: در دفاع مقدس مسیر حمله دشمن را می‌شناختیم اما در کرونا همه راه‌ها بر روی ما بسته بود و بسیاری از محموله‌های کمکی به واسطه کارشکنی آمریکایی‌ها به کشور نرسید.

وی با بیان اینکه تروریست‌های آمریکایی به دروغ مدعی بودند راه ورود ماسک و سایر اقلام بهداشتی مبارزه با کرونا به ایران بسته نیست، بیان کرد: ابتدا خودمان طراحی کیت کردیم زیرا چیزی به ما نمی‌دادند و تمامی مسافران خارجی از جمله مسافران چینی را خودمان تست گرفتیم و پی به بیماری آنها بردیم.

نمکی با اشاره به اینکه روزی اسامی کسانی را که به ما کمک کردند و کسانی که تنها از راه دور نظاره گر بودند منتشر می‌کنم روزی اسامی کسانی را که به ما کمک کردند و کسانی که تنها از راه دور نظاره گر بودند منتشر می‌کنم، بیان کرد: امروز روز وحدت و همدلی است و جای گلایه و شکایت نیست اما عده‌ای از همان ابتدا به ما لگد زدند و گفتند که زمان شیوع کرونا را دروغ گفته‌ایم در حالی که از ۲۳ بهمن به بعد از بین مبتلایان به آنفلوانزا چند مورد مشکوک به کرونا را شناسایی کردیم.

وزیر بهداشت در ادامه به تحریم‌های هوشمند و ظالمانه ترامپ در دوران کرونا و تنگناهای مالی دولت اشاره و تصریح کرد: در میان همه سختی‌ها به خدا توکل کردیم و در کمتر از ۶۰ روز از وارد کننده ملتمس، با همت فرزندان این کشور به تولید کننده تبدیل شدیم و پیک وحشتناک به زیبایی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از ابعاد این ویروس همچنان ناشناخته است، افزود: پیک چهارم با ویروس انگلیسی همراه بود که قدرت سرایت، بیماری زایی و کشندگی بیشتر داشت اما توانستیم از بستری شدن ۱۵۰ هزار مورد مبتلا جلوگیری کنیم و در طول این پیک‌ها همواره تخت خالی برای بیماران داشتیم و شرایط مشابه کشورهای اروپایی در جمهوری اسلامی رخ نداد.

نمکی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر در پیک چهارم باید چهار برابر پیک سوم می‌بود که به نصف رسید و دستاورد بزرگی است، اضافه کرد: این به عنوان یک روش ابتکاری جمهوری اسلامی به دنیا گزارش می‌شود.

استخدام ۵۳ هزار نیرو در بخش درمان طی یک سال گذشته

وزیر بهداشت با بیان اینکه در اوج درگیری کرونا زیرساخت‌های بهداشتی را نیز گسترش دادیم، افزود: برای افتتاح هزار و ۴۰۰ پروژه و ۱۴ هزار تخت تا مرداد ۱۴۰۰ برنامه ریزی کردیم.

وی با اشاره به اینکه تنها در گیلان ۹ دستگاه سی تی اسکن در ایام کرونا اضافه شد و میزان تخت ای سی یو در طول یک سال دو برابر شد، اضافه کرد: در گیلان ۶۰۰ تخت عادی و ۸۰ تخت آس سی یو در دوران کرونا اضافه شده است.

نمکی با بیان اینکه در طول یک سال اخیر ۵۳ هزار نیرو به بخش درمان به شکل استخدامی اضافه شده است، گفت: بیش از ۳۵۰ آزمایشگاه داریم که بسیاری در طول یک سال اخیر ساخته شده و این کار بی نظیری است که تنها به وسیله پول میسر نمی‌شود و به نیروی انسانی نیز نیاز دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: بسیاری از کشورها می‌خواستند واکسن خود را به طور رایگان روی ملت امتحان کنند که اجازه ندادیم و اجازه نمی‌دهیم به خاطر گرانی و یا رایگان بودن چنین اتفاقی رخ بدهد.

وی اضافه کرد: پاستور به عنوان اولین پایگاه ساخت واکسن و سپس مرکز برکت مطالعات فاز دوم خود را تکمیل کرده‌اند و فاز سوم نیز به خوبی پیش می‌رود پاستور به عنوان اولین پایگاه ساخت واکسن و سپس مرکز برکت مطالعات فاز دوم خود را تکمیل کرده‌اند و فاز سوم نیز به خوبی پیش می‌رود.

نمکی با بیان اینکه تزریق عمومی واکسن ایرانی کرونا تا پایان فصل بهار انجام می‌شود، عنوان کرد: این کار را تا هفته آینده آغاز می‌کنیم و در ابتدا به شکل داوطلبانه و توسط همکاران ما انجام می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سالم‌ترین، بی ضررترین و مطمئن‌ترین واکسن بومی را در اختیار داریم، گفت: یکی از ممتازترین واکسن‌ها واکسنی است که به طور مشترک با کوبایی‌ها می‌سازیم.

وی با تاکید بر اینکه راه ۲۰ ساله ساخت واکسن را یک ساله طی کردیم، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در کشور انجام می‌شود و تا پایان خردادماه و حداکثر اوایل تیرماه جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران صعب العلاج، سرطانی و خاص را واکسینه می‌کنیم و تزریق واکسن ایرانی نیز از هفته آینده آغاز می‌شود.

نمکی با بیان اینکه ۸۵ درصد مرگ‌ها در کووید افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای بودند، بیان کرد: واکسیناسیون این گروه‌ها از ۸۰ درصد مرگ و میرها جلوگیری می‌کند.

error: Content is protected !!