آغاز ثبت‌نام داوطلبان مرحله آخر کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت

به گزارش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، سیدرضا مظهری در خصوص آغاز مرحله اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی این واکسن گفت: از امروز تمام علاقمندان به تزریق واکسن برکت در فاز نهایی مطالعات بالینی در رده سنی ۱۸ تا ۷۵ سال در ۶ شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر می توانند از طریق تماس با سامانه ۴۰۳۰  یا از طریق اپلیکیشن آی‌گپ (#۱۰*۴۰۳۰*) در این مرحله ثبت‌نام کنند.

رییس سامانه ۴۰۳۰ افزود: پس از تماس داوطلبان با این سامانه، ابتدا یک فایل صوتی از شرایط و خصوصیات لازم این مرحله برای آنان پخش می شود و پس از تأیید از سوی کاربر، ثبت‌نام اولیه انجام می گیرد.

مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام افزود: پس از غربالگری‌ اولیه، همکاران ما با این افراد تماس می گیرند و زمان و مکان دقیقی را که این داوطلبان برای انجام معاینات و آزمایش های اولیه باید مراجعه کنند، به آنان اطلاع می دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله تزریق روی ۲۰ هزار نفر انجام خواهد شد و این ۲۰ هزار نفر باید علاوه بر حضور در ۶ شهر تهران، کرج، مشهد، بوشهر، اصفهان و شیراز و داشتن محدوده سنی ۱۸ تا ۷۵ سال، از ویژگی هایی به لحاظ شرایط جسمی و سلامت هم برخوردار باشند.

رییس هیات مدیره برکت‌تل ادامه داد: براساس پروتکل اعلامی وزارت بهداشت، افرادی که دارای بیماری مزمن کنترل نشده مانند دیابت، زنان باردار، افرادی که درحال حاضر درگیر با کرونا باشند و مواردی از این قبیل امکان حضور در این مطالعات را ندارند. اطلاعات تکمیلی از طریق ۴۰۳۰ و همچنین اپلیکیشن آی‌گپ در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.  

آخرین مرحله مطالعات بالینی واکسن برکت نیمه اول اردیبهشت آغاز می شود 

حامد حسینی مجری کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت نیز گفت: با توجه به مجوزهای اخذ شده از سوی مراجع ذیربط، فاز سوم تزریق و آخرین مرحله مطالعات بالینی واکسن برکت نیمه اول اردیبهشت آغاز می شود. 

وی افزود: مرحله اول تزریق واکسن در فاز دوم مطالعات روی تمام داوطلبان انجام شده و تعدادی از آنان تزریق دوم را هم دریافت کرده‌اند. نتایج روزانه فاز دوم به صورت مرتب به وزارت بهداشت ارسال شده و نتیجه نهایی این فاز در هفته دوم اردیبهشت تقدیم خواهد شد.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص احتمال آغاز واکسیناسیون عمومی ازطریق این واکسن همزمان با فاز سوم مطالعات گفت: براساس پروتکل وزارت بهداشت و قوانین موجود، اجازه تزریق روی ۲۰ هزار نفر را در این مرحله داریم و طبق مقررات باید دو ماه پس از آغاز این فاز و مشخص شدن نتیجه آن، درخصوص تزریق عمومی تصمیم گرفته شود، اما طبق قوانین بین‌المللی و در شرایط اضطراری، امکان درخواست اورژانسی برای تزریق عمومی واکسنی که ایمنی و عوارض آن در فاز یک و دو تأیید شده، وجود دارد که البته تصمیم گیری در این خصوص به عهده وزارت بهداشت است.

واکسن کووایران برکت یکی از ایمن ترین واکسن های دنیا است

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: در فاز اول تست واکسن به دنبال این بودیم که ببینیم آیا واکسن عوارضی دارد یا نه. در فاز دوم به دنبال تشخیص میزان تولید آنتی‌بادی در بدن داوطلبان و میزان دوز لازم برای تزریق بودیم و در فاز سوم هم باید ببینیم که آیا این واکسن، افراد را در برابر ویروس مقاوم می کند یا نه.

مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت افزود: تا کنون واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام به بیش از ۳۵۰ نفر تزریق شده و میزان تولید آنتی‌بادی در خون این افراد بسیار بالا و امیدوار کننده بوده است. نتایج نهایی ایمنی‌زایی در فاز دوم در روزهای آینده تحویل وزارت بهداشت خواهد شد. 

وی افزود: در فاز دوم واکسن به ۲۰۰ فرد ۱۹ تا ۵۰ سال و ۸۰ فرد ۵۱ تا ۷۵ سال تزریق شد که نه تنها هیچ عوارض خاصی مشاهده نشد، بلکه تولید آنتی بادی هم در سطح بسیار قابل قبولی بوده است. در فازسوم هم واکسن را به ۲۰هزار نفر تزریق می کنیم.

محرز خاطرنشان کرد: این واکسن را یکی از ایمن‌ترین واکسن های دنیا می دانم و امید است به زودی تولید انبوه این واکسن به دست مردم برسد.

error: Content is protected !!